مجازات جلوگیری از ملاقات فرزند|راهکار

به دنبال طلاق ، متارکه یا هر مسئله دیگری که باعث می شود تا زوجین در یک خانه واحد سکونت نداشته باشند. حضانت فرزند یا اطفال به یکی از آن ها واگذار می شود. و برای دیگری نیز حق ملاقات فرزند ایجاد می گردد. حضانت فرزند مسئله ایست که در ابتدا باید به وسیله توافقات زوجین حل شود.

به عنوان مثال مادر بچه ها قبول می کند که از مطالبه مهریه چشم پوشی کند. اما در مقابل حق نگهداری از فرزندان را دریافت نماید. این مسئله کاملاً توافقی است اما در برخی از موارد، زوجین به توافق نمی رسند.! به عنوان مثال هر دوی آن ها طالب حضانت فرزند هستند و در مواردی هم مشاهده می کنیم که هیچ کدام از آن ها حاضر به پذیرش این مسئولیت نمی شوند. در این شرایط طبق قانون مشخص می شود که حضانت بر عهده کدام یک از طرفین قرار می گیرد.

قانون در خصوص حضانت فرزند و حق ملاقات با فرزند چه می گوید؟

طبق قانون دختر و پسر تا هفت سالگی تحت حضانت مادر هستند البته مشروط بر اینکه مادر دچار انحطاط اخلاقی یا مواردی که باعث سلب حضانت می شود نباشد. در این مدت پدر دارای حق ملاقات با فرزند یا فرزندان خود می باشد. بعد از هفت سالگی این اولاد به سرپرستی پدر در آیند. دختر تا نه سالگی و پسر تا پانزده سالگی! در این مدت مادر حق ملاقات با فرزند یا فرزندان را به دست می آورد.

حال سوال اصلی مقاله این است که قانون گذار در خصوص مواردی که به عنوان جلوگیری از ملاقات فرزند یا ممانعت از ملاقات فرزند شناخته می شوند چه تدبیری را در نظر گرفته است؟ قطعاً ممانعت از ملاقات فرزند در صورتی که صرفاً از روی تکبر، غرور، خودخواهی و آزار و اذیت طرف مقابل باشد. یک کار غیرانسانی و بی رحمانه است.

ملاقات با فرزند

در رویه به این شکل است که معمولاً والدی که حق ملاقات با فرزند را دارد می تواند در یک هفته به مدت 24 الی 48 ساعت با فرزند خود ملاقات کند . که اصولاً این زمان برای اواخر هفته در نظر گرفته می شود.

مرکز حقوقی راهکار

همچنین تعیین مکان ملاقات بر عهده طرفین است که اگر با توافق صورت نگیرد توسط کلانتری تعیین می گردد. طبق قانون فردی که حضانت طفل را بر عهده دارد نمی تواند او را از کشور خارج کند یا به شهر دیگری نقل مکان کند. مگر اینکه مصلحت طفل در میان باشد. اگر هم قضیه خارج رفتن مطرح باشد دادگاه یک تأمین مناسب اخذ می کند. تا از بازگرداندن طفل به کشور اطمینان حاصل شود. قانونگذار برای اینکه از ملاقات طفل جلوگیری نشود ضمانت اجرا نیز در نظر گرفته است.

ضمانت اجرای جلوگیری از ملاقات فرزند

جلوگیری از ملاقات فرزند یک فعل کیفری است بنابراین اگر فردی مرتکب این کار شود باید عواقب آن را هم بپذیرد. شخصی که شاکی است می تواند به این دلیل از سرپرست طفل شکایت نماید. قانون گذار ضمانت اجراهای مختلفی را در نظر گرفته است که اصولا از شدت اجرایی متفاوتی برخوردار هستند ؛ هرچقدر میزان جلوگیری از ملاقات فرزند، تعداد روزهایی که ممانعت به عمل آمده است و تعداد دفعاتی که این مسئله تکرار شده است افزایش یابد. ضمانت اجراهای شدیدتری نیز در خصوص آن ها اجرا می شود.

در خصوص ضمانت اجرای جلوگیری از ملاقات فرزند می توان به مواردی از جمله جریمه های سنگین، بازداشت، حبس و حتی تجدیدنظر در خصوص حق حضانت و سلب آن از والدی اشاره کرد که مبادرت به جلوگیری از ملاقات فرزند نموده است. اگر هم فردی که حضانت طفل را بر عهده دارد او را از کشور خارج کند و دیگر به ایران بازنگرداند تأمین اخذ شده. از او به مرحله اجرا درآمده و توقیف می گردد. در صورت مواجهه با مسئله ای همانند جلوگیری از ملاقات فرزند بهتر است با مشاور حقوقی یا وکیل خانواده مشورت کنید و سپس از طریق مراجع قضایی اقدام نمایید.

دریافت وکیل

گروه وکلای راهکار با مدیرت وکیل فرشته محمد حسینی و سابقه درخشان و پرونده های موفق طی سال های اخیر آماده بررسی پرونده های قضایی و مشاوره های تخصصی در حوزه های مختلف حقوقی می باشد. با اعتماد به وکلای پایه یک دادگستری این موسسه می توانید از استیفای کامل حقوق قانونی خود اطمینان خاطر داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *