دوراهی حق طلاق و مهریه|راهکار

در این نوشتار هدف این است که نشان داده شود برای زوجه ای می خواهد حقوق خود را ایفاء کند، کدام اقدام حقوقی موثر تر است؟ مطالبه مهریه یا اعمال حق طلاق. آنچنان که گذشت زوجه تنها در صورتی از حق طلاق برخوردار خواهد بود که در ضمن عقد نکاح، شوهر وکالت بلاعزل در طلاق را به زوجه خود اعطاء کرده باشد. ابتدا ضروری است با برخی از مهمترین مقررات و قوانین در مورد این دو مفهوم حقوقی یعنی حق طلاق و مهریه آشنا شویم:

مقررات قانونی مربوط به مطالبه مهریه

در عقد دائم مهریه یا صداق ممکن است هنگام انعقاد پیوند زناشویی یا پس از آن تعیین گردد. اما در ازدواج موقت یا منقطع، تعیین مهریه در حین جاری ساختن صیغه ازدواج، ضروری است. مهریه ممکن است توسط شوهر، زن یا هر دوی آنها تعیین شود. همچنین زوجین می توانند تعیین مهریه را به شخص دیگری بسپارند. در صورتی که تعیین مهریه به زن سپرده شده باشد، زن نمی تواند مهریه را بیشتر از مهرالمثل تعیین کند. مهرالمثل یعنی مهریه ای که برای دختران مشابه با شرایط زوجه تعیین می شود. در صورتی که مهریه توسط شوهر یا شخص ثالثی تعیین شود، هیچ محدودیتی از جهت زیاد بودن آن وجود ندارد و در اصطلاح می تواند به اندازه قِنطار (گاو درشتی که داخل پوست آن پر از طلا و جواهر است.) باشد.

همانطور که اشاره شد مهریه ممکن است به صورت عندالمطالبه یا عندالاستطاعه تعیین شده باشد. هنگامی که مهریه به صورت عندالمطالبه تعیین شده باشد زوجه در زمان دلخواه می تواند پرداخت آن را از شوهر مطالبه کند. همچنین پس از ازدواج، تا زمانی که شوهر مهریه را به زوجه نپرداخته باشد زوجه می تواند از حق حبس استفاده کند. حق حبس حقی است که به موجب آن زوجه می تواند از انجام وظایف زناشویی یعنی تمکین عام و خاص خودداری کند. در صورتی که مهریه به صورت عندالاستطاعه تعیین شده باشد، زوجه تنها در صورتی می تواند آن را مطالبه کند که شوهر توانایی پرداخت آن را داشته باشد. برای مثال اگر مهریه عندالاستطاعه سه دانگ از یک واحد منزل مسکونی باشد، زوجه تنها در صورتی می تواند آن را مطالبه نماید که شوهر توانایی خرید منزل را داشته یا منزل مسکونی خریده باشد.

مطالبه مهریه

اصولاً مهریه مطابق با قباله ازدواج که یک سند رسمی است تعیین می گردد. بنابراین زوجه برای مطالبه مهریه می تواند از طریق دریافت اجرائیه ثبتی اقدام کند. همچنین زوجه می تواند برای دریافت مهریه به دادگاه خانواده مراجعه کرده و بر علیه شوهر خود دعوای مطالبه مهریه را اقامه نماید.

مقررات قانونی مربوط به حق طلاق برای زوجه

حق طلاق بهتر است یا مهریه؟ زوجه زمانی از حق طلاق برخوردار است که شوهر وکالت بلاعزل در طلاق را امضا کرده باشد. البته باید توجه داشت که مطابق با ماده 10 قانون حمایت خانواده انجام هرگونه طلاق در عقد دائم مستلزم صدور گواهی عدم امکان سازش توسط دادگاه خانواده است. بنابراین اگر زوجه بخواهد از حق طلاق خود استفاده کند باید دادخواست طلاق را تنظیم کرده و به دادگاه خانواده تقدیم نماید. برای انجام این کار همچنین می توان به یک نفر وکیل پایه یک دادگستری وکالت داد. در این صورت بدون نیاز به حضور زوجه وکیل طلاق می تواند به نمایندگی از او دادخواست را تنظیم کرده و در دادگاه خانواده اقامه نماید.

دادخواست یک نامه قضایی است که توسط خواهان دعوی یا وکیل مهریه او نگارش می یابد و مشخصات دعوی اعم از طرفین دعوی، موضوع دعوی، هزینه دادرسی و … بر روی آن درج می شود. علاوه بر دادخواست، پیوست های آن نیز می بایست به دادگاه خانواده تقدیم گردد. در موضوع مورد بحث پیوست های دادخواست عبارتند از قباله یا سند ازدواج، وکالت بلاعزل در طلاق، مدارک شناسایی و … .

دریافت مشاوره حقوقی

مرکز حقوقی راهکار با مدیریت وکیل فرشته محمد حسینی و همکاری برترین وکلای متخصص و مجرب، مشاوره و وکالت در امور حقوقی و کیفری رو به عهده میگیره. برا دریافت و رزرو وقت مشاوره با شماره تلفن های 09128719258 و 09150806049 با ما در ارتباط باشید. مارا در شبکه های اجتماعی با ایدی rahkarlaw دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *