ازدواج دختر بدون اجازه پدر |راهکار

اذن پدر برای ازدواج دختر لازم می باشد، اما ازدواج بدون اجازه پدر نیز، امکان پذیر است، مبنی بر این مورد که، شرایط انجام این امر، وجود داشته باشد. لذا، درباره شرایط ازدواج بدون اذن پدر، از منظر قانون مدنی و با کمک مواد 1043 و 1044 این قانون، مستفاد از مواد مذکور، شرایط ازدواج بدون اجازه پدر یا جد پدری، که وجود یکی از آن ها کافی است، عبارتند از:

دختر، باکره نباشد.
پدر و جد پدری دختر باکره، هر دو فوت کرده باشند.
پدر یا جد پدری دختر باکره، در زمان ازدواج، حاضر نباشند و کسب اجازه از آن ها نیز ممکن نباشد.
پدر یا جد پدری دختر باکره، بدون داشتن عذری موجه، از دادن اذن به دختر، برای ازدواج دائم یا صیغه (همان عقد موقت) با خواستگارش، خودداری کنند.

ازدواج دختر بدون اجازه پدر

شایان ذکر است که ازدواج اول، دوم و… دختر ملاک نیست و چنانچه دختر، حتی پس از ازدواج و طلاق، همچنان باکره باشد، به اذن پدر یا جد پدری خود برای ازدواج دائم یا موقت، نیاز دارد.

مراحل و نحوه ازدواج بدون اجازه پدر

با وجود اینکه اذن پدر برای ازدواج دختر لازم است، در صورتی که پدر یا جد پدری، بدون عذری موجه، از دادن اذن برای ازدواج دختر باکره، خودداری کنند یا در محل، حاضر نباشند و کسب اجازه از آن ها نیز ممکن نباشد، او می تواند، با گرفتن اذن از دادگاه، علی رغم باکره بودن، بدون اذن پدر یا جد پدری، با خواستگار مورد نظر خود، ازدواج کند.

از آنجا که این امر، یعنی گرفتن حکم دادگاه، برای ازدواج بدون اذن پدر، نیازمند طی کردن مراحل و نحوه انجام مخصوص این امر است، در این باید گفت، درباره مراحل و نحوه ازدواج بدون اجازه پدر، مطابق شرح زیر است:

در ابتدا، دختر باید، اقدام به تشکیل حساب کاربری سامانه ثنا و سپس، احراز هویت ثنا نموده که این امر یا با مراجعه حضوری به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی یا با مراجعه به آدرس sana.adliran.ir میسر و ممکن است.
سپس، دختر باید، دادخواست اجازه ازدواج از دادگاه را با کمک وکیل یا مشاور حقوقی یا نمونه دادخواست های موجود در اینترنت، تنظیم کرده و فایل آن را تحویل دفاتر خدمات الکترونیک قضایی دهد تا آن را ثبت و به دادگاه صالح برای این امر، ارسال کنند.
در مرحله آخر، دختر باید، بعد از دریافت پیامک ابلاغیه سامانه ثنا، در جلسه رسیدگی به پرونده درخواست اجازه ازدواج خود، شرکت کرده و خواستگار خود و میزان مهر تعیین شده را نیز به دادگاه معرفی و اعلام کند و اثبات نماید که خواستگار، از نظر مالی، اجتماعی و اخلاقی، هم کفو او است و پدر یا جد پدری، بدون عذری موجه، از دادن اذن ازدواج، مضایقه می کنند.
در نهایت، دادگاه، پدر یا جد پدری را فرا می خواند و در صورتی که پدر یا جد پدری، بدون عذری موجه، حاضر نشوند یا در صورت حضور، نتوانند اثبات کنند که با دلیلی موجه، از دادن اذن ازدواج به دختر باکره، خودداری می نمایند، دادگاه، حکم اجازه ازدواج را صادر خواهد کرد و دختر می تواند، با در دست داشتن حکم دادگاه، همراه خواستگار خود و شهود عقد نکاح، به دفترخانه، مراجعه کرده و اقدام به ازدواج کند.

دریافت مشاوره حقوقی

گروه وکلای راهکار با مدیرت وکیل فرشته محمد حسینی و سابقه درخشان و پرونده های موفق طی سال های اخیر آماده بررسی پرونده های قضایی و مشاوره های تخصصی در حوزه های مختلف حقوقی می باشد. با اعتماد به وکلای پایه یک دادگستری این موسسه می توانید از استیفای کامل حقوق قانونی خود اطمینان خاطر داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *