خسارت تاخیر تادیه در مطالبه وجه|راهکار

همزمان با طرح دعوای مطالبه وجه و یا پس از صدور حکم قطعی در خصوص مبلغ اصلی می توان خسارت تاخیر تادیه را نیز مطالبه کرد.

یعنی دادگاه علاوه بر اینکه خوانده را به پرداخت اصل مبلغ محکوم می کند حکم به محکومیت وی به پرداخت خسارت دیرکرد پرداخت دین را نیز صادر می نماید البته به شرط اینکه این امر در ردیف خواسته و شرح دادخواست آمده باشد والا نیازمند طرح دعوای جداگانه است.

ضرورت اخذ تامین خواسته

تقاضای تامین خواسته یکی از اقدامات ضروری در دعاوی مطالبه وجه است چرا که باتوجه به مبلغ بالایی که خواهان مجبور است بابت هزینه دادرسی پرداخت کند، شناسایی و توقیف اموال خوانده قبل از طرح دعوای اصلی و صدور رای قطعی، تاثیر زیادی در اجرای حکم صادره خواهد داشت و انگیزه و رضایت خواهان را در طرح دعوا افزایش می دهد.

اجرای حکم مطالبه وجه

با صدور حکم به نفع خواهان و قطعیت آن به درخواست خواهان که دیگر محکوم له نامیده می شود، مدیردفتر دادگاه نسبت به صدور اجرائیه و ابلاغ آن به خوانده یا محکوم علیه اقدام می نماید تا ظرف دوازده روز از تاریخ ابلاغ اجرائیه مبلغ محکوم به را پرداخت کند

در غیر این صورت به درخواست محکوم له پرونده اجرایی در اجرای احکام تشکیل و اقدامات لازم مطابق با قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی در جهت وصول محکوم به انجام می شود که شامل استعلام های سه گانه از اداره شماره گذاری ناجا در خصوص خودرو، بانک مرکزی درخصوص حساب های بانکی و اداره کل ثبت اسناد و املاک کشور درمورد ملک های متعلق به محکوم علیه، ممنوع الخروجی و جلب وی درصورت شناسایی نشدن اموال وی است.

مرکز حقوقی راهکار

همچنین برخی از شعب اجرای احکام دادگاه ها نسبت به انسداد کد ملی محکوم علیه نیز اقدام می کنند که انجام آن بستگی به نظر و موافقت قاضی اجرای احکام دارد.

لازم به ذکر است که در مواردی که محکوم علیه دعوای اعسار مطرح نماید و مورد پذیرش قاضی قرار بگیرد امکان اخذ حکم جلب وی وجود ندارد اما میتوان نسبت به شناسایی اموال وی و وصول کامل محکوم به اقدام نمود.

آیا نیازی به حضور وکیل در دعوای مطالبه وجه وجود دارد؟

قطعا و بدون شک بله. همانطور که مشاهده کردید دعوای مطالبه وجه در اوضاع اقتصادی کنونی یکی از حساس ترین و مهم ترین دعاوی به شمار می رود که صرفنظر از هزینه دادرسی، موفقیت در اخذ رای و اجرای آن از اهمیت بالایی برخوردار است و ممکن است هرگونه اشتباه در طرح دعوا یا دفاع از آن ضرر هنگفتی را برای طرفین دعوا به همراه داشته باشد بنابراین لازم است که یک متخصص در این دعوا در کنار شما باشد.

دریافت مشاوره حقوقی

گروه وکلای راهکار با مدیرت وکیل فرشته محمد حسینی و سابقه درخشان و پرونده های موفق طی سال های اخیر آماده بررسی پرونده های قضایی و مشاوره های تخصصی در حوزه های مختلف حقوقی می باشد. با اعتماد به وکلای پایه یک دادگستری این موسسه می توانید از استیفای کامل حقوق قانونی خود اطمینان خاطر داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *