مشاوره حقوقی اعسار|راهکار

بر خلاف عرفی که در جامعه حاکم شده است داشتن وکیل در دعوای اعسار به صورت مطلق غیر قابل انتظار نیست. دعوای اعسار زمانی مطرح میشود که شخصی در دعوایی دیگر محکوم به پرداخت وجهی شده است که از توانایی مالی برای پرداخت آن برخوردار نیست.

از آنجایی که حق الوکاله ای که در این دعوا نرخ پایین تری نسب به باقی دعاوی دارد در برخی میتوان از یک وکیل برای گرفتن این حکم کمک گرفت. در دعوای اعسار شخص درخواست دهنده یعنی خواهان باید در دادگاه این مسئله را به اثبات برساند که تمکن مالی برای پرداخت وجهی که به آن محکوم شده است را ندارد و در این راستا میتواند از دلایل مختلفی استفاده نماید.

اینکه چه دلیلی میتواند سریعتر و راحت تر شما را به صدور حکم از طرف دادگاه برساند تخصص وکیلی را که در این حوزه مسلط به قوانین و مقررات است و تجربه فعالیت در این زمینه را دارد میطلبد.

وکیل اعسار کیست؟

وکیل اعسار ، حقوقدانی است که دارای مجوز کار وکالت از کانون وکلای دادگستری میباشد و همچنین متخصص در امور اعسار است.

معافیتی که برای افراد معسر در پرداخت هزینه های دادرسی در نظر گرفته میشود موقتی میباشد.

مرکز حقوقی راهکار

این مسئله بدین معنی است که اگر در دعوایی که مطرح شده است اگر وجهی عاید شخص معسر شود هزینه های دادرسی از آن کسر خواهد شد. وکیل اعسار شما در ضمن دادخواستی که در دادگاه مطرح میکند باید درخواست صدور حکم اعسار شما را نماید و یا پس از طرح دعوای اصلی صدور آنرا از دادگاه بخواهد و پیش از دعوا امکان درخواست صدور حکم اعسار نیست.

گرفتن وکیل برای تقسیط بدهی

پاسخ به این پرسش نیازمند دانستن وضعیت پرونده شخصی است که میخواهد درخواست اعسار بدهد.

از آنجایی حق الوکاله در دعاوی اعسار حدود سی میلیون تومان است در دعاوی که شخص محکوم به پرداخت چند صد میلیون و یا چندین میلیارد تومان شده است قابل درک میباشد زیرا تفاوت فاحشی بین میزان بدهی و هزینه وکیل وجود دارد.

پس دادگاه حتی با داشتن وکیل در چنین دعاوی ای به احتمال قوی در صورتی که باقی شرایط احراز شده باشد حکم به اعسار میدهد و داشتن وکیل اماره ای بر تمکن مالی شخص نیست. اما در دعوایی که تفاوت قیمت زیادی بین هزینه وکیل و وجهی که شخص محکوم به پرداخت آن است وجود نداشته باشد بهتر است که به جای اینکه وکیل به نمایندگی از آن شخص در دادگاه اقدام نماید، خود شخص مدیریت این کار را بر عهده بگیرد و برای مشورت گرفتن به وکیل اعسار مراجعه نماید و پاسخ سوالات خود در مورد اعسار را بگیرید.

آیا داشتن وکیل برای خواهان دعوی نشان دهنده تمکن مالی است؟

جواب این سوال با توجه به توضیحاتی که در سطرهای بالای این گفتار داده شد منفی میباشد. با توجه به اصلاحاتی که در قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی صورت گرفته است برای اثبات اعسار بدهکار در دادگاه هم تغییراتی به وجود آمده است. برای اثبات عدم تمکن مالی در پرداخت هزینه های دادرسی در گذشته داشتن دو شاهد که دارای شرایطی نیز بودند لازم بود و برای اثبات عدم تمکن مال برای پرداخت بدهی یا وجهی که به آن محکوم شده بود داشتن چهار شاهد که امروزه با توجه به تغییرات تعداد شهود در هر دو حالت به عدد دو تبدیل شده است.

با توجه به این جزئیات حتما لازم است که از یک وکیل برای اقدامات خود مشورت بگیرید زیرا در صورت ثابت شدن خلاف ادعای شما تبعات بدی خواهد داشت.

دریافت مشاوره حقوقی

گروه وکلای راهکار با مدیرت وکیل فرشته محمد حسینی و سابقه درخشان و پرونده های موفق طی سال های اخیر آماده بررسی پرونده های قضایی و مشاوره های تخصصی در حوزه های مختلف حقوقی می باشد. با اعتماد به وکلای پایه یک دادگستری این موسسه می توانید از استیفای کامل حقوق قانونی خود اطمینان خاطر داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *