نحوه باطل كردن صيغه موقت ، شامل تنظیم دادخواست مبنی بر فسخ عقد موقت و یا الزام مرد به بذل مدت و ثبت آن در دفاتر خدمات قضایی است. روش‌های باطل کردن صیغه محرمیت، انقضای مدت، بذل مدت از جانب مرد و فسخ صیغه موقت قبل از موعد است .نکاح در نظام حقوقی ایران، به ازدواج دائم و موقت گفته می‌شودازدواج موقت، یکی از روش‌های ازدواج است که در شرع و فقه نیز به رسمیت شناخته شده است. به موجب مواد قانون مدنی، برای صحیح واقع شدن ازدواج موقت، باید میزان مهریه و مدت عقد مشخص شود.

احکام ازدواج دائم و موقت، در بسیاری از موارد یکسان هستند، اما در نحوه باطل كردن صيغه موقت ، هر کدام از آنها مقررات مخصوص خود را دارند. در ازدواج موقت، مانند ازدواج دائم، ممکن است اختلافات و مشکلاتی میان زوجین پیش بیاید. به عنوان مثال، زوجه متوجه می‌شود که مرد قادر به انجام اعمال زناشویی نیست و ازدواج موقت آنها برای مدت 50 سال منعقد شده است، آیا در این وضعیت آنها باید تا پایان مدت تعیین شده، برای باطل كردن صيغه موقت، صبر کنند؟

با توجه به اهمیت موضوع نحوه باطل كردن صيغه موقت ، در این مقاله از شهرداد قصد داریم، در ابتدا به این سوال، پاسخ دهیم که  نحوه باطل كردن صيغه موقت چگونه است؟ سپس، روش‌های فسخ صیغه موقت قبل از موعد، مراحل باطل کردن صیغه محرمیت را بررسی کنیم. اگر در خصوص این موضوع سوالاتی دارید، در این مقاله همراه ما باشید.

 

 

نحوه باطل كردن صيغه موقت 

نحوه باطل كردن صيغه موقت در قانون مدنی پیش بینی شده است که آن، فسخ صیغه موقت قبل از موعد است. به موجب ماده 1120 قانون مدنی:” عقد نکاح، به فسخ یا به طلاق یا به بذل مدت در عقد انقطاع، منحل می‌شود.” بنابراین، علاوه بر انقضا یا بذل مدت، امکان فسخ عقد نکاح موقت، در صورت وجود موارد جایز در قانون برای هر یک از طرفین، وجود دارد.

یکی از راه‌های نحوه باطل كردن صيغه موقت انقضای مدت در عقد موقت به این معنا که اگر مدت زمان عقد نکاح موقت یا صیغه که حین عقد موقت ذکر شده است به پایان برسد، زن و مرد خود به خود از زوجیت هم رها شده و عقد موقت به پایان می‌رسد. بذل مدت در عقد موقت به این معناست که مرد می‌تواند مدت زمانی از عقد موقت که باقی مانده است را به زن ببخشد و او را از قید زوجین خود رها کند. این عمل که به اختیار مرد است، تحت عنوان بذل مدت یا بخشیدن مدت عقد موقت شناخته می‌شود.

در این حالت، رضایت یا عدم رضایت زن تاثیری بر فسخ صیغه نخواهد داشت. اما اگر مرد به زن این وکالت را داده باشد یا در حین عقد این مسئله شرط شده باشد، زن می‌تواند اینکار را انجام دهد. در واقع باید گفت که حق طلاق در ازدواج دائم تقریبا با صیغه موقت مشابه است و با توجه به موارد گفته شده، چنانچه مرد به زن وکالت دهد که از طرف او مدت صیغه را ببخشد ، زن قادر به باطل کردن صیغه موقت خواهد بود. نحوه باطل كردن صيغه موقت به این سه روش گفته شده امکان‌پذیر است. در ادامه راجع به مراحل نحوه باطل كردن صيغه موقت توضیحاتی را ارائه می‌دهیم.

مراحل نحوه باطل کردن صیغه موقت

در اولین مرحله، فرد متقاضی باید با داشتن دلایل و مستندات قانونی، یک دادخواست مبنی بر فسخ ازدواج موقت یا الزام مرد به بذل مدت تنظیم کرده و به یکی از دفاتر خدمات قضایی مراجعه کند و دادخواست خود را به ثبت برساند. سپس دفاتر خدمات قضایی، برای رسیدگی دادخواست را به دادگاه صالح ارجاع دهند.

دادگاه خانواده، دادگاه صالح برای رسیدگی به بحث فسخ نکاح و الزام به بذل مدت است. دادگاه مذکور، بعد از آن دریافت دادخواست، دلایل خواهان مبنی بر فسخ نکاح و بذل مدت را بررسی کرده و در صورت لزوم ( فقط در فسخ نکاح)، زوجین یا یکی از آنها را به پزشکی قانونی ارجاع می دهد، تا متخصص پزشکی قانونی وضعیت جسمانی و روحی زوجین را بررسی کند. اگر پزشکی قانونی، نیز این موضوع را تایید نماید، دادگاه حکم به باطل کردن صیغه محرمیت خواهد داد. در الزام مرد به بذل مدت، اثبات عسر و حرج برای دادگاه، الزامی است.

تفاوت‌های طلاق ازدواج دائم و فسخ ازدواج موقت چیست؟

پروسه طلاق گرفتن در ازدواج دائم بسیار طولانی و دشوار است و به همین دلیل مراحل قانونی مختلفی دارد که باید زوجین با آن‌ها آشنا باشند. از طرفی در ازدواج دائم تمامی مدارک ثبت شده است در نتیجه به حضور زوجین یا وکلای آن‌ها برای جاری شدن صیغه طلاق نیاز است اما در فسخ در ازدواج موقت کاملا متفاوت است و شخص می‌تواند حتی در صورت غیاب و تلفنی نیز عقد موقت را باطل کند.

آیا می‌توان ازدواج موقت را از راه دور باطل کرد؟

صیغه موقت مراحل ازدواج دائم را ندارد همچنین گفته شد که ازدواج موقت طلاق ندارد و زوجین برای جدا شدن باید اقدام به فسخ صیغه نامه خود کنند. در بسیاری از مواقع ازدواج موقت نیازی به ثبت ندارد و می‌توان تنها با خواندن متن مربوط محرم شد این مسئله درباره فسخ نیاز به همین صورت است. زوج می‌تواند با بخشیدن مدت صیغه عقد موقت را باطل کند. در نتیجه طلاق از راه دور به وسیله تلفن هم امکان‌پذیر است.