نکات مهم در نامزدی|راهکار

نامزدی همان مدت زمانی است که دو نفر پس از توافقِ ازدواج با یکدیگر ،طی می کنند . نامـزدی عقدی است جایز که به موجب آن هر یک از طرفین می توانند آن را فسخ کنند.

بر اساس ماده 1035 قانون مدنی وعده ازدواج موجب علقه زوجیت نیست. حتی اگر به موجب آن تمام یا قسمتی از مهریه ای که بین طرفین توافق شده ، پرداخت شده باشد. و هیچ یک از طرفین تا زمان جاری شدن عقد ازدواج نمی تواند طرف مقابل را مجبور به ازدواج کند. یا به جهت اینکه طرف او نـامـزدی را به هم زده ، از او مطالبه خسارت کند.

بنابراین با توجه به استفاده قانونگذار از کلمه وعده این چنین استنباط می کنیم که وعده ازدواج الزام آور نیست. همچنین تعهد به ازدواج هم نمی تواند الزام آور باشد. چرا که واژه وعده شامل تعهد هم می شود.

آیا می توان برای بر هم زدن نامزدی وجه التزام تعیین کرد؟

تعیین وجه التزام برای بر هم زدن نامـزدی صحیح نیست. چرا که نوعی اجبار غیر مستقیم به نکاح است. اما در خصوص سوء استفاده طرفین در حق بر هم زدن نامـزدی ( با توجه به اصل 40 قانون اساسی. ) و یا تقصیر یکی از طرفین و ورود خسارت به دیگری دعوای مسئولیت قابل طرح خواهد بود. و این مسئولیت تعارضی با بر هم زدن نامـزدی نخواهد داشت . همچنین در صورتی که فردی در دوران نـامزدی طرف مقابل را فریب دهد. و موجبات خسارت وی را فراهم آورد از باب تسبیب و نه خلف وعده مسئول خواهد بود.

مطالبه خسارت بر اثر بهم خوردن نامزدی

با توجه به ملاک اصل 171 قانون اساسی و مواد 1-2-8-9- 10 قانون مسئولیت مدنی ، در صورت لطمه دیدن آبرو و اعتبار و یا عواطف یکی از طرفین بر اثر بر هم خوردن غیر موجه نامـزدی ، نامزد زیان دیده می تواند مطالبه خسارت معنوی کند . همچنین بند 1 ماده 4 قانون حمایت خانواده مصوب 1391 دعوای خسارت ناشی از بر هم زدن نامـزدی را به رسمیت شناخته و آن را در صلاحیت دادگاه خانواده می داند.

مرکز حقوقی راهکار

استرداد هدایای نـامـزدی

هر یک از طرفین  می تواند در صورت به هم خوردن نامـزدی  هدیه هایی را که به یکدیگر یا پدر و مادر طرف مقابل داده اند ، پس بگیرند . چنان چه عین هدیه ها موجود نباشد نسبت به هدایایی که معمولاً قابل نگهداری است مستحق قیمت آن می باشد . مگر اینکه آن هدایا بدون تقصیر طرف دیگر از بین رفته باشد.

بنابراین هدایای مصرف شدنی مانند عطر به طور قطع بخشیده می شوند. و در صورت موجود نبودن هدیه دهنده حق مطالبه قیمت را نخواهد داشت. اما چنانچه نامزدی ، بدون علت موجه بر هم خورده باشد. هدیه دهنده می تواند به عنوان خسارت و به موجب قانون مسئولیت مدنی بهای ان را مطالبه کند.

در خصوص عکس و یا نامه هایی که طرفین در دوران نامزدی به یکدیگر داده اند. در صورت بقاء آن امکان استرداد است .  اما از بابت تلف آن نمی توان مطالبه خسارت کرد ؛ مگر آنکه عکس عرفاً ارزش مالی داشته باشد. در این صورت چنانچه تلف ناشی از تقصیر هدیه گیرنده باشد ، خسارت قابل مطالبه است . به طور کلی هبه اموالی که عادتاً نگاه داشته می شوند هبه ای است قطعی با شرط ضمنی امکان منحل کردن هبه در صورت بهم خوردن نـامـزدی.

اثبات تقصیر در خصوص هدایای نامزدی

اثبات تقصیر در خصوص تلف هدایای دوران نـامـزدی که عادتاً نگاه داشته می شود با توجه به اصل عدم تقصیر بر عهده هدیه دهنده است.

استرداد هدایای نامزدی در صورت فوت یکی از نامزدها

استرداد هدایا در صورت فوت یکی از نامزدها وجود ندارد مگر بر مبنای توافق و همچنین بقاء عین هدایا.شما می توانید قبل از اقدام ، پاسخ یا طرح دعوی جهت دریافت مشاوره حقوقی تخصصی در زمینه استرداد هدایای نـامزدی تماس حاصل فرمایید.

دریافت وکیل

گروه وکلای راهکار با مدیرت وکیل فرشته محمد حسینی و سابقه درخشان و پرونده های موفق طی سال های اخیر آماده بررسی پرونده های قضایی و مشاوره های تخصصی در حوزه های مختلف حقوقی می باشد. با اعتماد به وکلای پایه یک دادگستری این موسسه می توانید از استیفای کامل حقوق قانونی خود اطمینان خاطر داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *