چگونگی اجرای رای داور|راهکار

شاید تا بحال برایتان پیش آمده باشد که مساله ای را با پادرمیانی یک شخص معتمد حل کرده باشید و به اصطلاح او را برای حل مشکلتان با دیگری حکم قرار داده باشید.

منظور از داوری که در قانون آیین دادرسی مدنی آمده نیز نوعی حکمیت و حل مساله خارج از دادگاه و قید و بندهای قانونی است. این امر در صورتی ممکن است که به درستی صادر و ابلاغ شده باشد و تشریفات و مواعد قانونی لازم در این خصوص رعایت شده باشد. با فرض درستی این موارد به چگونگی آن می پردازیم.

درخواست اجرای رای داور

درخواست اجرای رای داور از طریق دادگاه، در حال حاضر در قالب تنظیم دادخواست اجرا رای داور انجام می شود.

کسی که رای داور به نفع او صادر شده است خواهان و کسی که رای به ضرر او صادر شده باشد خوانده محسوب می شود.

موضوع خواسته اجرای رای داور است که مشخصات آن نوشته می شود مثلا تقاضای اجرای رای داوری مورخ ۱۴۰۲/۰۶/۱۲ مبنی بر جمع آوری یک واحد انباری غیرمجاز. خواهان باید اصل رای داوری را به دادگاه ارائه کند.

رای داوری تا پایان اجرا در گاوصندوق دادگاه نگهداری می شود. البته ممکن است رای داور در قسمتی به نفع یک طرف و در قسمت دیگر به ضرر وی و به سود طرف مقابل باشد. در این صورت امکان اجرا رای داوری در قسمتی که به نفع فرد است وجود دارد و متقابلا ممکن است طرف مقابل هم تقاضای اجرای قسمت دیگر را داشته باشد.

چه کسانی حق درخواست اجراییه رای را دارند؟

رای داور فقط در مورد دو طرف دعوی و اشخاصی که به نحوی دخالت و شرکت در تعیین داور داشته اند معتبر است و نسبت به اشخاص دیگر تاثیری ندارد.

بنابراین فقط این اشخاص امکان و حق درخواست اجرای آن را را دارند. البته بر اساس ماده ۴۹۵ قانون آیین دادرسی مدنی رای داور نسبت به قائم مقام این اشخاص نیز معتبر است.

منظور از قائم مقام افرادی هستند که به عناوین مختلف مثل وکیل، وصی، قیم و وارث، بعنوان نماینده و جانشین آنها تعیین می شوند.

رای داوری چگونه اجرایی می شود؟

یا محکوم علیه رای داوری یعنی کسی که براساس رای داور محکوم به انجام کاری یا خودداری از انجام کاری شده است ظرف مهلت بیست روز از تاریخی که رای داور به او ابلاغ شده است بطور اختیاری آن را اجرا می کند؛ یا محکوم علیه از اجرای رای در مهلت مقرر خودداری می کند و در این حالت به درخواست طرف ذینفع یعنی محکوم له یا کسی که رای داوری به نفع او صادر شده است دادگاهی که دعوی را به داوری ارجاع داده یا دادگاهی که صلاحیت رسیدگی به اصل دعوی را دارد؛ برگ اجرایی صادر و به محکوم علیه رای داوری ابلاغ می کند و در صورت خودداری او از اجرای آن ظرف مهلت دوازده روز قانونی از تاریخ ابلاغ اجرائیه، پرونده در اجرای احکام تشکیل و رای داور مثل رای دادگاه توسط دادورز اجرای احکام اجرا می شود.

مرکز حقوقی راهکار

ماده ۴۸۹ قانون آیین دادرسی مدنی، توقف اجرای رای داوری

ماده ۴۸۹ قانون آیین دادرسی مدنی مواردی را که رای داوری باطل بوده و قابلیت اجرایی ندارد در ۷ بند بیان کرده است و براساس ماده ۴۹۰ این قانون هر یک از دو طرف می تواند ظرف بیست روز بعد از ابلاغ رای داور، از دادگاه حکم به بطلان رای داور را بخواهد.

در این صورت تا زمان رسیدگی به موضوع بطلان رای داور و قطعی شدن حکم صادره در این خصوص، اجرا متوقف می شود.

البته براساس ماده ۴۹۳ قانون مذکور صرف اعتراض به رای داور مانع اجرای آن نیست مگر در صورتی که دلایل اعتراض قوی بوده و معترض تامین مناسبی در این خصوص پرداخت نماید. در این صورت دادگاه قرار توقف را تا زمان رسیدگی به اعتراض و صدور حکم قطعی صادر می کند.

دریافت مشاوره حقوقی

گروه وکلای راهکار با مدیرت وکیل فرشته محمد حسینی و سابقه درخشان و پرونده های موفق طی سال های اخیر آماده بررسی پرونده های قضایی و مشاوره های تخصصی در حوزه های مختلف حقوقی می باشد. با اعتماد به وکلای پایه یک دادگستری این موسسه می توانید از استیفای کامل حقوق قانونی خود اطمینان خاطر داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *