مقدار دیه پارگی پرده گوش|راهکار

مقدار دیه پارگی پرده گوش

مبلغی که به عنوان دیه اعضای بدن در نظر گرفته شده برای هر عضو و شدت آسیب وارد شده به آن متفاوت است. به عنوان مثال اگر صدمه وارد شده به یک فرد موجب پاره شدن پرده گوش او شود، کسی که مرتکب این جرم شده باید دیه پاره شدن پرده گوش را بپردازد.

دیه پارگی پرده گوش

پرده گوش همان لایه نازکی است که باعث جدایی گوش میانی و گوش بیرونی می‌شود. زمانی که امواج صوتی مانند صحبت کردن افراد مختلف به گوش می‌رسند، پرده گوش به ارتعاش در می‌آید؛ و امواج از این طریق به گوش داخلی می‌رسند و شنیده می‌شوند.

با توجه به حساسیتی که پرده گوش دارد، پاره شدن پرده گوش می‌تواند منجر به کم شنوایی یا ناشنوایی فرد شود؛ بنابراین اگر آسیبی که به گوش وارد شده موجب صدمه دیدن پرده و پارگی آن شود، لازم است که قاضی دیه پارگی پرده گوش را طبق قانون محاسبه کند. سپس فردی که مرتکب این جرم شده موظف است دیه پرده گوش را به طور کامل بپردازد.

مطابق ماده ۶۰۵ قانون مدنی، در صورتی که به گوش ضربه وارد شود و پرده گوش دچار پارگی شده باشد، مبلغ دیه‌ای که برای این حادثه در نظر گرفته می‌شود بر اساس حد ارش تعیین شده توسط قاضی محاسبه خواهد شد.

در شرایطی که پاره شدن پرده گوش موجب از بین رفتن حس شنوایی شده باشد، یا شنوایی فرد در اثر ضربه وارده نقص پیدا کرده باشد، مبلغ دیه شنوایی نیز به دیه پارگی پرده گوش اضافه خواهد شد، و فردی که مرتکب این حادثه شده باید هر دو دیه را با هم بپردازد.

مرکز حقوقی راهکار

دیه پارگی پرده گوش و از بین رفتن شنوایی

بر اساس ماده ۶۸۲ قانون مجازات اسلامی، در صورتی که صدمه وارد شده به پرده گوش موجب از بین رفتن شنوایی هر دو گوش فرد شده باشد، مبلغی که به عنوان دیه باید پرداخت شود برابر با دیه کامل یا ۶۰۰ میلیون تومان در سال ۱۴۰۱ است.

اگر صدمه وارده متوجه یک گوش شده باشد و پرده یک گوش به خاطر این آسیب از بین رفته باشد، مبلغی که به عنوان دیه از بین رفتن شنوایی در نظر گرفته می‌شود برابر با نصف دیه کامل یا ۳۰۰ میلیون تومان است.

اگر به خاطر پارگی گوش شنوایی فرد ناقص شود یا به طور کامل از بین برد، مبلغ دیه طبق حد ارش و دیه از بین رفتن شنوایی مشخص می‌شود.

دیه لاله گوش

در مواقعی که صدمات ناشی از حادثه یا تصادف شدیدتر باشد و لاله گوش فرد نیز از بین رفته باشد، مبلغی که به عنوان دیه در نظر گرفته می‌شود برابر با دیه شنوایی و دیه لاله گوش خواهد بود. دیه از بین رفتن هر دو لاله گوش برابر یک دیه کامل است. برای از بین رفتن هر لاله گوش باید دیه گوش را برابر با نصف دیه کامل یا ۳۰۰ میلیون تومان در نظر داشته باشید.

مبلغی که برای فلج کردن لاله گوش در نظر گرفته می‌شود برابر با دو سوم دیه کامل یا ۲۰۰ میلیون تومان است. اگر در اثر آسیب وارده شده گوش کبود نیز شده باشد، لازم است که یک و نیم هزارم دیه کامل یا ۹۰۰ هزار تومان نیز به عنوان دیه کبودی گوش به کل مبلغ دیه اضافه شود.

جمع بندی

هر آسیبی که به بدن وارد شود می‌تواند خسارت‌های سنگین یا سبکی را به همراه داشته باشد. گوش یکی از مهم‌ترین اعضای بدن است و صدماتی که گوش وارد می‌شود می‌تواند شنوایی و زیبایی فرد را تحت تأثیر قرار دهد. برای صدمات وارد به گوش باید دیه پارگی گوش و دیه شنوایی و… به صورت جداگانه محاسبه شود. سپس مبلغ جامعی که شامل کل دیه‌ها است به فردی که صدمه دیده پرداخت خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *