لیست کامل شروط ضمن عقد|راهکار

شروط ضمن عقد در ازدواج دائم، باید شرطی باشد که خلاف ذات عقد در نکاح دائم نباشد. زمانیکه زوج شروط ضمن عقد را در سند ازدواج دائم قبول کند، به این معنا است در صورتیکه این شروط محقق شود، زوجه دارای وکالت بلاعزل در طلاق است. در نتیجه بهتر است قبل از هر اقدام در پذیرش یا عدم پذیرش شروط ضمن عقد ازدواج دائم با بهترین وکیل مشهد در حوزه خانواده که بر تمام قوانین و مقررات قانون حمایت خانواده و شروط ضمن عقد ازدواج آگاهی و تسلط کامل دارد، مشورت نمائید تا دچار مشکلات بعدی به دلیل پذیرش این شروط نشوید.

شروط ضمن عقد در قانون

برطبق قانون مدنی، هریک از زوجین در عقد ازدواج دائم می‌توانند شروطی را در سند ازدواج با توافق یکدیگر قید نمایند. براساس ماده 1119 قانون مدنی زوجین شروطی که خلاف ذات عقد است می‌توانند ذکر نمایند. زمانیکه زوجین این شروط را قبول کنند، برای طرف مقابل حقوق و تکالیفی به وجود می‌آید که موظف به انجام آن هستند. همچنین ضمانت اجرایی برای عدم اجرای این شروط ضمن عقد در قانون تعیین شده است. در سند ازدواج تعدادی شروط ضمن عقد به صورت چاپی قید شده است که زوجین با امضای هریک از این شروط آن را می‌پذیرند.

موارد شروط ضمن عقد در سند ازدواج

شروط ضمن عقد به عنوان شروط در سند ازدواج دائم به صورت چاپی در سند ازدواج ذکر شده است. سردفتر ازدواج موظف است که در زمان عقد زوجین، شروط ذکرشده را برای طرفین بخواند. زوجین می‌توانند شروطی که قبول ندارند را امضا نکنند. برطبق قانون، شروط ضمن عقد در سند ازدواج شامل موارد ذیل است:

مرد شرط می‌کند، در صورتیکه بخواهد زن را طلاق دهد و طلاق از طرف مرد باشد و تقاضای طلاق مرد به دلیل سوء اخلاق زن و تخلف از وظایف زناشویی نباشد، مرد باید نصف اموال و دارایی‌های خود که در زمان زندگی مشترک زناشویی کسب کرده است را به زن انتقال دهد. تشخیص دلیل طلاق مرد به دلایل مطرح شده از طرف زوجه نباشد، با دادگاه خانواده است. به این شرط ، شرط تنصیف اموال ودارایی مرد در سند ازدواج دائم گفته می‌شود.

مرکز حقوقی راهکار

شرط وکالت بلاعزل یا حق توکیل به غیر از طرف مرد به زوجه در موارد مطرح شده ذیل، یکی دیگر از شروط ضمن عقد است. در این موارد زوجه با مراجعه به دادگاه خانواده، با صدور حکم از طرف مرجع قضایی و انتخاب نوع طلاق، طلاق می‌گیرد.همچنین در این حالت مرد به زوجه وکالت بلاعزل و توکیل به شخص دیگر داده است تا در صورت بخشش، از طرف وی این طلاق را قبول کند.
عدم پرداخت نفقه زوجه برای مدت 6 ماه از طرف مرد و همچنین عدم امکان اجبار وی به پرداخت نفقه زن
غیرقابل تحمل شدن زندگی برای زوجه به دلیل سوء اخلاق و سوء معاشرت مرد در زندگی مشترک
مبتلاشدن مرد به بیماری ناعلاج که تداوم زندگی زناشویی را برای زوجه به خطر اندازد.
جنون مرد در صورتیکه فسخ نکاح از نظر شرع ممکن نیست.
ممانعت زوجه از اشتغال در صورتیکه به دستور دادگاه، اشتغال زن برخلاف مصالح خانوادگی و حیثیتی زوجه نیست.
محکوم شدن مرد به مجازات 5 سال حبس یا بیشتریا محکوم شدن مرد به پرداخت جزای نقدی که باعث حبس وی به مدت 5 سال یا بیشتر شود. در این مورد در صورتی زوجه می‌تواند تقاضای طلاق در این خصوص مطرح کند که حکم قطعی برای مرد صادر و در زندان به سر می‌برد.
در صورتیکه مرد به اعتیاد مبتلا شود که این نوع اعتیاد با تشخیص دادگاه خانواده در زندگی خانوادگی شخص مشکل ایجاد کند و زندگی را برای زن دشوار و غیرقابل تحمل کند.
مرد بدون داشتن عذر موجه زندگی خانوادگی را برای مدت 6 ماه متوالی یا 9 ماه متناوب ترک نماید. ترک زندگی از طرف مرد به دلیل عذرغیرموجه باید توسط دادگاه خانواده تشخیص داده شود.
در صورتیکه حکم محکومیت قطعی مرد به دلیل مرتکب شدن به جرم و مجازات حد و تعزیر باشد و این جرم با حیثیت و شان خانوادگی زوجه مغایر باشد. تشخیص مغایرت مجازات زوج با حیثیت خانوادگی زوجه با دادگاه خانواده است.
اگر زوجه بعد از 5 سال زندگی زناشویی، به دلیل عقیم بودن و عوارض جسمی شوهر از وی صاحب اولاد نشود.
اگر مرد مفقودالاثر شود و 6 ماه از مراجعه زوجه به دادگاه خانواده مرد پیدا نشود.
در صورتیکه مرد بدون اجازه و رضایت زن، ازدواج مجدد نماید. همچنین اگر با تشخیص دادگاه خانواده نتواند بین همسران خود عدالت رفتار نکند.

دریافت مشاوره حقوقی

مرکز حقوقی راهکار با مدیریت وکیل فرشته محمد حسینی و با بیش از ده سال سابقه وکالت در زمینه حقوقی و کیفری، آماده ی خدمت رسانی به شما همراهان می باشد.
جهت دریافت”مشاوره” و “وکالت”  با شماره 09128719258 با ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *