در طول زندگی ممکن است افراد دچار ضرر و زیان‌هایی از جانب اشخاص شوند که برای احقاق حقوق خود می‌توانند نسبت به اعمال و رفتار آن شخص دست به طرح و تنظیم شکایت بزنند. اما در اکثر مواقع توصیه می‌کنیم قبل از نوشتن شکایت و تسلیم آن به دادگاه و یا مرجع حل اختلاف، از یک مشاوره حقوقی با یک وکیل آشنا به تمام امور حقوقی و کیفری استفاده کنید.

داشتن یک مشاوره حقوقی با وکیل مجرب می‌تواند به شما در پیروزی نهایی در دادگاه کمک کند. شما می‌توانید با کمک وکیل آنلاین با کلیات و جزئیات پرونده آشنا شوید و با ذکر نکات دقیق و حیاتی در طول رسیدگی به پرونده، پیروزی خود را تضمین کنید.

 

تفاوت شکایت حقوقی و کیفری

قبل از نوشتن شکایت باید بدانید که نوع شکایت شما از کدام مورد است. می‌خواهید شکایت حقوقی داشته باشید یا شکایت کیفری. برای پاسخ به این سوال بهتر است ابتدا درباره هر کدام از این شکایت‌ها و تفاوت آن با یکدیگر اطلاعات کسب کنیم.

شکایت کیفری به شکایتی گفته می‌شود که دادگاه برای مرتکب شونده جرم کیفری، مجازات تعیین می‌کند. اما برای شکایت حقوقی توسط دادگاه مجازاتی تعیین نمی‌شود و تنها به کسی که از او شکایت حقوقی شده است الزام می‌شود تا حقوق قانونی شاکی را برطرف کند. بهتر است برای اطلاع بیشتر راجع به نوع شکایت خود، قبل از نوشتن شکایت نامه با یک مشاور حقوقی صحبت کنید تا از نوع شکایت خود مطمئن شوید.

برای طرح شکایت کیفری نیاز به نوشتن شکایت نامه بر روی کاغذ مخصوص ندارید و در هر برگه ای می‌توانید شکایت نامه خود را تنظیم کنید. برای شکایت حقوقی شما باید برگه دادخواست را از دادگستری و یا دادگاه گرفته و قبل از نوشتن شکایت، تنظیم دادخواست کنید.

اکثر شکایت‌‌های کیفری را می‌توان بدون کمک وکیل در دادگستری مطرح کرد، البته که توصیه می‌کنیم از کمک وکیل در طرح شکایت‌‌های کیفری نیز استفاده کنید. اما برای شکایت‌‌های حقوقی کمک گرفتن از یک وکیل مجرب تا حدود زیادی الزامی می‌باشد.

 

مراحل و نکات طرح شکایت حقوقی و کیفری

  • برای طرح شکایت کیفری، بعد از تنظیم شکایت نامه باید آن را به دادسرا تحویل داد. سپس بعد از انجام تحقیقات در کلانتری و دادسرا، برای رسیدگی به شکایت به دادگاه فرستاده می‌شود.
  • دادخواست حقوقی را باید مستقیما تحویل دادگاه داد تا توسط مسئول پرونده، بررسی شود.
  • برای اینکه شکایت کیفری را به دادسرا تحویل دهید، نیاز به یک تمبر 5000 تومانی دارید که آن را در دادگستری بر روی شکایت نامه می‌چسبانند.
  • برای طرح دادخواست حقوقی لازم است متناسب با ارزش مالی دعوای مطرح شده، یک و نیم در هزار تمبر تهیه و آن را باطل کرد. یعنی اگر یک دعوای حقوقی 10 میلیون تومانی داشته باشیم، 150 هزار تومان تمبر باید باطل کنیم.
  • پرونده شکایت‌‌های کیفری ممکن است پس از پس گرفتن شکایت توسط شاکی همچنان بسته نشود. مثلا شکایت کیفری راجع به رشوه، قتل، زنا و غیره همچنان از نظر جرم عمومی توسط قانون مورد بررسی قرار می‌گیرد.
  • با پس گرفتن شکایت از سمت شاکی در دعواهای حقوقی، پرونده شکایت بسته می‌شود. پس بهتر است قبل از نوشتن شکایت و تنظیم دادخواست حقوقی با وکیل مشورت کنید تا اگر بشود بدون طرح شکایت به دادگاه مسئله بین طرفین حل گردد تا نیاز به پرداخت هزینه دادگاه و گرفتن وقت نباشد.
  • اگر از کسی شکایت کیفری شود، دادگاه برای او احضاریه می‌فرستد، اما اگر کسی مورد شکایت حقوقی قرار گیرد، اخطاریه از جانب مراجع حقوقی به او تحویل می‌گردد.
  • اگر متهم به دریافت احضاریه توجه نکند و در تاریخ مقرر در دادگاه حضور پیدا نکند، شاکی می‌تواند حکم جلب و دستگیر او را درخواست کند و سپس او را به اجبار به دادگستری ببرد و تسلیم مراجع قضایی کند.
  • اگر کسی که از او شکایت حقوقی شده در زمان مورد نظر در دادگاه حضور نیابد، قاضی منتظر او نمی‌ماند و بدون شنیدن ادعاها و دفاعیات خوانده، می‌توان حکم را صادر کرد و حق را به خواهان (شاکی) داد.

 

جمع بندی

با توجه به مطالبی که خواندیم، تفاوت بین شکایت کیفری و شکایت حقوقی را فهمیدیم. در تمام این موارد اگر شما شاکی هستید، بهتر است قبل از نوشتن شکایت و حضور در مراجع قضایی از کمک یک مشاور حقوقی و یا وکیل استفاده کنید.

اگر بعد از طرح شکایت و یا شکست در پرونده حقوقی بخواهید از وکیل کمک بگیرید، هم هزینه‌‌های پرداختی شما چندین برابر می‌شود هم ممکن است دیگر نتوانید نظر قاضی را برگردانید و در دادگاه پیروز شوید. پس اهمیت مشاوره حقوقی قبل از نوشتن شکایت بیشتر از قبل به چشم می‌آید.