شرایط دریافت مهریه از مادر شوهر و پدر شوهر|راهکار

در شرایط به خصوصی، امکان گرفتن مهریه از پدر شوهر و مادر شوهر، وجود دارد که این امر، منوط بر وجود شرایط این امر است. لذا، در این بخش، در خصوص شرایط دریافت مهریه از پدر شوهر و مادر شوهر، صحبت خواهیم کرد که به شرح زیر است:

اولین و مهم ترین شرط از شرایط دریافت مهریه از پدر شوهر و مادر شوهر، این است که هر یک از آن ها یا هر دوی آن ها، مسئولیت پرداخت مهریه را تعهد کرده باشند.
دومین شرط، این است که در صورت عندالاستطاعه بودن مهریه تعهد شده از جانب پدر شوهر و مادر شوهر، آن ها، توان مالی کافی برای پرداخت مهریه را داشته باشند.
از دیگر شروط مهم در این خصوص این است که زن، اهلیت لازم (عقل، بلوغ و رشد) و همچنین، مدارک کافی، نظیر سند نکاحیه، مدارک هویتی، حساب کاربری سامانه را برای طی کردن مراحل قانونی مطالبه مهریه داشته باشد و بتواند، هزینه دادرسی لازم برای این امر را بپردازد و یا در صورت اعسار از پرداخت، بتواند، اعسار خود را ثابت نماید.

دریافت مهریه زن بعد از فوت شوهر

بعضی بر این باورند که درخواست مطالبه و پرداخت مهریه، تا زمانی که زوج در قید حیات است، امکان پذیر خواهد بود و پس از فوت وی این امکان وجود ندارد، که این تصور غلطی است.

پرداخت مهریه یکی از وظایف قانونی و شرعی زوج نسبت به زوجه است و محدود با زمان حیات و زندگانی زوج نیست و پس از فوت وی نیز، امکان مطالبه و دریافت مهریه زوجه وجود دارد.

پس در مواردی که شوهر زوجه فوت کند، چون پرداخت مهریه از دیون ممتاز می باشد، ورثه متوفی موظفند که ابتدا نسبت به پرداخت مهریه زوجه و جلب رضایت آن از منابع مالی و سرمایه های به جا مانده از متوفی (ماترک) اقدام کنند.

حال سوالی که پیش می آید این است که اگر متوفی هیچ گونه ماترک و ارثیه ای نداشته باشد تا از محل آن ها، مهریه زوجه او را پرداخت کنند، تکلیف چیست؟ در این مورد، وراث تکلیفی در خصوص پرداخت مهریه نخواهند داشت و زوجه نمی تواند نسبت به پرداخت مهریه علیه وراث، اقدامات قانونی لازم را در انجام دهد.

ضمانت اجرای عدم پرداخت مهریه توسط پدر شوهر یا ضامن

در صورت مطالبه مهریه از پدر شوهر و یا ضامن پرداخت مهریه و عدم پرداخت مهریه توسط وی و عدم اثبات ادعای اعسار از پرداخت یکجای مهریه و یا عدم پرداخت اقساط مهریه در صورت تقسیط توسط دادگاه می توان بر اساس ماده 3 نحوه اجرای محکومیت های مالی، تقاضای بازداشت ضامن تا زمان پرداخت مهریه را نمود.

دادخواست مطالبه مهریه از پدر شوهر (ضامن) می‌تواند همزمان با مطالبه مهریه از بدهکار اصلی (زوج) به دادگاه خانواده مطرح شود و نیازی نیست تا عدم پرداخت مهریه توسط شوهر به اثبات برسد و سپس علیه ضامن اقدام نمود.

اگر شوهر، معسر از پرداخت مهریه تشخیص داده شود، این موضوع به ضامن پرداخت مهریه تسری پیدا نمی کند. ضامن پرداخت مهریه، در هر صورت مسوول پرداخت مهریه می باشد و اگر مدعی اعسار از پرداخت مهریه ای است که ضمانت نموده است، باید اعسار خود را در دادگاه صالح به اثبات برساند.

دادگاه صالح جهت مطالبه مهریه از پدر شوهر (ضامن)، دادگاه خانواده ای است که صلاحیت رسیدگی به اصل موضوع دارد. اما اگر مبلغ مهریه کمتر از بیست میلیون تومان باشد، شورای حل اختلاف صالح به رسیدگی است.

دریافت مشاوره حقوقی

گروه وکلای راهکار با مدیرت وکیل فرشته محمد حسینی و سابقه درخشان و پرونده های موفق طی سال های اخیر آماده بررسی پرونده های قضایی و مشاوره های تخصصی در حوزه های مختلف حقوقی می باشد. با اعتماد به وکلای پایه یک دادگستری این موسسه می توانید از استیفای کامل حقوق قانونی خود اطمینان خاطر داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *