نمونه اظهارنامه تخلیه ملک به علت نیاز شخصی | مرکز حقوقی راهکار

طبق بند 3 ماده 15 قانون روابط موجر و مستاجر، برای قراردادهایی که شامل قانون موجر و مستاجر باشد، مالک اجازه دارد برای نیاز شخصی خود یا فرزندانش و یا پدر و مادر و همسرش، به دادگاه مراجعه کند و با پرکردن اظهارنامه تخلیه ملک به علت نیاز شخصی، از دادگاه اجازه تخلیه ملک را بگیرد.

در ادامه از این مطلب با هم یک نمونه اظهارنامه تخلیه ملک به علت نیاز شخصی را بررسی‌‌ می‌کنیم و با مراحل تنظیم اظهارنامه آشنا‌‌ می‌شویم.

اظهارنامه چیست؟

اظهارنامه حقوقی برگه و نوشته ای است که باید طبق مقررات حقوقی تنظیم شود. به وسیله اظهارنامه خواهان‌‌ می‌تواند بدون حضور در دادگاه به خوانده بیان کند که‌‌ می‌خواهد حق خود را مطالبه کند. در خیلی از موارد‌‌ می‌خواهیم بدون اینکه درگیر مراحل اداری و قضایی شویم، حق خود را بگیریم. در این حالت‌‌ می‌توانیم با تنظیم اظهارنامه این کار را انجام دهیم.

اگر به دلایل مشخص بخواهیم منزل یا مغازه ای را که اجاره داده ایم، از مستاجر پس بگیریم، بهتر است قبل از اقدام قضایی یک اظهارنامه تخلیه ملک به علت نیاز شخصی را پرکنیم و به مستاجر خود بدهیم. درست است که با داشتن اظهارنامه دیگر نیازی به دادگاه رفتن نیست، اما این سند‌‌ می‌تواند در صورت نپذیرفتن درخواست شما توسط مستاجر، به عنوان یک سند قضایی در دادگاه استفاده شود.

در گذشته برای گرفتن فرم اظهارنامه باید به مراجع قضایی مراجعه‌‌ می‌کردید و آن را دریافت‌‌ می‌کردید، اما امروزه کافی است به دفاتر خدمات الکترونیکی یا درگاه خدمات الکترونیک قضایی رفته و اقدام به تنظیم اظهارنامه و ثبت آن کرد.

تنظیم و ارسال اظهارنامه امری اختیاری است که قانون‌گذار استفاده از آن را به اختیار افراد گذاشته است تا بتوانند خودشان بدون مراجعه به مراجع قضایی مشکل خود را حل کنند. از آن جایی که اظهارنامه یک سند و ابزار قضایی است، و امروزه از طریق درگاه خدمات الکترونیکی به مخاطب (خوانده) ابلاغ‌‌ می‌شود، در نوشتن آن باید نکاتی را رعایت کرد.

برای نوشتن اظهارنامه تخلیه ملک به علت نیاز شخصی و ارسال آن به خوانده، باید نکات نوشتاری و نگارشی را رعایت کرد. بیان اظهارنامه باید محترمانه باشد و از تهدید مخاطب پرهیز کرد. همچنین توصیه‌‌ می‌شود برای پرکردن و تنظیم اظهارنامه تخلیه ملک به علت نیاز شخصی، از خدمات مشاوره حقوقی استفاده کنید.

موارد ذکر شده در اظهارنامه

در برگه اظهارنامه که قبلا از طریق دادگستری‌ها چاپ و به فروش‌‌ می‌رسید و امروزه توسط دفاتر خدمات الکترونیک و درگاه خدمات الکترونیک قضایی در دسترس است موارد زیر ذکر شده است:

مشخصات و محل اقامت اظهارکننده

در این قسمت اظهارکننده (خواهان) تمام مشخصات خود شامل نام و نام خانوادگی و نشانی محل سکونت خود را ذکر‌‌ می‌کند.

موضوع اظهارنامه

عنوان اظهارنامه ای که خواهان خواستار آن است. مثلا موضوع اظهارنامه تخلیه ملک به علت نیاز شخصی است.

مشخصات و محل اقامت مخاطب

در این قسمت نام و نام خانوادگی و نشانی محل اقامت مخاطب (خوانده) قید‌‌ می‌شود. در اظهارنامه تخلیه ملک به علت نیاز شخصی، نام و نام خانوادگی و آدرس محل سکونت مستاجر نوشته‌‌ می‌شود.

خلاصه اظهارات

در این قسمت خواهان هر آنچه که مد نظر وی است و قصد بیان آن را به خوانده دارد، ذکر‌‌ می‌کند. یعنی با بیان علت و تشریح موضوع، از مستاجر خود درخواست‌‌ می‌کند تا ملک شخصی وی را تخلیه کند و در اختیار او قراردهد.

خلاصه جواب

بعد از دریافت اظهارنامه توسط مستاجر، او‌‌ می‌تواند در نسخه دیگری از اظهارنامه تخلیه ملک به علت نیاز شخصی اقدام به پاسخ گویی نسبت به درخواست موجر کند.

 

نمونه اظهارنامه تخلیه ملک

در زیر یک متن اظهارنامه تخلیه ملک به علت نیاز شخصی را مشاهده‌‌ می‌کنید.

اظهار کننده: خانم/آقای …/ کد ملی: …/ آدرس: …

موضوع: تخلیه به علت نیاز شخصی

مخاطب: خانم/آقای …/ کد ملی: …/ آدرس: …

مخاطب محترم

با سلام و عرض ادب

احتراما” اینجانب … باستحضار‌‌ می‌رساند:

به موجب اجاره نامه به شماره … به تاریخ … اینجانب یک ملک مسکونی واقع در ….… را به جنابعالی اجاره داده ام.

اکنون پس از گذشت مدت‌ها از آغاز مدت اجاره نامه، اینجانب بنا بر این امر که بنده مستأجر‌‌ می‌باشم و بنا به دلایلی اعم از افزایش فاحش قیمت مسکن و به دنبال آن افزایش اجاره بها و مبلغ ودیعه، و همچنین به علت کهولت سن و عدم توانایی به اشتغال، از روی اجبار‌‌ می‌بایست به ملک خویش که در قید اجاره حضرتعالی است مراجعه نمایم.

لذا از جنابعالی تقاضامندم که پس از اطلاع از اظهارنامه پیش رو به مدت … ماه نسبت به تخلیه ملک مزبور اقدام و مراتب را به اطلاع اینجانب برسانید. ضمناً هرگونه خساراتی که به موجب تخلیه پیش از موعد که بر شما تحمیل‌‌ می‌شود بر عهده بنده‌‌ می‌باشد.

در صورتی امتناع از این امر، به ناچار از طریق مراجع قضایی نسبت به تخلیه عین مستأجره اقدام خواهم نمود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *