مدارک مورد نیاز برای طلاق توافقی چیست؟|راهکار

گاهی اوقات زوجین قادر به ادامه زندگی مشترک نیستند و تصمیم می‌گیرند از یکدیگر جدا شوند. به همین دلیل قصد خود برای جدا شدن را به صورت طلاق توافقی احراز می‌کنند. برای اینکه زوجین بتوانند طلاق توافقی بگیرند لازم است که در ابتدا از مدارک برای طلاق توافقی آگاهی داشته باشند. به همین دلیل در این مقاله از مدارک برای طلاق توافقی صحبت می‌کنیم.

طلاق توافقی چیست؟

طلاق توافقی نوعی از طلاق است که در آن زن و مرد تصمیم می‌گیرند درباره تکالیف و سایر تعهدات مالی یکدیگر توافق کنند و سپس رضایت به جدایی بدهند. در طلاق توافقی تکلیف مهریه و سایر تعهدات مالی زن و شوهر با توافق یکدیگر مشخص می‌شود. البته اگر یکی از طرفین در خصوص برخی از مسائل با یکدیگر توافق نکنند دیگر طلاق جنبه توافقی بودن ندارد در اینصورت ممکن است طلاق یا از طرف مرد یا از طرف زن انجام شود که هرکدام شرایط خاص خود را دارد. برای طلاق توافقی باید زن و شوهر مدارک لازم برای طلاق توافقی را تهیه کنند تا در زمان دادگاه تمامی مدارک را ارائه بدهند. در ادامه تمامی مدارک برای طلاق توافقی را بیان کرده ایم.

مدارک برای طلاق توافقی

برای طلاق توافقی لازم است که زن و شوهر حتما مدارک برای طلاق توافقی را همراه داشته باشند که این مدارک شامل موارد ذیل است:

شناسنامه زوجین: شناسنامه در واقع همان سند هویتی زوجین است که باید برای ثبت طلاق در شناسنامه این مدرک توسط زوجین ارائه می‌شود. در حال حاضر تفاوتی بین شناسنامه‌های قدیمی و شناسنامه‌های جدید وجود ندارد. در صورتی که شناسنامه شما گم شده باشد نگران نباشید می‌توانید از تصویر و کپی شناسنامه استفاده کنید اما باید به یاد داشته باشید که برای ثبت طلاق در شناسنامه لازم است بعد از اینکه شناسنامه خود را دوباره دریافت کردید به همان دفتر ازدواج و طلاقی که طلاق خود را ثبت کردید مراجعه و طلاق خود را در شناسنامه خود نیز به ثبت برسانید.

مرکز حقوقی راهکار
کارت ملی زوجین: در صورتی که یکی از زن و یا شوهر کارت ملی خود را ندارند ولی شماره ملی خود را حفظ دارند میتوانند آن را ارائه دهند. در صورتی که رسید کارت ملی قدیم خود را دارید نیز می‌توانید از آن استفاده کنید.
اصل عقد نامه زوجین: عقد نامه زوجین در واقع همان قرارداد ازدواج زوجین است . در سند ازدواج همانطور که می‌دانید اطلاعات هویتی زوجین نیز آمده است. در صورتی که اصل عقد نامه و سند ازدواج موجود نباشد، یکی از زوجین می‌توانند به دفتر ازدواجی که در آنجا عقد کردند رجوع کنند و سپس رونوشت عقد نامه خود را بگیرند.
صورتجلسه توافقات زوجین: صورتجلسه توافق زوجین همان توافق نامه زوجین است که در آن تکالیف حقوق و تعهدات مالی زوجین مشخص شده است. در این توافق نامه تکالیف نفقه و مهریه، اجرت المثل ایام زوجیت، حضانت فرزندان و دیگر حقوق مالی زوجین به صراحت مشخص می‌شود.
گواهی آزمایش عدم بارداری: برای آزمایش عدم بارداری دادگاه نامه‌ای صادر می‌کند و زوجه را به آزمایشگاهی ارجاع می‌دهد. پس از آزمایش زن باید گواهی عدم بارداری را به همراه دیگر مدارک مورد نیاز طلاق توافقی به دادگاه ارجاع بدهد.
مدرک مربوط به بکارت زوجه: در صورتی که زن بیان کند که هنوز دوشیزه است لازم است که گواهی پزشکی و یا گواهی بکارت را نیز همراه داشته باشد. برای دریافت این گواهی باید زن به پزشکی قانونی مراجعه کند و ازمایش مربوطه را بدهد و پس از آن گواهی بکارت را دریافت و به دادگاه مربوطه تحویل دهد. ممکن است که برخی از دادگاه‌ها صرفا اقرار زوجین را بپذیرند و نیازی به ارائه گواهی بکارت زوجه نباشد. به هرحال برای پاک کردن نام همسر از شناسنامه زوجه ارائه گواهی بکارت لازم است.
گواهی عدم سازش: برای دریافت گواهی عدم سازش باید ابتدا در جلسات مشاوره خانواده و غربالگری شرکت کنید. پس از شرکت در این جلسات و در صورتی که سازشی بین زوجین حاصل نشد، گواهی عدم امکان سازش صادر می‌شود. ارائه این گواهی به عنوان یکی از مدارک برای طلاق توافقی الزامی است.

مراحل طلاق توافقی

پس از اینکه مدارک را آماده کردید لازم است که مراحل طلاق توافقی را طی کنید.

در ابتدا لازم است که در سامانه تصمیم درخواست خود را ثبت کنید. ثبت نام در این سایت برای انجام مشاوره غربالگری لازم است و همانطور که بیان شد گواهی صادر شده از مشاوره یکی از مدارک مورد نیاز برای طلاق توافقی است.
پس از آن لازم است که دادخواست خود را برای طلاق توافقی در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ثبت کنید.
پس از آن باید به شعبه دادگاه رجوع کنید و پس از اینکه قاضی نظرات طرفین را شنید حکم را صادر می‌کند و به طرفین ابلاغ می‌شود.
در این مرحله در رای نوشته می‌شود که طرفین حق تجدید نظرخواهی و فرجام خواهی را از خود سلب می‌‌کنند.
با حکمی که صادر شده است زن و یا شوهر و یا وکیل آنها به دفاتر ازدواج و طلاق رجوع می‌کند و صیغه طلاق جاری می‌شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *