نحوه اخذ گواهی تجرد‌‍‍‍|راهکار

یکی از مسائلی که افراد را به سمت اداره ثبت احوال، اداره امور ایرانیان در خارج از کشور و یا وکیل امور حسبی سوق می دهد گرفتن گواهی تجرد است. گواهی تجرد برای کسانی صادر می شود که در زمان صدور گواهی در علقه زوجیت هیچ فردی نبوده و در واقع مجرد محسوب می شوند.

گواهی تجرد برای چه کسانی صادر می‌شود؟

با توجه به تعریف تجرد که شامل افراد مطلقه، بیوه و افرادی که مدت نکاح موقت آن ها گذشته است و آن را تمدید نکرده اند و همچنین شامل نکاح باطل و فسخ شده نیز می شود. بنابراین می توان گفت گواهی تجرد صرفاً برای کسانی که تا کنون با هیچ فردی در علقه زوجیت نبوده اند صادر نمی شود و شامل افراد فوق نیز می گردد.

مزایای گرفتن گواهی تجرد

شاید این سوال نیز برای شما مطرح گردد که اگر گواهی تجرد برای افراد بیوه، مطلقه و سایر افراد مذکور در مقدمه صادر می شود بنابراین گرفتن آن به چه دردی می خورد؟

در ابتدا باید ذکر کنیم که حفظ حرمت این افراد و همچنین رجوع به معنای لغوی تجرد، حکم می کند. تا افراد فوق را در دسته افراد مجرد قرار دهیم. علاوه بر این در گواهی تجرد به این مسئله نیز اشاره می شود که متقاضی قبلاً سابقه ازدواج داشته است یا خیر؟

در واقع اگر فرد به هر علتی اعم از مرگ همسر یا طلاق ، بیوه یا مطلقه شده است. و اکنون مجرد محسوب شود، این مقوله در گواهی تجرد نیز قید می شود و افراد ذی نفع می توانند از این مسئله آگاهی پیدا کنند.

مراحل گرفتن گواهی تجرد

گرفتن گواهی تجرد کار بسیار آسان و راحتی است. از زمان تقاضای شما تا زمانی که گواهی را دریافت می کنید یک یا دو روز کاری طول می کشد. برای این کار، ساده ترین راه ممکن این است که به اداره ثبت احوال مراجعه کنید. اما اغلب کسانی که درخواست گواهی تجرد می دهند مقیم خارج هستند. که در این شرایط باید به یکی از نمایندگی های جمهوری اسلامی در خارج از کشور مراجعه کنند.د

صدور گواهی تجرد در اداره سجلات و احوال شخصیه در وزارت امور خارجه (در داخل کشور) نیز صورت می پذیرد. همچنین شما می توانید درخواست خود را به صورت آنلاین و از طریق وب سایت رسمی اداره ثبت احوال کشور ارائه کنید. امکان تقاضای صدور گواهی تجرد از طریق فردی به غیر از متقاضی نیز امکان پذیر است مشروط بر اینکه وکالت نامه رسمی و قانونی را در این زمینه ارائه نماید.

تحویل گواهـی تجـرد

تقاضای صدور گواهی تجرد در اغلب مناطق کشور امکان پذیر است اما تحویل آن به متقاضی یا وکیل رسمی و قانونی او صرفاً در اداره کل امور هویتی ایرانیان خارج از کشور اخذ می گردد.

مرکز حقوقی راهکار

مدارک لازم

برای گرفتن گواهی تجرد و با مراجعه به هرکدام از اداراتی که در این مقاله بیان کرده ایم . باید مدارک ذیل را ارائه کنید:

  • اصل شناسنامه متقاضی.
  • یک برگ فتوکپی شناسنامه.
  • تکمیل فرم درخواست.
  • پرداخت هزینه طبق تعرفه جاری.
  • ارائه وکالت نامه رسمی و قانونی برای دریافت یا تقاضای گواهی تجرد.

ترجمه گواهی تجرد

یکی دیگر از مواردی که در خصوص گواهی تجرد مطرح می گردد ترجمه آن است. همانطور که در بخش های ابتدایی مقاله بیان کردیم هدف از گرفتن گواهی تجرد صرفاً اطلاع از وضعیت تأهل یا تجرد یک خواستگار یا دختری که به خواستگاری وی رفته اند نیست بلکه می تواند شامل موارد دیگری نیز باشد.

در واقع باید بگوییم که در اغلب موارد هدف از گرفتن گواهی تجرد، ارائه آن به مقامات خارج از کشور با هدف تایید ازدواجی که در خارج از کشور صورت گرفته است یا مواردی از این قبیل می باشد. چرا که در اکثریت قریب به اتفاق کشورها، چند شوهری ممنوع است و بخش قابل توجهی از کشورها نیز تعدد زوجات را به رسمیت نمی شناسند.

در چنین مواردی لازم است تا گواهی تجرد از کشور مبدا برای افراد مقیم در خارج از کشور صادر گردد. در این شرایط باید ترجمه آن توسط دارالترجمه رسمی صورت گرفته و بعد از تایید توسط دفتر امور مترجمان وزارت دادگستری. به تایید وزارت امور خارجه نیز برسد. هزینه ترجمه گواهی تجرد توسط دارالترجمه رسمی و تایید آن توسط وزارت خارجه کشور نیز به صورت جداگانه اخذ می گردد.

دریافت وکیل

گروه وکلای راهکار با مدیرت وکیل فرشته محمد حسینی و سابقه درخشان و پرونده های موفق طی سال های اخیر آماده بررسی پرونده های قضایی و مشاوره های تخصصی در حوزه های مختلف حقوقی می باشد. با اعتماد به وکلای پایه یک دادگستری این موسسه می توانید از استیفای کامل حقوق قانونی خود اطمینان خاطر داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *