روش های استرداد سفته از کارفرما|راهکار

یکی از رایج ترین کارهایی که امروزه در حوزه کار و اشتغال صورت می گیرد. دریافت سفته از کارگر برای حسن اجرای کار یا همان تضمین انجام کار است. برای این امر کارگر باید به مبلغ پیشنهادی که از جانب کارفرما تعیین شده است سفته تهیه نماید. و آن ها را امضا کند و در اختیار کارفرما قرار دهد. این سفته ها طبق قانون باید تا زمان اتمام کار در اختیار کارفرما باقی بمانند و در صورت اتمام کار و انجام تعهدات توسط کارگر، کارفرما نیز موظف است آن ها را به کارگر تحویل دهد.

حال در برخی از موارد شاهد این مسئله هستیم که با وجود اتمام کار یا منتفی شدن تعهد به هر علت، کارفرما از پس دادن سفته ها خودداری می کند. این امر در اغلب موارد به علت سوء استفاده از قدرت و گرو کشی از کارگر رخ می دهد. اما قانون به کمک کارگر شتافته و او را راهنمایی نموده است تا بتواند سفته ها را پس بگیرد.

نکاتی که باید در زمان تنظیم سفته رعایت شود

به احتمال زیاد در زمان مطالعه این مقاله شما سفته را امضا کرده و تحویل کارفرما داده اید. با این حال برای تکمیل بودن نکات و مقرراتی که باید در این زمینه رعایت شوند نکات مهم در زمان تنظیم سفته را بازگو می کنیم:

  • شماره سفته و سایر مشخصات آن را در قرارداد کار خود با کارفرما بیان کنید.
  • در قسمت گیرنده وجه حتماً نام کارفرما یا شرکت مورد نظر را به صورت دقیق درج نمایید.
  • بهترین کار ممکن این است که علت صدور سفته در قرارداد ذکر شود؛ به عنوان مثال به علت ضمانت حسن اجرای کار، تعهد اجرای کار و …
  • سفته باید بدون تاریخ باشد و علت صدور آن هم در قرارداد نوشته شود.
  • سفته ها باید توسط کارفرما امضا شوند و کپی آن ها نیز به کارگر داده شود.

رعایت نکات فوق باعث می شود تا بسیاری از مشکلات حقوقی شما در زمان درخواست سفته رفع شده و شما به راحتی بتوانید آن ها را استرداد کنید.

شرایطی که باید در زمان اجرای کار رعایت کنید

هر انسانی از لحاظ وجدانی و حرفه ای باید کاری که به او محول شده است را به خوبی انجام دهد. بنابراین اگر توانایی انجام یک کار یا تعهد را نداریم نباید هیچ مسئولیتی را بابت آن قبول کنیم تا دیگران هم دچار مشکل نشوند. بنابراین شما چه سفته تحویل داده باشید چه نداده باشید. از لحاظ وجدانی، عقلی و منطقی باید تعهد پذیرفته شده را به صورت کامل، دقیق و منظم انجام دهید.

مرکز حقوقی راهکار

با این حال لازم است تا در خصوص قراردادهایی که با صدور سفته تضمین شده اند یک مورد دیگر نیز رعایت گردد و آن نگهداری اسناد و مدارکی است که نشان می دهد شما به تعهدات مقرر عمل کرده اید. اگر این اسناد و مدارک را تهیه نکنید یا قابل دسترسی نباشند. در آینده و بعد از اتمام کار ممکن است با مشکلات حقوقی بسیار زیادی مواجه شوید که در مباحث بعدی به آن ها اشاره می شود.

اهمیت استرداد سفته از کارفرما

استرداد سفته از کارفرما به دو علت حائز اهمیت است:

همانطور که گفته شد این سفته ها برای حسن اجرای کار است. بنابراین زمانی توسط کارگر اخذ می شوند که فعالیت مورد نظر به خوبی اجرا شده باشد. کارگر باید اسناد مربوط به حسن اجرای کار را ارائه نماید تا بتواند سفته ها را دریافت کند. بنابراین اگر مدارک و اسناد مربوط به اجرای کار را ضبط نکنید کارفرما می تواند در مراجع مربوطه از شما به علت عدم اجرای تعهدات شکایت به عمل آورد و حتی شما را ملزم نماید تا دوباره همان تعهدات را اجرا نمایید.

اگر بعد از اجرای کار و تعهد به دنبال استرداد به موقع سفته ها نباشید ممکن است کارفرما سفته را به شخص ثالثی انتقال دهد که می تواند مسئله حقوقی را پیچیده تر کند. در این صورت اگر شخص ثالث وجه سفته را درخواست نماید، کارگر نمی تواند اثبات کند که این سفته ها صرفاً برای ضمانت کار بوده و او به تعهدات خود عمل نموده است و دیگر الزامی به اجرای تعهدات گذشته ندارد.

نحوه استرداد سفته از کارفرما

برای این کار ابتدا باید مدارک و اسناد مربوط به رفع تعهد یا اجرای کار طبق قرارداد میان کارگر و کارفرما را تهیه کنید. ابتدا از طریق اظهارنامه اقدام نمایید. اگر کارفرما بعد از دریافت اظهارنامه همچنان نسبت به پس دادن سفته ها بی میل است. باید به دفتر خدمات الکترونیک قضایی رفته و دادخواست خود را در قالب استرداد سفته از کارفرما تنظیم نمایید. در شرایط فوق اعم از اینکه سفته به شخص ثالث منتقل شده باشد. و همچنین در صورت عدم اثبات اجرای تعهد، قطعاً مراجعه به وکیل استرداد سفته از کارفرما ضرورت بسیار زیادی پیدا می کند.

دریافت وکیل

گروه وکلای راهکار با مدیرت وکیل فرشته محمد حسینی و سابقه درخشان و پرونده های موفق طی سال های اخیر آماده بررسی پرونده های قضایی و مشاوره های تخصصی در حوزه های مختلف حقوقی می باشد. با اعتماد به وکلای پایه یک دادگستری این موسسه می توانید از استیفای کامل حقوق قانونی خود اطمینان خاطر داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *