طلاق به دلیل بیماری همسر|راهکار

مرد برای طلاق دادن همسرش نیاز به ارائه دلیل خاصی ندارد؛ اما بیمار بودن زن می‌تواند به عنوان یکی از دلایل عرفی طلاق از طرف مرد در نظر گرفته شود. چون بر اساس عرف، زوج می‌تواند در صورت بیماری همسرش از او جدا شده و با فرد جدیدی وارد زندگی مشترک شود.

زن نیز در صورت داشتن حق طلاق نیازی به اثبات بیماری همسرش برای جدایی نخواهد داشت؛ اما در صورتی که زوجه وکالت در طلاق نداشته باشد، زن باید بیماری همسرش را برای طلاق ثابت کند.

شرایط طلاق به دلیل بیماری همسر

مردان حق طلاق دارند و در صورتی که همسرشان بیمار یا سالم باشد محدودیتی برای جدایی از او نخواهند داشت؛ اما زن برای جدایی از همسرش باید وکالت در طلاق داشته باشد، یا اینکه یکی از دلایل قابل قبول طلاق از طرف زن مانند عسر و حرج به خاطر بیماری همسر یا ضرب و شتم مرد یا غیبت طولانی‌مدت زوج را ارائه کند.
طبق مفاد ۱۲ گانه عقدنامه، در صورتی که مرد به بیماری صعب‌العلاج مبتلا شده باشد، زوجه می‌تواند برای طلاق یک طرفه اقدام کند. همچنین در بند ۵ ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی ذکر شده است که ابتلای مرد به بیماری‌های خاص روانی و جسمانی به عنوان موارد قابل قبول برای عسر و حرج زن و جدایی او شناخته می‌شوند.

نحوه طلاق به دلیل بیماری همسر

برای طلاق به دلیل بیماری از سمت زوجه، لازم است که زن دادخواست طلاق را تنظیم کرده و آن را از طریق دفاتر خدمات الکترونیکی قضایی ثبت کند. اسناد و مدارکی که نشان دهنده بیماری مرد هستند نیز باید ضمیمه این دادخواست شده باشند. پس از ارسال مدارک و ثبت دادخواست، دادگاه شرایط مرد را بررسی می‌کند و با تأیید بیماری زوج توسط پزشکی قانونی، حکم طلاق صادر خواهد شد.
برای طلاق از طرف مرد نیز لازم است که زوج دادخواست طلاق را تنظیم کرده و به دادگاه ارائه دهد. سپس زوجین باید در جلسات مشاوره شرکت کرده و گواهی عدم سازش را دریافت کنند. شرایطی که برای طلاق توافقی در نظر گرفته شده نیز مراحلی مشابه طلاق از طرف مرد دارد؛ اما در این روش باید زن و مرد سازش‌نامه خودشان را نیز به دادگاه ارائه کنند، تا وضعیت حقوق مالی زوجه و حضانت فرزند و… مشخص شود.
اگر زن یا مرد قبل از ازدواج بیمار بوده و این موضوع را پنهان کرده باشند، زوج یا زوجه می‌تواند برای فسخ نکاح از طریق دادگاه اقدام کند. شرایط فسخ نکاح به دلیل بیماری همسر متفاوت است.

آثار طلاق به دلیل بیماری همسر

طلاق یک طرفه زوجین به خاطر بیماری طرف مقابل دارای آثار و پیامدهایی نیز هست. در ادامه برخی از این موارد را جهت شناخت بیشتر ارائه کرده‌ایم.

  • پرداخت حقوق مالی زن به طور کامل پس از رابطه زناشویی
  • پرداخت نیمی از مهریه زوجه در طلاق زن باکره
  • تعیین تکلیف وضعیت حضانت فرزندان
  • نگه داشتن عده توسط زن پس از طلاق در صورت یائسه یا باکره نبودن
  • عدم تعلق مهریه به زوجه در صورت فسخ نکاح در دوران باکرگی

مرکز حقوقی راهکار

لیست بیماری‌های صعب‌العلاج برای طلاق و فسخ نکاح

تمام بیماری‌هایی که زن یا مرد به آن‌ها مبتلا می‌شوند نمی‌تواند برای طلاق از طرف مرد یا زن در نظر گرفته شود. بلکه تنها در صورتی که بیماری‌ صعب‌العلاج بوده و برای طرف مقابل عسر و حرج را در پی داشته باشد می‌تواند موجب طلاق شود. در ادامه برخی از این بیماری‌ها را جهت شناخت بیشتر ارائه کرده‌ایم.

  • ایدز و سایر بیماری‌های مقاربتی
  • انواع سرطان
  • هپاتیت
  • بیماری‌های روانی حاد مانند جنون
  • جذام
  • برص
  • قرن
  • افضا
  • زمین‌گیر بودن
  • نابینا بودن هر دو چشم

طلاق به دلیل بیماری همسر و مهریه

زن پس از جاری شدن نکاح مالک مهریه می‌شود و مرد نمی‌تواند به خاطر بیماری و … این حق را از او سلب کند؛ بنابراین، در صورت طلاق به دلیل بیماری همسر از طرف زن یا مرد، همچنان مرد موظف است که مهریه همسرش را بپردازد.
اگر بیماری زن از پیش وجود داشته و زوجه آن را از همسرش پنهان کرده، با فسخ نکاح حقوق مالی زن مانند مهریه هم از بین می‌رود؛ یعنی زن مالک مهریه‌اش نخواهد شد؛ اما در شرایطی که فسخ نکاح به دلیل مواردی مانند عنن بودن مرد مطرح شده باشد، مرد موظف است مهریه زن را طبق قانون بپردازد. مهریه زوجه باکره نصف بوده و بعد از برقراری رابطه زناشویی مهریه زن کامل خواهد بود.

طلاق به علت بیماری ‌ام اس

طلاق به دلیل بیماری ‌ام اس امکان پذیر خواهد بود یا خیر؟ این موضوع یکی از موارد مبهم در طلاق به دلیل بیماری همسر است. در صورتی که مرد به این بیماری مبتلا شده باشد، زن می‌تواند به خاطر آن برای طلاق یک طرفه اقدام کند. در صورتی که زوجه به این بیماری مبتلا شده باشد نیز همسرش می‌تواند با وجود حق طلاقی که دارد برای جدایی از همسرش اقدام کند.

دریافت وکیل

گروه وکلای راهکار با مدیرت وکیل فرشته محمد حسینی و سابقه درخشان و پرونده های موفق طی سال های اخیر آماده بررسی پرونده های قضایی و مشاوره های تخصصی در حوزه های مختلف حقوقی می باشد. با اعتماد به وکلای پایه یک دادگستری این موسسه می توانید از استیفای کامل حقوق قانونی خود اطمینان خاطر داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *