شرایط استفاده زن از حق حبس|راهکار

در قانون مدنی به پاسخ این سوال که حق حبس چیست؟ ذکر شده شده است که حق حبس به حقی گفته می شود که اگر مهریه زن به او پرداخت نشده باشد، می تواند از انجام وظایفی که در مقابل شوهر دارد، امتناع کند. این مسئله بدین معناست که اگر مهر زن حال باشد، و مهریه او به وی پرداخت نشود، زن می تواند در برابر وظایفی که در زندگی مشترک دارد، جلوگیری کند. این قانون در ماده 1085 قانون مدنی ذکر شده است و امروزه در بسیاری از دادگاه ها مورد استفاده قرار می گیرد. توجه داشته باشید که در ماده 1086 ذکر شده است که اگر زن قبل از گرفتن مهریه خود و درخواست دریافت آن از انجام وظایف خود امتناع کند، امکان استفاده از قانون حبس وجود نخواهد داشت. توجه داشته باشید که حق حبس در نکاح ریشه فقهی نیز دارد.

وظایف زن در مقابل شوهر چیست؟

در قوانین مربوط به زندگی مشترک ذکر شده است که زن وظایفی را در مقابل مرد دارد. اولین وظیفه زن مربوط به حسن معاشرت او می شود. پس از حسن معاشرت زن باید محل زندگی موردنظر شوهر حاضر شود و به زندگی بپردازد. همچنین در دسترس بودن تمتعات جنسی متعارف از دیگر قوانینی بوده که زن باید به رعایت آن بپردازد. این مسئله بدین معناست که در صورت درخواست رابطه جنسی متعارف از سوی مرد، زن نباید مخالفتی را انجام دهد. البته این مسئله در حالتی بوده که مشکلی در زندگی زوجین وجود نداشته باشد.

زن چه زمانی می تواند از حق حبس استفاده کند و چه زمانی نمی تواند از این حق استفاده کند؟

بسیاری از افراد پس از یافتن پاسخ سوال حق حبس چیست، به دنبال پاسخی برای سوال زن چه زمانی می تواند از حق حبس استفاده کند؟، هستند. همان طور که گفته شد، در صورتی که مهریه از سوی زن درخواست شود و مرد به پرداخت آن نپردازد، امکان استفاده از قانون حق حبس وجود دارد. البته این موضوع در حالی بوده که زن به رعایت قوانین مربوط به زندگی مشترک بپردازد. همچنین در برخی از شرایط ممکن است زن از سقوط حق حبس برخوردار شود. بنابراین نیاز است تا این مسئله نیز بررسی شود. معمولا افراد وکیل خانواده در بررسی چنین پرونده هایی شما را از قوانین مربوط به دریافت یا عدم دریافت حق حبس آگاه خواهند کرد.

تمکین خاص زوجه که مربوط به رابطه

زناشویی زن و مرد قبل از انجام عروسی و بعد از آن است. این تمکین شامل رابطه نزدیکی نیز می شود. همچنین اگر زن در طول زندگی مشترک خود، از رابطه جنسی خودداری کرده باشد و همچنین بدون داشتن رابطه جنسی از شوهر تمکین عام کند، امکان استفاده از قانون حق حبس مجددا وجود نخواهد داشت. بنابراین افرادی که به دنبال این مسئله هستند تا بدانند حق حبس زن چیست، باید بدانند که حق حبس زن تنها تحت شرایط ذکر شده دریافت خواهد شد. مراکز مشاوره حقوقی اطلاعات مختلفی را در رابطه با قوانین مربوط به این ماده قانون مدنی به شما ارائه می دهند.

آیا حق حبس زن موجب قطع شدن نفقه می شود؟

بسیاری از افراد که به بررسی حق حبس چیست می پردازند، بر این باور هستند که با استفاده از قانون حق حبس ممکن است از پرداخت نفقه امتناع شود. نیاز است که بدانید، زن می تواند علاوه بر دریافت حق حبس، از پرداخت نفقه نیز بهره مند شوند. حتی در قانون ذکر شده است که در صورت عدم پرداخت نفقه از سوی شوهر، زن می تواند به شکایت کیفری بپردازد و امور قانونی را از این طریق پیگیری کند. توجه داشته باشید که عدم پرداخت نفقه می تواند از موجبات قانونی مربوط به طلاق نیز باشد. بنابراین توجه ویژه ای را به این مسئله داشته باشید و با استفاده از یک وکیل مجرب روند قانونی مربوط به حق حبس را به بهترین شکل انجام دهید.

همان طور که متوجه شدید، هر کاربر می تواند با بررسی موارد ذکر شده متوجه این مسئله که حق حبس چیست؟، شود و اطلاعات زیادی را که مربوط به این قانون مدنی است، دریافت کند. نیاز است که بدانید دریافت حق حبس تحت قوانین مختلفی امکان پذیر است که بسیاری از افراد عادی به دلیل تسلط نداشتن به قوانین این حوزه توانایی دریافت آن را دارند. در همین راستا بهتر است برای انجام هر چه بهتر امور حقوقی خود و دریافت حق حبس زن، از یک وکیل مجرب در این عرصه استفاده کنید. این موضوع باعث خواهد شد تا شما بتوانید امور مربوط به دریافت حق حبس را به بهترین شکل انجام دهید و آن را در کمترین زمان دریافت کنید. توجه داشته باشید که رعایت این قانون مسئله بسیار مهمی بوده که این موضوع نیز توسط وکیل بررسی می شود.

دریافت مشاوره حقوقی

مرکز حقوقی راهکار با مدیریت وکیل فرشته محمد حسینی و همکاری برترین وکلای متخصص و مجرب، مشاوره و وکالت در امور حقوقی و کیفری رو به عهده میگیره. برا دریافت و رزرو وقت مشاوره با شماره تلفن های 09128719258 و 09150806049 با ما در ارتباط باشید. مارا در شبکه های اجتماعی با ایدی rahkarlaw دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *