متن رسید دریافت پول دستی | مرکز حقوقی راهکار

متن رسید دریافت پول دستی و قرض از ساده‌ترین چیزهایی است که باعث دفع بسیاری از مشکلات حقوقی می‌شود. اهمیت این موضوع به قدری است که در طولانی ترین آیه قرآن کریم در مورد لزوم و مکتوب کردن دادوستدهای مدت‌دار به آن اشاره شده است. امروزه با توجه به داد وستدهای مالی بین مردم، به‌صورت قرض یا دریافت پول دستی، دریافت رسید دریافت پول دستی امری بسیار ضروری است که حتما رعایت شود تا از بروز مشکلات جدی‌تر جلوگیری شود.

متن رسید دریافت پول دستی یک نوع سند عادی به حساب می‌آید که در مراجع قضایی و قانونی هم دارای اعتبار است و می‌توان از آن به‌عنوان یک مدرک از رسید پرداخت و دریافت پول دستی استفاده کرد. در خصوص سوالات حقوقی مطالبه متن رسید دریافت پول دستی و فاکتور بیان چند نکته ضروری است چرا که در این نوع دادخواست مطالبه وجه، طلبکار فاقد هرگونه سند تجاری مانند چک و یا سفته است، باید به این نکته مهم توجه داشت که قانونگذار و محاکم وجود چک و یا سفته در اختیار هر شخص را دلیل وجود دین بر مدیونیت صادر کننده آن تلقی می‌شود.

 

نمونه متن رسید دریافت پول دستی

در این قسمت نمونه‌ای متن رسید دریافت پول دستی و قرارداد حقوقی قرض دادن وجه به دیگران را برای شما عزیزان قرار داده‌ایم . طبق قوانین یک رسید ساده بر روی یک کاغذ پاره هم می‌تواند برای دادگاه معتبر شناخته شود، پس در مورد نوشتن دریافت و پرداخت وجه به هیچ عنوان کوتاهی نکنید.

باسمه تعالی

اینجانب  ………    ………    ..   فرزند …… …….    به کد ملی ………   . .. ….. به عنوان قرض گیرنده در حضور شهود زیر اقرار نموده و گواهی می دهم  که در تاریخ  …../ …../ …….. مبلغ  ….. {به عدد} ….. تومان (…….{به حروف}…… تومان ).. …. از آقای /خانم ………    ………    ………  /قرض دهنده ،  دریافت نموده ام و متعهد می گردم  حداکثر  تا  تاریخ … ..  / … …. / … …    کل  مبلغ فوق  را  با شرایط زیر این سند به  ایشان عودت بدهم و در صورت تاخیر روزانه مبلغ ….. ….. ….. ….. تومان به عنوان خسارت تاخیر تادیه به ایشان بپردازم .

شرایط :

  1. این پول به منظور- سرمایه گذاری- شراکت در سرمایه گذاری- قرض الحسنه یا ………………….. تحویل شده است.

2- این پول بعد از محاسبه سود و زیان معامله ……………………………………. باید عودت داده شود.

3- چنانچه قرض گیرنده از عودت وجه و تسلیم بدهی خود در این قرارداد استنکاف نماید آقای/خانم ………………………. به شماره ملی ………………………… به عنوان ضامن قرض گیرنده را ضمانت نموده است و تعهد می کند بدهی او را بپردازد.

نام و نام خانوادگی ضامن امضاء اثر انگشت .

نحوه اثبات متن رسید دریافت پول دستی

بر اساس قوانین مدنی برای اثبات یک ادعا دو نوع سند وجود دارد، نوع اول سند رسمی و محضری است که تنها در دفاتر رسمی ثبت قابل تنظیم و اجرا است و این اسناد را باید در این دفاتر نوشته و سپس در دفتر ثبت اسناد رسمی و محضر ثبت دفتری کنید. نوع دوم اسناد قابل استناد اسناد عادی است، اسناد عادی اسنادی است که در دفتر ثبت رسمی نوشته نشده است اما بین دو طرف معامله برقرار است و با ادله و مدارک دیگر نظیر امضا و اثر انگشت دو طرف معامله کامل خواهد شد، این نوع اسناد نیز در دادگاه قابل استناد هستند.

رسید پرداخت و دریافت وجه در صورتی قابل استناد است که درست نوشته شده باشد و هیچ ایرادی در آن وجود نداشته باشد در نتیجه اگر شما در هنگام نوشتن رسید پرداخت و دریافت وجه دقت لازم را به عمل آورید و تمامی مشخصات و مبلغ و دیگر جزئیات را دقیق ثبت نمایید، رسید پرداخت و دریافت وجه شما کاملاً قانونی بوده و می توانید در مراجع قانونی با استناد به آن نسبت به مطالبه حقوق قانونی خود اقدام نمایید.

تفاوت‌های متن رسید دریافت پول دستی با اسناد تجاری

یک سری ویژگی‌هایی مختص استاد تجاری هستند و که آنها را از سایر اسناد عادی متمایز می‌کنند. و تفاوت‌هایی با متن رسید دریافت پول دستی دارند که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

  1. رسیدهای عادی و فاکتور قابلیت نقل و انتقال ندارند در صورتی‌که اسناد تجاری مثل چک و سفته قابل نقل و انتقال هستند.
  2. یکی دیگر از ویژگی‌های متمایز کننده اسناد تجاری با رسیدهای عادی، تامین خواسته است. اسناد عادی در صورت پرداخت خسارت احتمالی می توانند از مزایای تامین خواسته و یا به عبارتی توقیف و دسترسی به اموال بدهکار از قطعیت حکم بهره‌مند شوند .
  3. در خصوص رسید اصل بر عدم تضامن خواهد بود مگر آنکه زیر برگه رسید عادی امضاء متعلق به افراد دیگری نیز درج گردد، مگر آنکه به صراحت قید شود به غیر مدیون اصلی شخص دیگری پرداخت وجه رسید عادی را تضمین نموده است . اما در اسناد تجاری امضای ظهر سند به منزله ضمانت و متعهد اصلی و ضامن بصورت تضامنی مسئولیت پرداخت بدهی را دارند.

6 پاسخ

  1. سلام یه متن جامع وکامل میخواستم…بنده صندوق دارم ومیخوام ازهمه تعهد کلی بگیرم اگه کسی میتونه کمک کنه

  2. سلام … ی نوشته کامل میخواهم ک هم بابت پرداخت پولی ک ب عنوان قرض دعده ام و هم اجناسی ک ب طرف فروخته ام و قرار است در مدتی ک تایین کرده ایم معتبر باشد و بتوانم عز حق خود دفاع کنم
    ممون و سپاسگذار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *