وکیل استرداد جهیزیه در مشهد|راهکار

زمانی که زوجه قصد استرداد جهیزیه اش را دارد، می تواند با مراجعه به وکیل خانواده متخصص در استرداد جهیزیه در مشهد، پرونده حقوقی خود را به جریان بیندازد.

مرکز حقوقی راهکار با مدیریت وکیل فرشته محمد حسینی و داشتن بهترین وکلای پایه یک دادگستری آماده ارائه مشاوره های تخصصی و راهکار های لازم حقوقی و کیفری مربوط به استرداد جهیزیه به مراجعین و موکلین خود می‌ باشد‌.

جهیزیه چیست؟

به طور کلی می توان گفت که جهیزیه دارایی و اسباب و وسایلی است که زوجه با ازدواج به خانه ی مشترکش با زوج می‌برد.

موارد زیادی می توانند شامل جهیزیه بشوند اما اصلی ترین و مهم ترین آن ها، اسباب و لوازم خانه ‌است. به صورت کلی، با توجه به شرایط فرهنگی و خانوادگی زوجه، کلیت جهیزیه ممکن است متفاوت باشد.

جهیزیه در قانون

جهیزیه بیشتر جنبه عرفی دارد و با این عنوان در قانون مدنی یافت نمی شود، اما به طور کلی قانون و فقه شیعه تهیه ی نیازهای متعارف زن از جمله اثاث منزل بر عهده ی مرد می داند؛ همانطور که در ماده ی 1107 به آن اشاره شده است.

ماده 1107 قانون مدنی در اینباره می گوید:”نفقه عبارت است از همه نیازهای متعارف و متناسب با وضعیت زن‌از قبیل مسکن، البسه، غذا، اثاث منزل و هزینه‌های درمانی و بهداشتی و خادم در صورت‌عادت یا احتیاج به واسطه نقصان یا مرض.”

البته ماده 1104 همین قانون، اصل را در زندگی مشترک، مبنی بر معاضدت و حمایت زوجین از یکدیگر در زندگی مشترک گذاشته است.

وکیل استرداد جهیزیه در مشهد|راهکار

استرداد جهیزیه

با وجود اینکه زن تکلیفی مبنی بر تهیه جهیزیه ندارد اما معمولا زوجه اقدام به تهیه جهاز می کند و آن را به منزل مشترک می برد. از آنجایی که زوج تکلیفی مبنی بر این کار نداشته، همچنان مالک اسبابی است که تهیه کرده و هر زمانی که اراده کند، می تواند نسبت به استرداد آن ها اقدام نماید.

انواع روش های استرداد جهیزیه

مطابق با قانون مدنی و آیین دادرسی مدنی، اگر شخصی بخواهد مالی را که متعلق به اوست، مسترد کند و دیگری از این کار امتناع کند، مالم می تواند درخواستی مبنی بر استرداد اموال و اثبات مالکیت، اموال خود را مسترد کند.بنابراین جهیزیه ی زن هم شامل این قاعده می شود.

استرداد جهیزیه با توافق زوجین

در این روش زوجین با یکدیگر توافق کرده و بدون نیاز به حکم دادگاه، و بدون هیچ اختلافی زن می تواند جهاز خود را مسترد نموده و از منزل مشترک خارج می کند.

استرداد جهیزیه با استفاده از لیست سیاهه جهیزیه

لیست سیاهه، نوشته ای است که در آن تمامی اقلامی که زوجه تهیه نمونده، به همراه امضای داماد و شاهدین درج شده. در این روش زوجه به استناد این لیست، که یک نوع سند عادی محسوب می شود، دادخواستی را ثبت نموده و پس از اثبات مالکیت، با حکم قاضی نسبت به پس گرفتن جهاز خود اقدام می کند.

استرداد جهیزیه با شهادت شهود و یا امارات قضایی

اگر زوجین نسبت به استرداد، با یکدیگر به توافق نرسند و زن، لیست سیاهه نداشته باشد، زوجه همچنان می تواند دادخواست استرداد جهیزیه بدهد. در این روش زن می‌تواند از اماراتی همچون ارائه ی فاکتور های خرید و شهادت شهود مبنی بر مالکیت جهاز، استفاده کند.

مرکز حقوقی راهکار با مدیریت وکیل فرشته محمد حسینی

 

در صورتی که این امارات مورد تایید و پذیرش قاضی قرار بگیرد، حکم استرداد داده می شود و زن می تواند با استناد به این حکم اقدام به پس گرفتن جهیزیه اش کند.

مراحل پس گرفتن جهیزیه توسط وکیل استرداد جهیزیه در مشهد

• ارسال اظهارنامه رسمی استرداد جهیزیه توسط زوجه به زوج
• مشورت با وکیل و اعطای وکالت به وکیل خانواده
• ثبت دادخواست در سامانه ثنا
• پیوست مدارک اثبات کننده جهیزیه از قبیل سیاهه یا فاکتور خرید به دادخواست
• طرح دادخواست تامین
• ابلاغ دادخواست تامین به مرد
• اجرای دادخواست تامین
• روند رسیدگی دادگاه به پروند
• تقدیم دادخواست با عنوان استرداد جهاز به دادگاه‌ خانواده (شورای حل اختلاف: اگر بهای جهاز کمتر از ۲۰ میلیون باشد.)
• صدور و ابلاغ دستور تعیین وقت جلسه رسیدگی به دعوای استرداد جهاز
• حضور خواهان و خوانده دعوا در جلسه رسیدگی
• ارائه پرونده شهود توسط خواهان در دادگاه برای اثبات ادعای خویش
• صدور حکم استرداد جهاز

دریافت مشاوره حقوقی استرداد جهیزیه

وکلای مرکز حقوقی راهکار با مدیریت وکیل فرشته محمد حسینی، با بهره گیری از جدیدترین روش های قانونی به شما کمک می کنند تا در فرآیند استرداد جهیزیه و آثار حقوقی آن تنها  نباشید. برای دریافت مشاوره همین حالا با ما تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *