وکیل سلب حضانت در مشهد|راهکار

وکیل سلب حضانت در مشهد|راهکار

وکیل سلب حضانت در مشهد، با استفاده از وش‌های قانونی، به شما کمک می‌کند تا عدم صلاحیت طرف مقابل را در سرپرستی فرزندتان اثبات کنید. در این مسیر ممکن است سوالاتی برایتان پیش بیاید از جمله اینکه چه مواردی باعث سلب حضانت می‌شود؟ آیا در صورت نبود پدر،پدربزرگ می‌تواند حضانت را از مادر سلب کند یا خیر؟وکلای مرکز حقوقی راهکار با مدیریت وکیل فرشته محمد حسینی،به این سوالات شما پاسخ های حقوقی دقیقی خواهند داد. در این مقاله با ما همراه باشید تا در این زمینه اطلاعات بیشتری کسب کنید.

حضانت چیست؟

برای دانستن معنای حضانت در ابتدا تعریف آن را به صورت لغوی مورد بررسی قرار می‌دهیم. حضانت در لغت به معنای در آغوش گرفتن کودک و پرورش و می‌باشد. معنای این کلمه در اصطلاح مفهوم نگهداری و حمایت از کودک توسط سرپرست قانونی او را القا می کند.

در قوانین جمهوری اسلامی، به توضیح این اصطلاح پرداخته نشده است اما با توجه به مفهوم آن در فقه می‌توان آن را اینگونه تعریف کرد:«حضانت عبارت است از ولایت و سلطنت بر تریبت طفل و متعلقات آن از قبیل نگهداری کودک، گذاشتن آن در بستر، سرمه کشیدن، پاکیزه نگه داشتن، شستن جامه‌های او و مانند آن».

پس با یک جمع‌بندی کلی متوجه می‌شویم که حضانت به معنای مراقبت و نگهداری جسمی کودک و تربیت او می‌باشد.

سلب حضانت

همانطور که ماده ی ۱۱۶۸ قانون مدنی اشاره کرده، حضانت طفل یک حق و هم یک تکلیف است که بر عهده والدین قرار دارد. پدر و مادر باید طی زندگی مشترکشان از فرزند خود حمایت مادی و معنوی کنند. این حضانت در طول زندگی مشترک بر عهده هر دوی آنها می‌باشد و در این مورد، هیچ کدام بر دیگری تقدم ندارد.

وکیل سلب حضانت در مشهد|راهکار

این حق و تکلیف تا زمانی بر عهده پدر و مادر می‌باشد که دارای صلاحیت باشند؛ زیرا در صورت بروز مانع و مشکل، امنیت روحی و روانی طفل بر حق حضانت والدین مقدم می‌شود.

ماده ۱۱۷۳ قانون مدنی در این باره می‌گوید: «هرگاه در اثر عدم مواظبت یا انحطاط اخلاقی پدر یا مادری که طفل تحت حضانت اوست، صحت جسمانی و یا تربیت اخلاقی طفل در‌ معرض خطر باشد، محکمه می‌تواند به تقاضای اقربای طفل یا به تقاضای قیم او یا به تقاضای رئیس حوزه قضائی هر تصمیمی را که برای حضانت طفل‌ مقتضی بداند، اتخاذ کند».

بنابراین به موجب این ماده، دادگاه می تواند تحت شرایط مذکور، حضانت طفل را از پدر یا مادری که حضانت را بر عهده دارد سلب نماید. همچنین در صورت وجود هر یک از موانع حضانت، هر یک از زوجین می‌توانند دادخواست سلب حضانت علیه دیگری بدهند.

مصادیق سلب حضانت

‌در قسمت قبل به طور کلی با مفهوم سلب حضانت آشنا شدیم، در ادامه به بررسی مصادیق آن با توجه به قانون مدنی می‌پردازیم و هر یک را به طور جداگانه شرح می‌دهیم. در صورت وجود یک یا چند مورد از موارد ذکر شده در قانون قاضی می‌تواند، حق حضانت را از دارنده آن سلب کند. مصادیق سلب حضانت از والدین مطابق با ماده ۱۱۷۳ قانون مدنی به شرح زیر می‌باشند:

۱ – اعتیاد زیان‌آور به الکل، مواد مخدر و قمار: با توجه به قید صفت زیان آور در این مورد، اگر اعتیاد به الکل و یا مواد مخدر زیان آور نباشد، باعث سقوط حق حضانت نمی‌شود. تشخیص زیان آور بودن اعتیاد بر عهده قاضی دادگاه خانواده است.

مرکز حقوقی راهکار با مدیریت وکیل فرشته محمد حسینی

۲ – اشتهار به فساد اخلاق و فحشاء: هر ادعایی مبنی بر اشتهار به فساد اخلاقی، باعث اثبات آن نمی شود و حتماً باید به وسیله ادله محکمه پسند ثابت شود. پس از اینکه این مورد در دادگاه صالح به اثبات رسید، می‌توان دادخواست سلب حضانت را به دادگاه خانواده تقدیم کرد.

۳ – ابتلا به بیماری‌های روانی با تشخیص پزشکی قانونی: با توجه به اینکه بیماری روانی ممکن است تاثیر منفی بر روی طفل بگذارد، لذا در صورتی که پزشکی قانونی بیماری هر یک از والدین را حاد تشخیص دهد، باعث سقوط حق حضانت خواهد شد.

۴ – سوء استفاده از طفل یا اجبار او به ورود در مشاغل ضد اخلاقی مانند فساد و فحشاء، تکدی‌گری و قاچاق.

۵ – تکرار ضرب و جرح خارج از حد متعارف: مطابق ماده ۱۱۷۹ قانون مدنی والدین حق تنبیه فرزند خود را دارند اما این تنبیه نباید خارج از حدود تأدیب باشد. تشخیص متعارف یا نامتعارف بودن حدود تنبیه بر عهده دادگاه رسیدگی کننده می‌باشد.

در صورت وجود یکی از این دلایل، نزدیکان، قیم، والد دیگر یا رئیس حوزه قضایی می توانند از دادگاه صالح حوزه خانواده تقاضا نمایند تا حضانت فرزند از پدر یا مادر مرتکب تخلف و کوتاهی سلب شود. برای طرح این شکایت می توان با وکیل سلب حضانت در مشهد، مشورت نمود و راهنمایی های لازم را از ایشان دریافت کرد.

سلب حضانت از مادر

بر اساس قانون مدنی کشور ما، اولویت حضانت فرزندان، تا هفت سالگی با مادر می‌باشد. زیرا کودک در این سن بیشتر نیازمند عاطفه و مهر مادری می‌باشد. اما در صورتی که عدم صلاحیت مادر ثابت شود، می‌توان نسبت به پس گرفتن فرزندان اقدام کرد و آنها را به پدر و یا شخص دیگری واگذار کرد. در ادامه به بررسی این موارد می‌پردازیم:

ابتلا به جنون یا دیوانگی: در صورتی که مادر قوای عقلانی خود را از دست بدهد و دچار جنون شود،مطابق با ماده ۱۱ ۷۰ قانون مدنی حق حضانت با پدر خواهد بود.

ازدواج با شخصی دیگر: از دیگر موارد سلب حضانت مادر می‌توان به ازدواج مجدد او پس از جدایی از همسرش اشاره کرد.

دریافت مشاوره حقوقی سلب حضانت در مشهد

به طور کلی می توان برای هر یک از والدین، در صورت احراز عدم صلاحیت وی، اقدام به گرفتن حضانت کرد. ‌اگر به فکر سلب حضانت هستید، بهتر است قبل از هر کاری با یک وکیل متخصص در زمینه سلب حضانت در مشهد، مشورت نمایید.

مرکز حقوقی راهکار با مدیریت وکیل فرشته محمد حسینی و همکاری بهترین وکلای مشهد، آماده ارائه خدمات شاوره‌ای و حقوقی به شما عزیزان می‌باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *