بررسی تفاوت شلاق حدی و تعزیری|راهکار

شلاق حدی به مجازات شلاقی گفته می شود که تعداد ضربات آن، توسط شارع مقدس مشخص شده و مقدار آن در شرع و به تبع آن در قانون ثابت و مشخص است و قاضی نمی تواند تعداد آن را کمتر یا بیشتر آنچه در شرع و قانون آمده است تعیین کند.

شلاق تعزیری چیست؟

شلاق تعزیری به شلاقی گفته می شود که برای جرایم تعزیری در نظر گرفته می شود و تعداد آن در قانون ثابت نیست بلکه به صورت حداقل و حداکثری مشخص شده است و در هر جریم متفاوت است. تعداد دقیق شلاق تعزیری برای هر مجرم، با توجه به نوع جرم و نظر قاضی، از محدود همان تعداد مشخص در قانون تعیین می شود.

تفاوت شلاق حدی و تعزیری

در صورتی که شلاق حدی باشد شخص دارای محکومیت کیفری موثر می باشد و مرتکب جرم به موجب این محکومیت، از برخی از حقوق خود به مدت زمان 2 سال محروم می شود. ولی در شلاق تعزیری محکومیت موثر نبوده و فقط در سجل کیفری ثبت می شود و از حقوق اجتماعی محروم نمی شود.

مرکز حقوقی راهکار

همه چیز راجع به شلاق حدی و تعزیری

درشلاق تعزیری، ایام بازداشت قبلی محاسبه میگردد و به ازای هر روز بازداشت، سه ضربه شلاق محاسبه می شود ولی در شلاق حدی، ایام بازداشت تاثیری در میزان و تعداد ضربات شلاق نخواهد داشت.

نحوه اجرای حکم شلاق حدی و تعزیری

1. اجرای شلاق به وسیله نوار چرمی به هم تابیده به طول تقریبی یک متر و به قطر تقریبی 5.1 سانتی متر انجام می شود.
2.نحوه اجرای شلاق باید به گونه ای باشد که ضربات به جلوی بدن و سر، صورت، گردن و عورت اصابت نکند.
3.چنانچه مجازات شلاق در فضای سرپوشیده اجرا می شود باید دمای هوای آن معتدل باشد و در صورتی که در فضای باز اجرا می شود نباید دمای هوا بسیار سرد یا بسیار گرم باشد.
4.استفاده از هرگونه داروی بی حسی و ضد درد پیش از اجرای شلاق ممنوع است.
5.مامور اجرای حکم شلاق نباید قرابت نسبی، سببی یا سابقه دوستی یا دشمنی با محکوم یا یکی از طرفین دعوا داشته باشد.
6.در صورت بیهوش شدن محکوم هنگام اجرای مجازات شلاق، اجرای حکم متوقف می شود و تا بهبودی وی به تاخیر می افتد.

دریافت مشاوره حقوقی

گروه وکلای راهکار با مدیرت وکیل فرشته محمد حسینی و سابقه درخشان و پرونده های موفق طی سال های اخیر آماده بررسی پرونده های قضایی و مشاوره های تخصصی در حوزه های مختلف حقوقی می باشد. با اعتماد به وکلای پایه یک دادگستری این موسسه می توانید از استیفای کامل حقوق قانونی خود اطمینان خاطر داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *