چگونه می توان در کانادا طلاق گرفت؟|راهکار

چگونه می توان در کانادا طلاق گرفت؟

طلاق امری ناخوشایند است؛ پایانی بر زندگی یک زوج که علاوه بر خود زوجین، اطرافیان آنها را نیز متأثر می‌سازد. با این‌همه، به سرانجام رساندن همین امر نیز می‌تواند سختی‌ها و پیچیدگی‌های خاص خود را داشته باشد. فرایند طلاق، مسیری قانونی است که پیچ‌وخم‌های خودش را دارد.

دولت کانادا قوانین خاص خود را برای طلاق زوجین در نظر دارد. از طرف دیگر و طبق قوانین ایران، طلاق شما باید طبق قوانین دولت ایران نیز صورت بگیرد و ثبت شود. با این‌همه نیازی به آشفته شدن نیست. فقط کافی است که با مطالعه درست قوانین و با مشاوره و کمک‌گرفتن از متخصصین حقوقی، کارهای خود را در آرامش پیش ببرید.

طلاق در کانادا با شرایط ایران چگونه است؟

هنگامی که شما اقدام به مهاجرت می‌کنید، اگر از پیش ازدواج کرده باشید، مدارک تأهل نیز در کشور کانادا به ثبت می‌رسد. در نتیجه می‌توانید برای طلاق در کانادا اقدام کنید و مسیری را طی کنید که زوجینی که در کانادا ازدواج کرده‌اند نیز طی می‌کنند. با این‌همه دقت کنید که شرایط طلاق در کانادا از طلاق در ایران جداست. برای اینکه طلاق شما در ایران نیز ثبت شود، نیاز است تا طبق قوانین دولت ایران اقدام به ثبت این طلاق کنید. برای این کار با ما همراه باشید.

مرکز حقوقی راهکار

قوانین طلاق در کانادا

کانادا کشوری است متشکل از ایالات گوناگون که هر یک از این ایالات، با قوانین خاص خود اداره می‌شوند. در نتیجه، فرایند طلاق و قوانین طلاق در کانادا می‌تواند در شهرها و ایالات مختلف این کشور کمی متفاوت باشد. با این‌همه می‌توان به مهم‌ترین قوانین این کشور، برای آشنایی با قوانین مربوط به نهاد خانواده اشاره کرد.

انواع طلاق در کانادا

در کانادا دو نوع طلاق وجود دارد. در صورتی‌ که شما بتوانید ثابت کنید که شرایط ازدواج شما دچار یکی از این دو شرایط شده است، طلاق شما صادر می‌گردد:

  • طلاق بر مبنای عدم تقصیر: طلاق بر مبنای عدم تقصیر عبارت است از شرایطی که دو طرف ازدواج مرتکب هیچ تقصیری در وظایف زناشویی خود نشده‌اند. در این حالت، برای صادر شدن حکم طلاق نیاز است که دو طرف به مدت یک سال کامل از هم جدا زندگی کنند.
  • طلاق بر مبنای وجود تقصیر: همان‌طور که از عنوان این نوع از طلاق برمی‌آید، طلاق بر مبنای وجود تقصیر یعنی حداقل یکی از طرفین مرتکب تقصیری در وظایف زناشویی خود شده است. در این حالت یکی از طرفین باید بتواند دادگاه را مجاب کند که تقصیری اتفاق افتاده است.

شرایط لازم جهت ارائه دادخواست طلاق در کشور کانادا

برای اقدام به دادخواست طلاق در کانادا، شرایطی وجود دارد که ازدواج شما باید آنها را شامل شود. شما در صورتی می‌توانید برای جدایی رسمی از همسر خود در کشور کانادا اقدام کنید که شرایط زیر را داشته باشید:

  • مهم‌ترین مسئله این است که ازدواج شما به شکل قانونی در کانادا یا هر کشور دیگری به ثبت رسیده باشد.
  • قصد جدایی دائم از همسر خود را دارید و هیچ شانسی برای اینکه بتوانید بیشتر از این با یکدیگر زندگی کنید وجود ندارد یا قبلاً در حال زندگی جدا از همسر خود بوده‌اید و تمایلی به رجوع و ادامه زندگی با وی را ندارید.
  • شما یا همسرتان به مدت حداقل یک سال قبل از ارائه دادخواست طلاق، در یکی از ایالت‌های کانادا زندگی کرده باشید.
  • برای اینکه دادخواست طلاق را ارائه کنید، لازم نیست شهروند کانادا بوده باشید و تابعیت این کشور را اخذ کرده باشید.

حضانت فرزند در طلاق در کانادا

اگر در ازدواج شما فرزندی حضور داشته باشد، کار شما برای طلاق می‌تواند بسیار پیچیده شود. در بعضی موارد، هم زن و هم شوهر خواستار حق حضانت فرزند هستند. در این حالت،  تصمیم‌گیری برای اینکه حق تربیت و نگه‌داری از کودک را پس از طلاق کدام یک از طرفین به عهده داشته باشند، اصلاً آسان نیست.

طبیعی است که در شرایطی که دو طرف ازدواج نتوانند به توافقی درباره حضانت فرزند خود برسند، این دادگاه است که باید وارد شده و این تصمیم را اخذ کند. در این مورد دادگاه کانادا، باید به قانون مراجعه کرده و بر پایه اصول زیر، تصمیم‌گیری کند:

  • شرایطی مهیا باشد که مصالح و علائق کودک به شکل حداکثری تأمین گردد.
  • فرزند باید هم با پدر و هم با مادر خود تماس و ارتباط داشته باشد، البته بدان شرط که مصالح و علائق او تحت‌الشعاع قرار نگیرد.
  • قضاوت در رفتار طرفین طلاق، باید بر اساس نقش آنها به‌عنوان «پدر» یا «مادر» صورت بگیرد.

قاضی برای تشخیص مصالح و علائق کودک در بیشترین سطح خود، برخی از عوامل از جمله مواردی چون: نحوه نگهداری از فرزند قبل از جدایی، رابطه والد و فرزند، برخورداری از قابلیت‌های نقش مادر یا پدر، سلامت جسمانی و احساسی و روانی والدین، زمانی که فرد می‌تواند در اختیار فرزند خود بگذارد، توانایی‌های حمایتی و مسائل مرتبط با روابط خواهر و برادر فرزند، را موردنظر قرار می‌دهد.

قابل‌توجه است که دادگاه‌های کانادا، سهم زیادی از قضاوت خود را به خواسته‌های کودک اختصاص می‌دهند؛ معمولاً خواسته و نظر فرزندان مورد پذیرش دادگاه قرار می‌گیرد.

مرکز حقوقی راهکار

مهریه در طلاق کانادا

اگر ازدواج شما در کانادا به ثبت رسیده باشد، در صورت واردشدن به فرایند طلاق، ملاحظات مربوط به امور مالی نیز باید طبق قوانین همین کشور صورت بپذیرد. اما اگر ازدواج شما در دفاتر اسناد رسمی ایران یا کنسولگری ایران در یکی از کشورهای خارجی صورت‌گرفته باشد، موضوع کمی متفاوت می‌شود. در این حالت باید به سراغ وکیل مهریه بروید تا به کمک او، حق خود را از طریق دادگاه پیگیری کنید.

اگر دادخواست مطالبه مهریه در کانادا به دادگاه ارجاع داده شود، طبق قوانین کانادا، اموال زوجین به‌صورت مساوی تقسیم می‌شود. اما اگر ازدواج شما طبق قوانین ایران بوده باشد و در ایران یا در کنسولگری ایران ثبت شده باشد، می‌توان انتظار داشت که دادگاه کانادا به موضوع مهریه رسیدگی کند.

دادگاه‌های کانادا می‌توانند مهریه را تحت عنوان یک تعهد مالی مندرج در قرارداد محسوب کنند و با همین عنوان به آن بپردازند. با این‌همه بسیاری از قضات کانادایی ترجیح می‌دهند که این موضوع را به دادگاه‌های ایران ارجاع دهند. در نتیجه شما برای پیگیری مهریه، بهتر است از یک وکیل برای پیشبرد فرایند مذکور در دادگاه‌های ایران بهره ببرید.

طلاق در کانادا با شرایط ایران چگونه است؟

جای تعجب نیست که دادگاه‌های کانادا بر اساس قوانین کانادا اداره می‌شوند. قضات کانادایی، بر اساس قوانین موضوعه این کشور، وظیفه ندارند تا قوانین ایران برای طلاق را اجرا کنند. در نتیجه، طبق قوانین مدنی کانادا، احوال شخصیه افراد (مانند ازدواج و طلاق و غیره) تابع قوانین متبوعشان است.

البته باید توجه داشت که حتی افرادی که تابعیت کانادایی ندارند نیز امکان این برایشان فراهم است که در کشور کانادا طلاق بگیرند؛ زیرا محل ازدواج و محل انعقاد عقد نکاح اهمیتی ندارد به‌شرط اینکه افراد حداقل یک سال در کانادا اقامت داشته باشند. در این حالت، طرفین باید مراحل طلاق در کانادا را طی کنند.

اما اگر بخواهیم شرایط ایران را نیز در نظر بگیریم، قابل‌ذکر است که با طلاق گرفتن در کانادا، طلاق شما در ایران ثبت نمی‌شود. در نتیجه شما نیاز به فرایندی خواهید داشت که طلاق شما را، به‌صورت رسمی در ایران نیز ثبت کند. برای این کار دولت ایران شرایطی را محیا کرده است تا شهروندانش بتوانند امور حقوقی‌ای مثل ثبت طلاق را پیگیری کنند.

وکیل طلاق در کانادا

اگر در کانادا اقامت دارید، می‌توانید وکیلی را به استخدام خود درآورید تا طلاق شما را در ایران پیگیری کنید. البته این فرد هم می‌تواند یک وکیل حرفه‌ای باشد و هم شخصی از نزدیکان شما. اما برای دادن وکالت باید چه کرد؟ همان‌طور که اشاره شد، دولت ایران شرایطی را برای این کار محیا کرده است. برای این کار، کافی است وارد سامانه ثنا و یا سامانه میخک کانادا شوید.

سامانه ثنا

قوه قضاییه ایران سامانه‌ای را راه‌اندازی کرده است که از طریق آن می‌توان اموری مثل ثبت دادخواست، ابلاغیه‌های قضایی و ارسال اظهارنامه‌ها را پیگیری کرد.

شما می‌توانید از طریق سامانه ثنا یک قرارداد الکترونیک با وکیل مدنظر خود تنظیم و امضا کنید. سپس این وکیل نیز از طریق همین سامانه، ثبت دادخواست شما را انجام داده و کار طلاق شما کانادای شما از طریق سامانه ثنا انجام می‌شود.

سامانه میخک در کانادا

اگر به هر دلیلی، نتوانستید امور مربوط به طلاق خود را از طریق سامانه ثنا پیگیری کنید، باید به سراغ سامانه میخک در کانادا بروید. برای این کار باید به سراغ سایت میخک یا مدیریت یکپارچه خدمان کنسولی رفت. در این سایت شما اطلاعات هویتی خود را وارد کرده و سپس به سراغ سفارت مدنظر می‌روید. نکته قابل‌ذکر این است که چون دولت ایران در کانادا سفارتی ندارد، شما باید سفارت واشنگتن را انتخاب کنید.

در ادامه نیاز است تا شما نوع وکالت را مشخص کنید. سپس نوبت به تنظیم وکالت‌نامه و ثبت آن می‌رسد. با دریافت کد رهگیری از سایت میخک، باید از سفارت اعلام‌شده وقت احراز هویت بگیرید. این احراز هویت از طریق تماس اسکایپی انجام می‌گیرد. سپس نیز مدارک موردنیاز، از طریق پست در اختیار سفارت قرار داده می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *