چگونگی دریافت مهریه از ارث پدر شوهر|راهکار

در صورتی که پدر شوهر فوت کند طبق قانون تقسیم ارث، آن چه از مال پدر شوهر برجا می‌ماند به عروس به عنوان مهریه پرداخت می‌شود. در واقع به دلیل این که پسر از پدر خود ارث می‌برد در صورت فوت پدر شوهر، خانم می‌تواند مهریه خود را از سهم الارث شوهر طلب کند.

البته این در شرایطی است که پدرشوهر در زمان حیات و در هنگام عقد پسرش، مبلغ مهریه را به صورت قانونی تقبل و آن را امضا کرده باشد.

دریافت مهریه از سهم الارث شوهر

در این موقعیت زن باید درخواست تامین اموال شوهر را به دادگاه خانواده ارائه کند. دادگاه پس از بررسی با توقیف اموال و طی کردن روند قانونی و به مزایده گذاشتن اموال، حق زن را پرداخت می‌کند.

باید توجه داشت در صورت فوت زن، وارث های او حق مطالبه مهریه از پدر شوهر از اموال را دارند.

مرجع صالح به رسیدگی مطالبه مهریه از ارث پدر شوهر

در قانون دو روش برای مطالبه مهریه در نظر گرفته شده است:

از طریق اداره ثبت.
از طریق دادگاه خانواده.
تا قبل از تصویب قانون جدید، زوجه به منظور دریافت مهریه می توانست بنا به اختیار خود به اداره ثبت و یا دادگاه خانواده مراجعه کند اما با صدور بخشنامه جدید قوه قضایه، زن برای پیگیری دعاوی مربوط به مهریه ابتدا باید به اجراییه ثبت مراجعه کند.

مرکز حقوقی راهکار

اگر تحت هر شرایطی مطالبه مهریه از طریق اداره ثبت امکان پذیر نباشد، مرجع بعدی برای رسیدگی به این گونه مسائل دادگاه خانواده است. شما می توانید با وکیل مهریه مشاوره حقوقی داشته باشید.

بنابراین زن باید در وهله اول به دفتر خانه ای که عقد ازدواج در آن به ثبت رسیده است، مراجعه کرده و درخواست صدور اجراییه دهد. سپس با گواهی مربوطه به اداره ثبت بخش اجراییه باید مراجعه کند و با ارائه درخواست و مدارک مورد نیاز برای او تشکیل پرونده صورت می گیرد.

سپس زوجه اموال و دارایی پدر شوهر از جمله ارث او را برای توقیف معرفی کرده تا اقدامات قانونی لازم در این زمینه انجام گیرد.

دریافت مشاوره حقوقی

گروه وکلای راهکار با مدیرت وکیل فرشته محمد حسینی و سابقه درخشان و پرونده های موفق طی سال های اخیر آماده بررسی پرونده های قضایی و مشاوره های تخصصی در حوزه های مختلف حقوقی می باشد. با اعتماد به وکلای پایه یک دادگستری این موسسه می توانید از استیفای کامل حقوق قانونی خود اطمینان خاطر داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *