در این مقاله قصد داریم تا نحوه تنظیم دادخواست فک پلاک خودرو را به صورت جامع و با مثال برای شما توضیح دهیم. یکی از معمولی‌ترین معاملات در بین افراد یک جامعه، معاملات مربوط به خرید و فروش و نقل و انتقال خودرو است. بنابراین مهم است افراد از نکات حقوقی مربوط به این معاملات آگاه باشند، تا از بروز خسارات و زیان‌های احتمالی جلوگیری کنند. یکی از مهم‌ترین مراحل در نقل و انتقالات خودرو، فک پلاک خودرو است.

فک پلاک خودرو چیست؟

به صورت خلاصه فک پلاک خودرو یعنی جداکردن پلاک از خودرویی که فروخته‌ شده‌است. یکی از مهم‌ترین اقداماتی که هنگام فروش خودرو خود باید انجام دهید این است که پلاک خودرویی که به نام شماست را حتما جدا کنید. این کار را به اصطلاح فک پلاک خودرو می‌نامند.

پلاک هر خودرو مخصوص مالک خودرو است و پلیس راهنمایی رانندگی هنگام سرقت تصادف یا هر مشکل دیگر از این شماره پلاک برای ردیابی استفاده می‌کند. به همین سبب تا فک پلاک خودرو را انجام ندهید شما مسئول تمام تخلفاتی هستید که مالک جدید خودرو با پلاک شما انجام می‌دهد.

نحوه تنظیم دادخواست فک پلاک خودرو

مراحل خرید و فروش خودرو و نحوه تنظیم سند

طبق قوانین مربوط در این حوزه برای تنظیم دادخواست و سند باید مراحل زیر طی شود:

  1. در مرحله اول مانند هر معامله دیگری میان خریدار و فروشنده باید قرارداد یا مبایعه‌نامه بسته شود.
  2. بر اساس آن قرارداد طرفین باید مشخصات کامل خودرو و زمان دقیق تنظیم سند را به ثبت برسانند.
  3. قردادی که بین طرفین ثبت می‌شود باید جامع باشد و تمام منافع فروشنده و خریدار را در بر داشته باشد.
  4. باید تمامی مشخصات مربوط به خودرو از جمله مدل، رنگ، وسایل آن، تک سوخت یا دوگانه سوز بودن و هر نوع مشخصات دیگری باید در قرارداد ذکرشود.
  5. علاوه بر این موضوعاتی مثل قیمت توافق‌شده بین طرفین نحوه پرداخت از سوی خریدار زمان دقیق تحویل خودرو به خریدار جدید نحوه تعویض پلاک خودرو و زمان حضور در دفترخانه باید در مبایعه‌نامه ذکر شوند.
  6. پس از تنظیم سند قرارداد بین طرفین، باید برای تعویض پلاک خودرو اقدام کنند.
  7. در این مرحله هر دو طرف باید به مراکز تعویض پلاک مراجعه کنند و پس از ارائه مدارک لازم، اقدامات لازم برای پلاک ثبتی جدید را انجام دهند.
  8. مدارک لازم جهت نصب پلاک جدید (مدرک شناسایی فروشنده و خریدار، برگ سبز خودرو، بنچاق به نام فروشنده و برگ شرکت سازنده، مدارک مربوط به احراز آدرس و محل سکونت خریدار، مدارک مربوط به معاینه فنی خودرو)
نحوه تنظیم دادخواست فک پلاک خودرو

نحوه تنظیم دادخواست فک پلاک خودرو

در ادامه یک نمونه از نحوه تنظیم دادخواست فک پلاک خودرو را خط به خط ارائه می‌دهیم:

نمونه تنظیم دادخواست فک پلاک خودرو

خواهان: خانم/آقای …/کد ملی: …/ آدرس: …

خوانده: خانم/آقای …/کد ملی: …/ آدرس: …

وکیل: خانم/آقای …/کد ملی: …/ آدرس: …

خواسته: تقاضای الزام به فک پلاک خودرو … به شماره انتظامی …

دلایل: فاکتور و سند فروش خودرو/ سند مالکیت وسیله نقلیه/کارت گارانتی خودرو/ مفاصا حساب عوارض خودرو/ وکالت‌نامه شماره …/قرارداد فروش/ اسناد واریز وجوه/ وکالت‌نامه وکیل/ کارت ملی خواهان

ریاست محترم دادگاه

با سلام و عرض ادب

احتراما به استحضار می‌رساند موکل اینجانب خانم/آقای … مالک اتوموبیل به شماره انتظامی … بوده که طی قرارداد پیوست، آن را به خوانده منتقل نموده است و هم اکنون ایشان از فک پلاک متعلق به موکل اینجانب امتناع نموده است لذا رسیدگی و صدور حکم مبنی بر توقیف فیزیکی و فک پلاک مورد استدعا است.

نحوه تنظیم دادخواست فک پلاک خودرو

مستندات قضایی مرتبط با نحوه تنظیم دادخواست فک پلاک خودرو

صورت جلسه نشست قضائی

شخص «الف» به وکالت از شخص «ب» ضمن صدور قرار موقت مبنی بر توقیف فیزیکی خودرو نسبت به پلاک خودرو تنظیم شکایت کرده و اعلام کرده است که خودرو را به متهم فروخته و اقدامی نکرده است. پلاک و تخلفات معمول را به نام خود داشته باشد. صادر شده، آیا دعوای دستور موقت قابل استماع است؟

نظر هیئت علمی

از آنجایی که دادخواست دعوای اصلی نمی‌تواند موضوع درخواست موقت قرارگیرد، بنابراین اگر ادعای اصلی « فک پلاک خودرو» باشد نمی‌تواند موضوع دستور موقت نمی‌تواند همان امر باشد، اما درخواست دستور موقت مبنی بر ممنوعیت تردد خودرو با پلاک متعلق به شاکی و یا توقیف آن منع قانونی ندارد. نظریه مشورتی شماره 3086/7/95 مورخ 27/11/1395 اداره کل حقوقی قوه‌ قضائیه بر صحت این استنتاج دلالت دارد.

برای تنظیم دادخواست فک پلاک خودرو به کجا مراجعه کنیم؟

در نحوه تنظیم دادخواست فک پلاک خودرو اگر خریدار و فروشنده به هر دلیلی نتوانند در مراکز تعویض پلاک حضور پیدا کنند می‌توان از روش‌های زیر اقدام کرد:

  • وکالت فروش خودرو: در این صورت با امضای فروشنده، دیگر نیازی به حضور او در مراکز تعویض پلاک و دفترخانه نیست؛ تمام مراحل توسط خود خریدار انجام می‌گیرد.
  • وکالت کاری: در این صورت با تنظیم یک وکالت کاری میان فروشنده و خریدار، خریدار به عنوان مشاوره حقوقی می‌تواند به مراکز تعویض پلاک مراجعه و اقدام به تعویض پلاک خودرو نماید.
نحوه تنظیم دادخواست فک پلاک خودرو

مدارک لازم برای نحوه تنظیم دادخواست فک پلاک خودرو

  • کپی برابر با اصل سند مالکیت خودرو
  • کپی برابر با اصل مبایعه‌نامه فروش خودرو
  • کپی برابر با اصل کارت ملی صاحب پلاک
  • کپی برابر با اصل سند اظهارنامه (اختیاری)

نکات حقوقی مهم در کپی برابر با اصل سند مالکیت خودرو

  • در صورتی که فروش خودرو با مبایعه‌نامه عادی انجام شده‌باشد و هنوز سند انتقال رسمی تنظیم نشده‌باشد، قبل از تنظیم سند رسمی به نام خریدار، دعوی پلاک از خودرو مسموع نیست.
  • فک پلاک خودرو به دلیل تنظیم سند رسمی انتقال به نام خریدار قابل اعمال است، زیرا پلاک جزء لاینفک خودرو می‌باشد. بنابراین طرح دعوای جداگانه فک پلاک خودرو قابل استمناع نیست.
  • در قرارداد اجاره به شرط مالکیت خودرو بین شرکت لیزینگ(فروشنده) و خریدار، الزام خرید ب فک پلاک خودرو فرع بر فسخ، ابطال و یا بی‌اعتباری قرارداد اجاره است و به عبارت دیگر تا زمانی که قرارداد بی‌اعتبار اعلام نشده‌باشد امکان استرداد و یا تحویل و فک پلاک خودرو وجود ندارد.