تعلیق مجازات شلاق|راهکار

مطابق مفاد قانون مجازات، قانون گذار در شرایط خاصی این امکان را به وجود آورده که اجرای تمام یا بخشی از مجازات مرتکب جرم تعزیری برای مدت یک تا پنج سال معلق شود.

در رابطه با مرتکبین جرایم تعزیری درجه 6 تا 8 که محکوم به مجازات شلاق تعزیری شده اند نیز این نهاد ارفاقی قابلیت اجرایی داشته است و حتی به جز قاضی اجرای احکام کیفری خود شخص محکوم علیه نیز می تواند بعد از تحمل یک سوم مجازات درخواست تعلیق مجازات را از دادگاه صادر کننده حکم قطعی بخواهد.

عدم تعلیق مجازات شلاق حدی

در رابطه با اجرای مجازات شلاق حدی قانون گذار تعلیق اجرای مجازات را نپذیرفته مگر در موارد ذیل که اجرای مجازات به تشخیص و دستور قاضی به تعویق می افتد:
1.دوران بارداری زن.
2. بعد از زایمان تا شش ماه.
3.دوران شیردهی حداکثر تا رسیدن طفل به سن دو سالگی.
4. اجرای مجازات شلاق در ایام حیض یا استحاضه.
5. اگر محکوم علیه به بیماری جسمی یا روانی مبتلا باشد در صورتی که حکم شلاق بر او اجرا شود و بیماری شدت گرفته یا سبب تاخیر در بهبودی او شود، مجازات شلاق او تعلیق می گردد و در رابطه با مرتکب محکوم به شلاق تعزیری امکان تبدیل به مجازات مناسب تر با در نظر گرفتن نوع بیماری وجود داشته است.

وجود مانع پزشکی برای اجرای حکم شلاق

در صورتی که مرتکب جرم که محکوم به مجازات شلاق اعم از حدی و تعزیری شده است ادعا کند که مانع پزشکی دارد و نمی تواند شلاق را تحمل کند، قاضی اجرای احکام کیفری وی را به پزشکی قانونی معرفی می کند.

مرکز حقوقی راهکار

هرگاه به تشخیص پزشکی قانونی امید به رفع مانع باشد تا زمان بهبودی اجرای مجازات شلاق به تعویق می افتد و در غیر این صورت در شلاق تعزیری وفق ماده 502 قانون آیین دادرسی کیفری، دادورز پس از احراز بیماری محکوم علیه و مانع بودن آن برای اعمال مجازات، پرونده را برای تبدیل به مجازات مناسب دیگر که متناسب با نوع بیماری باشد به مرجع صادر کننده رای قطعی ارسال می کند.

اما در رابطه با شلاق حدی موانع موجب اسقاط و تبدیل شلاق نخواهد شد و ضربات شلاق به نحوی که در ماده 130 آیین نامه اجرای حکم شلاق بیان شده به محکوم زده می شود.

دریافت مشاوره حقوقی

گروه وکلای راهکار با مدیرت وکیل فرشته محمد حسینی و سابقه درخشان و پرونده های موفق طی سال های اخیر آماده بررسی پرونده های قضایی و مشاوره های تخصصی در حوزه های مختلف حقوقی می باشد. با اعتماد به وکلای پایه یک دادگستری این موسسه می توانید از استیفای کامل حقوق قانونی خود اطمینان خاطر داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *