طلاق به درخواست مرد با کمک وکیل|راهکار

طلاق به درخواست مرد : یکی از مواردی که مطابق قانون، قاضی دادگاه خانواده اقدام به صدور گواهی عدم امکان سازش می کند حالتی است که مرد خواهان طلاق باشد.

براساس ماده ۱۱۳۳ قانون مدنی: «مرد می‌تواند با رعایت شرایط مقرر در این قانون با مراجعه به دادگاه ‌تقاضای طلاق همسرش را بنماید.» با این وجود طلاق از جمله عقود تشریفاتی است که برای انجام آن شرایطی لازم است و مراحلی از جمله تعیین تکلیف حقوقی مالی توسط وکیل مهریه خانم باید طی شود که در این نوشتار برآنیم آنها را شرح دهیم.

صدور حکم طلاق به درخواست مرد

در مواردی که شوهر به هر دلیلی خواهان طلاق باشد می تواند دادخواست طلاق را به دادگاه خانواده محل سکونت زن و یا محل زندگی مشترک تقدیم کند.

دادگاه پس از تعیین وقت رسیدگی و دعوت از طرفین و پس از دریافت نظر داورهای دو طرف در درجه اول سعی در ایجاد صلح و سازش بین زن و شوهر می نماید .

در صورتی که سازش ایجاد نشود با محکوم کردن شوهر به پرداخت کامل و یکجای حقوق مالی همسرش ازجمله مهریه ثبت شده در سند ازدواج، نفقه، اجرت المثل و یا نحله گواهی عدم امکان سازش را صادر می کند مگر اینکه دو طرف در جلسه رسیدگی درخصوص نحوه پرداخت این موارد به توافق برسند در غیر این صورت و اگر شوهر بطور یکجا نتواند حقوق مالی زن را پرداخت کند باید پس از صدور رای دادگاه با طرح دعوای اعسار، تقاضای قسطی کردن پرداخت آن ها را از دادگاه بنماید.

این دعوی در همان دادگاه صادرکننده گواهی عدم امکان سازش بررسی و در صورتی که شرایط اعسار وجود داشته باشد حکم اعسار صادر می شود.

نحوه اعتراض به حکم طلاق به درخواست مرد

گواهی عدم امکان سازشی که به درخواست مرد صادر می شود قطعی و قابل اجرا نیست و در دو مرحله در دادگاه تجدیدنظر و در دیوان عالی کشور توسط زن قابل اعتراض است. و چنانچه رای غیابی صادر شده باشد یک مرحله حق اعتراض دیگر در دادگاه صادرکننده رای برای زن ایجاد می شود.

البته باتوجه به اینکه حق طلاق با مرد است درصورتی که رای از نظر شرایط ظاهری مطابق قانون صادر شده باشد و مقررات قانونی در جریان رسیدگی رعایت شده باشد رای اولیه صادره تایید می شود.

مرکز حقوقی راهکار

مدت اعتبار گواهی عدم امکان سازش

بر اساس ماده ۳۴ قانون حمایت خانواده مدت اعتبار گواهی عدم امکان سازش جهت تسلیم به دفتر طلاق از تاریخ قطعیت حکم سه ماه است. یعنی مرد در طول این مدت فرصت دارد گواهی عدم امکان سازش را به دفتر طلاق ارائه و طلاق را ثبت نماید در غیر این صورت گواهی مزبور اعتبار خود را از دست داده و بی اثر می شود و مرد در صورتی که همچنان خواهان طلاق باشد می بایست از ابتدا کلیه مراحل را طی نماید.

البته مطابق ماده مذکور «چنانچه گواهی مذکور ظرف این مهلت تسلیم نشود یا طرفی که آن را به دفترخانه رسمی طلاق تسلیم کرده است ظرف سه ماه از تاریخ تسلیم در دفترخانه حاضر نشود یا مدارک لازم را ارائه نکند، گواهی صادرشده از درجه اعتبار ساقط است.» بنابراین عملا یک مهلت سه ماهه دیگر جهت اجرای صیغه طلاق در نظر گرفته شده است.

چگونگی اجرای حکم طلاق به درخواست مرد

مطابق قانون گواهی عدم امکان سازش صادره بعد از قطعیت قابل اجرا است و شوهر می تواند پس از تمام شدن مهلت فرجام خواهی و یا پس از ابلاغ رای فرجام خواهی آن را به دفتر طلاق ارائه و تقاضای اجرای آن را بنماید.

چنانچه زن ظرف مدت یک هفته جهت اجرای صیغه طلاق در دفتر طلاق حاضر نشود سردفتر تاریخی را تعیین و به دو طرف ابلاغ می کند که در آن تاریخ جهت اجرای صیغه طلاق حاضر شوند و در صورتی که زن در آن تاریخ هم حاضر نشود سردفتر از دادگاه صادرکننده رای تقاضای تعیین نماینده ای از طرف زن را می کند که معمولا این نمایندگی به خود سردفتر داده می شود و سپس صیغه طلاق جاری و طلاق ثبت می شود و مراتب ثبت آن به زن ابلاغ می گردد.

دریافت مشاوره حقوقی

گروه وکلای راهکار با مدیرت وکیل فرشته محمد حسینی و سابقه درخشان و پرونده های موفق طی سال های اخیر آماده بررسی پرونده های قضایی و مشاوره های تخصصی در حوزه های مختلف حقوقی می باشد. با اعتماد به وکلای پایه یک دادگستری این موسسه می توانید از استیفای کامل حقوق قانونی خود اطمینان خاطر داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *