وکیل توهین و تهدید پیامکی در مشهد|راهکار

وکیل توهین و تهدید پیامکی در مشهد|راهکار

با پیشرفت روزافزون علم و فناوری، ابزار دیجیتال در زندگی ما نقش بسیار پررنگی پیدا کرده است. این ابزار ها با وجود سودمند بودن، ممکن است جهت اعمال تهدید و یا آزار استفاده شوند. توهین و تهدید پیامکی یکی از این نوع آزار ها است که متاسفانه امروزه به صورت گسترده ای شاهد آن هستیم. جهت پیگیری این مسئله بهتر است با یک وکیل متخصص در زمینه ی توهین و تهدید پیامکی مشورت کنید. مرکز حقوقی راهکار با مدیریت وکیل فرشته محمد حسینی آماده ی ارائه ی خدمات مشاوره ای حقوقی به شما عزیزان می باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد این موضوع، در ادامه ی مقاله با ما همراه باشید.

جرم تهدید

قبل از پرداختن به جزئیات جرم تهدید، بهتر است در ابتدا یک آشنایی کلی از آن به دست بیاوریم. تهدید به این معنا است که فردی دیگری را بترساند اما زمانی به عنوان جرم شناخته می شود که نسبت به یک رفتار بد و نامشروع باشد. برای مثال زمانی که الف به ب بگوید اگر ماشینت برا به من نفروشی، ماشینت را آتش می‌زنم، این عمل تهدید و جرم می باشد.

ماده ۶۶۸ قانون مجازات اسلامی در این مورد توضیح داده است که:”هرکس با جبر و قهر یا با اِکراه و تهدید دیگری را ملزم به دادن نوشته یا سند یا امضاء و یا مُهر نماید و یا سند و ‌نوشته ای که متعلق به او یا سپرده به او می‌ باشد را از و‌ی بگیرد به حبس از چهل و پنج روز تا یک سال و تا (74) ضَربه شلاق محکوم خواهد شد.”

همچنین ماده ی ۶۶۹ همین قانون می‌گوید:”هرگاه کسی دیگری را به هر نحو تهدید به قتل یا ضرر های نفسی یا شرفی یا مالی و یا به افشاء سری نسبت به خود یا بستگان او نماید، اعم از این که به این و‌اسطه تقاضای و‌جه یا مال یا تقاضای انجام امر یا ترک فعلی را نموده یا ننموده باشد به مجازات شلاق تا (74) ضَربه یا زندان از یک ماه تا یک سال محکوم خواهد شد.”

تفاوت این دو ماده در این است که در ماده ۶۸۸ تهدید همراه با اخذ نوشته سند محقق می شود اما در ماده ۶۶۹، بدون اخذ سند صورت می‌گیرد.

جرم توهین

در قانون کشور ما، احترام به اشخاص مورد توجه قرار گرفته شده و برای نقض آن به صورت جرم توهین، مجازات پیش بینی شده است. تعریفی که قانون از توهین ارائه‌ داده است با تعریف آن در عرف تفاوت زیادی ندارد.
به طور کلی می‌توان گفت که جرم توهین “نسبت دادن یک امر وهن آور به شخص دیگر است به شکلی که به خفیف شدن و کسر شان آن فرد منتهی شود.”

ماده ی ۶۰۸ قانون مجازات اسلامی به توضیح توهین به افراد عادی پرداخته و ماده ی ۶۰۹، در توضیح توهین مشدد یعنی توهین به اشخاص حقوقی، روسای سه قوه، معاونان رئیس جمهور ، وزرا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی، نمایندگان مجلس خبرگان، اعضای شورای نگهبان، قضات، اعضای دیوان محاسبات و کارکنان وزارتخانه ها و موسسات و شرکت های دولتی و شهرداری ها پرداخته است. علاوه‌ بر این دو ماده، ماده ی ۶۱۹ همین قانون، در خصوص جرم توهین آمده است با این تفاوت که این ماده در مورد توهین به زن و کودکان در مکان ها و معابر عمومی می‌باشد.

وکیل توهین و تهدید پیامکی در مشهد|راهکار

تهدید از طریق پیامک

تهدید پیامکی به معنای تهدید پیامکی به مرگ یا تهدید به بردن آبرو و موارد مشابه است.
تهدید از طریق پیامک، مثل تهدید معمولی مشمول ماده ی ۶۶۹ می شود. از طرفی اگر تهدید همراه با توهین و فحاشی باشد ممکن است تحت شرایطی مشمول تعدد جرم موضوع ماده 134 قانون مجازات اسلامی (اعمال مجازات جرمی که نسبت به سایر جرائم وقوع یافته، شدیدتر است) باشد. در مقایسه با جرم توهین و فحاشی از طریق پیامک، جرم تهدید پیامکی دارای مجازات سنگین‌تری است.

توهین از طریق پیامک

توهین پیامکی به معنای ارسال پیامک اهانت آمیز یا توهین آمیز به فرد دیگر است. توهین از طریق پیامک جرم بوده و از زیر مجموعه دعاوی کیفری محسوب می‌شود. جرم توهین پیامکی علاوه بر اینکه شامل الفاظ و عباراتی است که مستقیماً اهانت محسوب می‌شوند، همچون فحاشی و استفاده از الفاظ رکیک، شامل مواردی است که بدون استفاده از الفاظ رکیک و فحش نیز مخاطب را مورد اهانت قرار داده و به اعتبار وی خدشه وارد می‌سازند.

با این حال حکم هر عبارت متفاوت است و این مفاد پیامک و متن توهین آمیز ارسال شده از طریق پیامک است که حکم را تعیین می‌کند. به همین دلیل است که در هنگام استفاده از پنل اس ام اس باید دقت زیادی داشته باشید و به هیچ عنوان اجازه ارسال پیامک‌های حاوی توهین یا اهانت از طریق پنل پیامکی داده نمی‌شود.

مجازات جرم تهدید

برای تحقق جرم تهدید، لازم است که اولا یک نفر ، دیگری را ترسانده، ثانیا، این تهدید نسبت به عمل بد و نامشروعی باشد و ثالثا، این عمل قرار باشد که در آینده انجام گیرد. اکنون اضافه می کنیم که جرم تهدید، یک جرم مطلق می باشد یعنی برای وقوع جرم تهدید لازم نیست که تهدید کننده، تهدید خود را عملی نماید. بلکه صرف ترساندن با شرایط گفته شده، باعث تحقق جرم تهدید بوده و مرتکب جرم تهدید مجازات می گردد.

درصورتی که تمام شرایط گفته شده برای جرم تهدید فراهم بوده و جرم تهدید محقق شود ، مجازات جرم تهدید در مورد مرتکب اجرا خواهد شد.  مجازات جرم تهدید در ماده 669 قانون مجازات اسلامی تعیین شده است.

مرکز حقوقی راهکار با مدیریت وکیل فرشته محمد حسینی

بنا براین مطابق ماده 669 قانون مجازات اسلامی ، حکم مجازات جرم تهدید، یکی از موازد زیر خواهد بود:

۱از 1 تا 74 ضربه شلاق تعزیری

۲حبس تعزیری از دو ماه تا دو سال که البته، میزان حبس این جرم، با استناد به قانون کاهش مجازات حبس تعزیری، در حداقل و حداکثر، به نصف تقلیل یافته و به 1 ماه تا 1 سال، تبدیل شده است.

مجازات جرم توهین

مجازات جرم توهین ساده یا توهین به افراد عادی و فاقد سمت در ماده 608 قانون مجازات اسلامی ذکر گردیده. به موجب این ماده:  “توهین به افراد از قبیل فحاشی و استعمال الفاظ رکیک چنانچه موجب حد قذف نباشد به مجازات شلاق تا 74 ضربه و یا پنجاه هزار تا یک میلیون ریال جزای نقدی خواهد بود . ”

دریافت مشاوره توهین و تهدید پیامکی در مشهد

مرکز حقوقی راهکار با مدیریت وکیل فرشته محمد حسینی، آماده ی مشاوره و راهنمایی در تمامی امور حقوقی است. برای دریافت مشاوره و راهنمایی در مورد توهین و تهدید پیامکی کافیست با شماره تماس‌ 09150806049 و 09128719258 حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *