چگونگی ملاقات با فرزند پس از جدایی والدین|راهکار

زمانی که یکی از والدین یا شخص ثالث به عنوان مسئول حضانت فرزندان تعیین می شود به این معنا نیست که حق ملاقات با فرزند بعد از طلاق، از طرف دیگر سلب می شود. ملاقات با فرزند و برقراری رابطه احساسی و عاطفی با او، جزو حقوق معنوی و غیرمالی والدین است.

معیار اصلی برای تعیین شرایط ملاقات با فرزند بعد از طلاق، توافق والدین است. در این توافقات حتی ممکن است یکی از والدین به طور کامل از حق خود برای ملاقات صرف نظر نماید.

در صورت عدم توافق بین آنها، دادگاه خانواده شرایط ملاقات با فرزند را به طور دقیق مشخص می کند. برای این منظور والدین یا سایر افراد ذی حق، باید به دادگاه خانواده محل سکونت خود مراجعه نمایند. بهتر است قبل از اقدام قضایی از مشاوره حقوقی وکیل متخصص بهره مند شوید.

ملاقات با فرزند قبل از طلاق

معمولا بین جدایی والدین و حکم طلاق فاصله زمانی وجود دارد. در این مدت شرایط ملاقات با فرزند چگونه خواهد بود؟ در این حالت هم معیار اصلی توافق والدین است و در صورت اختلاف می توانند به دادگاه خانواده مراجعه نمایند.

شرایط ملاقات با فرزند

اگر در مورد شرایط ملاقات با فرزند بین والدین توافق وجود داشته باشد، دادگاه بر اساس همین توافقات رای خود را صادر می کند. اما اگر اختلاف وجود داشته باشد، دادگاه خانواده با در نظر گرفتن مصلحت و غبطه طفل، زمان، مکان و تعداد دفعات ملاقات را تعیین می کند. اگر به دلایل مختلف این شرایط نیاز به تغییر داشته باشد، دادگاهی که رای اول را صادر نموده صلاحیت رسیدگی و تعیین شرایط جدید را دارد.

نکته مهم در مورد مدت زمان ملاقات فرزند این است که به طور معمول بیش از 24 ساعت در هفته تعیین نمی شود زیرا به آسایش و شرایط تحصیل طفل آسیب وارد می کند.

مرکز حقوقی راهکار

جرم ممانعت از ملاقات با فرزند

همان طور که اشاره شد هیچ کس حق ندارد مانع ملاقات والدین با فرزندان شود. طبق ماده 54 قانون حمایت از خانواده مصوب 1391، اگر مسئول حضانت از ملاقات طفل با اشخاص ذی حق (مانند والد دیگر، پدر بزرگ و مادر بزرگ) شود، مجرم خواهد بود. مجازات او در بار اول جزای نقدی درجه هشت و در صورت تکرار حداکثر مجازات (حداکثر ده میلیون ریال) خواهد بود. لازم به ذکر است شورای حل اختلاف مرجع صالح برای رسیدگی به این جرم می باشد. برای دریافت راهنمایی بیشتر از یک وکیل طلاق زبده کمک بخواهید.

توجه داشته باشید حق ملاقات مختص پدر و مادر نیست بلکه پدر بزرگ، مادر بزرگ و سایر اقوام و خویشان نزدیک این حق را دارند و می توانند برای احقاق حق خود به دادگاه خانواده مراجعه نمایند. در این راستا راهنمایی وکیل بسیار موثر خواهد بود.

عدم تمایل فرزند برای ملاقات با پدر یا مادر

ممکن است به دلایل مختلف فرزند از ملاقات با پدر و مادر بعد از طلاق اکراه داشته باشد. آیا این عدم تمایل می تواند باعث سلب حق والدین جهت ملاقات شود؟ از آن جایی که ملاقات با فرزند بعد از طلاق یا قبل از آن، حق معنوی و قانونی والدین است، عدم تمایل کودک باعث سلب این حق نمی گردد. در این شرایط دادگاه مصلحت کودک و والدین و عواطف روحی و روانی آنها را در تعیین ساعات و تعداد دفعات ملاقات، مد نظر قرار می دهد. البته این موضوع در مورد فرزندان نابالغ (کمتر از 9 سالگی برای دختران و کمتر از 15 سالگی برای پسران) مصداق دارد.

دریافت مشاوره حقوقی

مرکز حقوقی راهکار با مدیریت وکیل فرشته محمد حسینی و همکاری برترین وکلای متخصص و مجرب، مشاوره و وکالت در امور حقوقی و کیفری رو به عهده میگیره. برا دریافت و رزرو وقت مشاوره با شماره تلفن های 09128719258 و 09150806049 با ما در ارتباط باشید. مارا در شبکه های اجتماعی با ایدی rahkarlaw دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *