پشیمانی پس از طلاق|راهکار

در برخی موارد زنان از تصمیم خود برای طلاق توافقی منصرف می ‌شوند. در این صورت تا وقتی که دادگاه نسبت به صدور گواهی عدم امکان سازش اقدام نکرده باشد زوجه فرصت دارد پشیمانی و انصراف خود از طلاق توافقی را اطلاع دهد. ناگفته نماند که پشیمانی از طلاق توافقی در مورد زوج هم صدق می‌ کند. ممکن است زمانی که زن از جدایی پشیمان می ‌شود مرد بر انجام طلاق توافقی مصمم باشد. در چنین حالتی زوج این امکان را دارد که به محضر مراجعه کرده و برای جاری شدن صیغه طلاق اقدام کند. در واقع برای انجام این کار نیازی به حضور زن در محضر نیست و زوجه بعد از انجام طلاق توافقی از آن باخبر می‌ شود.

پشیمانی زوج از طلاق توافقی

پشیمانی از انجام طلاق توافقی برای مردان هم اتفاق می ‌افتد اما شرایط آن با پشیمانی زوجه از طلاق توافقی فرق می ‌کند. اگر مرد به دلیل پشیمانی از جدایی به محضر مراجعه نکند نمی ‌توان برای طلاق توافقی اقدام کرد مگر اینکه زن از وکالت بلاعزل برای انجام آن برخوردار باشد. البته اگر زوجه وکالت بلاعزل نداشته باشد از راه‌ های دیگری هم می ‌تواند برای طلاق اقدام کند. به این منظور زن باید رضایت زوج برای جدایی را به دست آورد یا دلیلی را برای انجام طلاق یک طرفه ارائه دهد.

پشیمانی قبل از صدور حکم طلاق توافقی

در مواردی زوج و زوجه بعد از آن که در جلسات مشاوره شرکت می ‌کنند از تصمیم خود برای جدایی از هم منصرف می ‌شوند. در این صورت همه مراحلی که برای انجام طلاق توافقی طی شده باطل تلقی می شود. ممکن است قبل از آن که حکم طلاق توافقی صادر گردد یکی از زوجین از تصمیم خود منصرف شود. در چنین شرایطی نمی ‌توان مراحل لازم برای انجام طلاق را به راحتی طی کرد. بنابراین توصیه می ‌شود متقاضیان برای پیگیری پرونده طلاق خود از تخصص وکیل دادگستری مجرب طلاق توافقی کمک بگیرند.

پشیمانی بعد از صدور حکم طلاق توافقی

گاهی اوقات پشیمانی زوجه از طلاق توافقی زمانی اتفاق می ‌افتد که حکم طلاق توسط دادگاه صادر شده است. اگر مرد همچنان بر جدایی از زن مصمم باشد کافیست به تنهایی در دفتر ثبت اسناد حضور یافته و طلاق توافقی را انجام دهد. اما در برخی مواقع زوجین هر دو از جدایی منصرف شده و از مراجعه به محل برای ثبت طلاق خودداری می کنند. این اقدام می تواند باعث ابطال حکم طلاق آنها ‌شود. بنابراین زن و مرد می ‌توانند به زندگی مشترک خود برگردند.

همان طور که پیش تر اشاره شد بعضی از زنان از وکالت بلاعزل برای طلاق برخوردارند. این افراد در صورت پشیمانی از طلاق توافقی می‌ توانند از ثبت طلاق جلوگیری کرده و برای ادامه زندگی مشترک با زوج اقدام کنند.

پشیمانی زنان بعد از طلاق توافقی و امکان رجوع

زوجین در صورت پشیمان شدن زن بعد از طلاق توافقی از امکان رجوع برخوردارند اما انجام آن به نوع طلاق بستگی خواهد داشت. ممکن است طلاق از نوع رجعی بوده و زوج برای جدایی از همسر دست به کار شده باشد. در این صورت زوجین قادر به رجوع از طلاق خواهند بود. در بسیاری از موارد درخواست جدایی از سوی زوجه مطرح می‌ شود. بنابراین طلاق توافقی زوجین از نوع بائن است. در این صورت اگر پشیمانی از طلاق اتفاق بیفتد زن و مرد برای ادامه زندگی مشترک بایستی تشریفات ازدواج را به جا بیاورند. ارتباط با وکیل متخصص و انجام مشاوره حقوقی تلفنی اطلاعات مفیدی را درباره شرایط و نحوه انجام رجوع بعد از طلاق توافقی در اختیار زوجین قرار می ‌دهد.

رجوع بعد از طلاق توافقی چه قوانینی دارد؟

زن و مرد در صورت انصراف و پشیمانی زوجه از طلاق توافقی می‌ توانند از فرصت رجوع بعد از جدایی استفاده کنند. این کار باید بر اساس قواعد خاصی انجام شود که عبارتند از:

مهم ترین موضوعی که در رجوع بعد از طلاق توافقی مورد توجه قرار دارد رجعی بودن طلاق است. زوجینی که نسبت به انجام طلاق توافقی بائن اقدام کرده اند برای بازگشت به زندگی مشترک نمی‌ توانند از رجوع استفاده کنند.
رجوع بعد از طلاق توافقی باید از طرف زوج باشد. به عبارت دیگر مرد باید خواهان ادامه زندگی با زن باشد.
رجوع بعد از طلاق می بایست به شکل قولی و عملی صورت گیرد یعنی تمایل زوج برای ادامه زندگی با زن از کلام و رفتار او مشخص شود.
رجوع و از سر گرفتن زندگی مشترک با زوجه فقط در مدت زمان عده طلاق توافقی قابل انجام است.
برای انجام رجوع احتیاجی به خواندن عقد نکاح نیست.
زوج باید رجوع را به صورت قانونی ثبت نماید.

دریافت مشاوره حقوقی

مرکز حقوقی راهکار با مدیریت وکیل فرشته محمد حسینی و همکاری برترین وکلای متخصص و مجرب، مشاوره و وکالت در امور حقوقی و کیفری رو به عهده میگیره. برا دریافت و رزرو وقت مشاوره با شماره تلفن های 09128719258 و 09150806049 با ما در ارتباط باشید. مارا در شبکه های اجتماعی با ایدی rahkarlaw دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *