نکاتی که یک کار آموز وکالت باید بداند | مرکز حقوقی راهکار

1️⃣قبولی در آزمون آخر راه داوطلبی و اول راه وکالت است . یک حقوقی هیچگاه نباید از مطالعه  فاصله بگیرد .  دوستان پذیرفته شده حتماً کتب کاربردی  کتب مرحوم کشاورز . کتب  جناب فتحی . کتب دکتر طیرانیان و کتب آیین نگارش معتبر حقوقی را در سبد مطالعاتی داشته باشند .

2️⃣کلاسهای کار آموزی و گزارش های محاکم و جلسات با وکیل سرپرست را با جدیت تمام دنبال کنید.

3️⃣برای تهیه لباس و کیف و… با وکلای با تجربه مشورت کنید. برای مثال کیف وکیل خیلی جاها میز تحریر اوست لذا باید بگونه ای انتخاب شود که بتوان با گذاشتن آن رو پاها در حالت نشسته براحتی  روی برگه با خط خوانا نوشت.

4️⃣یک سرسید تهیه و همه برنامه ها اعم از اوقات رسیدگی و مواعد و ….خود را در آن درج کنید و برگردید به سه روز قبل و یک هفته قبل یادداشت یادآوری برای مواعد بگذارید .

5️⃣اقدامات موعد دار را به روز آخر موکول نکنید .

6️⃣یک بایگانی برای خود طراحی کنید و از همه برگه های مجاز پرونده هایی که بر عهده دارید بایگانی داشته باشید (اوراق . شکواییه ها . دادخواستها . لوایح …) در پوشه های شماره دار بایگانی کنید.

7️⃣همه مجتمع های قضایی و دفاتر خدمات قضایی محل قبولی خود را و محلهای همجوار را شناسایی کنید .

8️⃣با سیستم سنا توسط وکلای سر پرست یا  افراد با تجربه  آشنا شوید .

9️⃣طراحی سربرگها و کارت ویزیت ها یتان را به گرافیست حرفه ای بسپارید . تا در طراحی و رنگ بندی مبانی طراحی رعایت شود.

🔟 در مذاکرات با موکل خود مفهوم تعهد به وسیله را به ایشان تفهیم کنید و در موارد مالی کاملا شفاف عمل کنید.

1️⃣1️⃣ از نگهداری اسناد و مدارک  موکل حدالمقدور خودداری کنید . در موارد ضروری در گاو صندوق ضد سرقت و نسوز از آنها نگهداری کنید. موقع تحویل مدارک حتما حتما حتما رسید تحویل مدارک بگیرید حتی اگر در جلسه حضوری و برای رویت باشد . از حمل اسناد و مدارک موکل جز در موارد لازم  جدا خودداری کنید.

2️⃣1️⃣ تا اصل سند را رویت نکرده اید از اختیار کپی برابر اصل استفاده نکنید.

2️⃣1️⃣  ابتدای جملات چه کتبی و چه شفاهی  عبارات «حسب اظهارات موکل…» « به نقل از موکل ….» هیچگاه فراموش نشود.

3️⃣1️⃣ مذاکره و مصالحه  با طرف مقابل پرونده را منوط به حضور موکل کنید و حدالمقدور در حضور موکل این اقدامات را بکنید (اتهام تبانی خیلی متدوال است).

4️⃣1️⃣ حدالمقدور وکالتنامه را با حق توکیل تنظیم کنید که در موارد اضطراری از همکاران خود کمک بگیرید.(بیماری – حادثه – مسافرت ضروری ….)

5️⃣1️⃣ شما وکیل هستید وکیل طرف مقابل شما همکار شماست . این تقابل همواره باید محترمانه باشد به ویژه در محاکم در خطاب از عبارات «همکار ارجمند- همکار گرامی » برای وکلای پیش کسوت از الفاظ «همکار دانشمند . استاد گرامی» استفاده کنید.(در نهایت تکریم شغل وکالت لازم است)

6️⃣1️⃣  همه مکتوبات شما باید در یک روی کاغذ با خط خوانا باشد(اگر خط خوبی ندارید تایپی استفاده کنید  فونت بی نارنین یا لوتوس سایز 15 )(زیبا بودن خط ملاک نیست  خوانا بودن ملاک است)

7️⃣1️⃣ حدالمقدور  در هنگام مراجعه به دادگاه از  یک وسیله نقلیه  همراه با موکل استفاده نکنید (در پرونده های خانواده هرگز این کار را نکنید)

8️⃣1️⃣ برای تهیه کپی از مدارک موکل تا حد امکان از امکانات دفتر خود یا از امکانات مجتمع های قضایی استفاده کنید . اگر اینها مقدور نبود تهیه کپی را به موکل واگذار کنید.(امکان سوء استفاده از کپی مدارک وجود دارد )

9️⃣1️⃣ در لابی یا اتاق انتظار  دفاتری که استفاده می کنید از دوربین مدار بسته استفاده کنید و  با نصب  اطلاعیه در معرض دید مراجعین وجود دوربین مدار بسته را اطلاع دهید. (در اتاق مشاوره  لازم نیست اگر باشد مطلع کردن حضار لازم است)

0️⃣2️⃣ همیشه بخاطر داشته باشید موکلی که به شما مراجعه نموده  دارای دغدغه حقوقی است  که گاها ممکن است رفتار و گفتار او را تحت تاثیر قرارداده باشد . لذا حفظ آرامش و مدیریت اوضاع با شماست .

🔸 دو نهاد داریم «نفع» و «حق» این دو نهاد معیار وجدانی وکیل را مشخص می کند :
➖طرفدار حق باشید چه به نفع باشد چه نباشد(که در نهایت هست)
➖ وقتی پای نفع در میان است ببنید حق است یا ناحق نفع ناحق را پس بزنید اما نفع به حق چون شیر مادر حلال است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *