دعوای الزام خوانده به تهیه مسکن علیحده|راهکار

دعوای الزام خوانده به تهیه مسکن جداگانه در واقع همان دعوای الزام شوهر به تهیه مسکن جداگانه برای زندگی مشترک با همسر خود می باشد که از طریق تقدیم دادخواست حقوقی به دادگاه صلاحیت دار انجام می پذیرد.

دعوای الزام به تهیه مسکن جداگانه در قانون

از جمله مواد قانونی که می توان از آن برای استناد حقوقی درباره دعوای الزام به تهیه مسکن جداگانه کمک گرفت، (ماده ۱۱۵ قانون مدنی) می باشد.
بر اساس (ماده ۱۱۵ قانون مدنی) که بیان می دارد:
“چنانچه زندگی کردن زن با شوهر در منزل مشترک، برای آن زن متضمن خطر جانی مالی و یا حیثیتی باشد. زن میتواند از زندگی کردن با شوهر خود در داخل منزل مذکور امتناع ورزد و دادگاه در این خصوص حکم به عدم تمکین زن نخواهد داد، مادامی که خطر جانی مالی و یا حیثیتی مذکور نیز باقی باشد زندگی جداگانه زن از شوهر خود ادامه خواهد داشت.”

نکات

1- لازم به ذکر است که در این مدت که زن در منزلی بصورت جداگانه از شوهر خود زندگی می کند ، نفقه زن همچنان بر عهده شوهر خواهد بود و او نمی تواند از دادن هزینه های زندگی و نفقه ضروری همسر خود امتناع ورزد.
2- همانطور که مشاهده می کنید اگر زن بتواند این نکته را اثبات نماید که زندگی در مسکن مشترک با شوهرش باعث ایجاد سختی و مشکلات غیرقابل تحمل برای او می باشد. مرد وظیفه دارد که مسکن خود را تغییر داده و برای زندگی به مکان مناسب تری که دارای مشکلات مکان سابق نباشد، نقل مکان کند.
3- اینکه چه مواردی می تواند از جمله موارد عسر و حرج جانی، مالی و یا حیثیتی برای زندگی همسر در یک منزل مشترک باشد؛ از سوی قانون تلویحا به عرف و آنچه در جامعه متعارف است تعبیر شده است.

مرکز حقوقی راهکار
برای مثال :
نقض آسایش و عدم برخوردار بودن از آرامش لازم برای استراحت در منزل
پر سر و صدا بودن محیط ، از جمله موارد موجود در یک منزل دارای مشکل است.
عدم برخوردار بودن از امکانات ابتدایی بهداشتی و رفاهی در منازل مسکونی امروزی مثل عدم دسترسی به آب آشامیدنی مناسب، برق و گاز و تلفن و یا وسایل گرمایشی و سرمایشی ، که باعث به وجود آمدن ضرر هایی برای سلامتی افراد می شود ،از موارد دیگر زمینه ساز درخواست مسکنی مناسب تر از شوهر می باشد.
همین طور عدم برخوردار بودن از حریم خصوصی در محیط منزل مسکونی، یعنی زندگی با تعداد افراد نسبتا زیاد در منزل مشترک ، مانند زندگی کردن با خانواده ی همسر ،اگر باعث آسیب به حریم زندگی مشترک باشد، می تواند از مصادیق عسر و حرج در زندگی مشترک به حساب بیاید.

نحوه ی رسیدگی به دعوای الزام خوانده به تهیه مسکن جداگانه

رسیدگی به دعوای الزام خوانده به تهیه مسکن جداگانه به صورت تنظیم دادخواست حقوقی در دفاتر قضایی الکترونیک و تقدیم آن به دادگاه خانواده صورت می گیرد.
زن در این مورد می تواند با به همراه داشتن مدارکی  مثل شناسنامه و کارت ملی و سند ازدواج، به دفاتر الکترونیکی مراجعه نموده و دادخواست حقوقی خود را مبنی بر درخواست تهیه ی مسکن جداگانه به همراه توضیح شرایط و مشکلات خود در منزل مشترک با شوهر را به دادگاه تقدیم نماید.
دادگاه با مشاهده ی دادخواست، طرفین ( زن و شوهر ) را در وقت تعیین شده برای حضور و طرح دعوا دعوت می نماید و با استماع و در نظر گرفتن دلایل طرفین، حکم مقتضی را صادر خواهد کرد.

ضمانت اجرای عدم تهیه مسکن جداگانه توسط خوانده (شوهر)

با توجه به اینکه همواره در حقوق ایران حق طلاق با شوهر می باشد لکن در مواردی که زن در خانه همسر خود احساس راحتی و آرامش نداشته باشد و در اصطلاح ، دچار سختی و عسر و حرج در زندگی مشترک با همسر خود شود ، می ‌تواند با اثبات سختی های نامتعارف در روابط خود با همسرش که باعث اسیب و ضررهای مالی و جانی و حیثیتی و روانی و آزار او در زندگی شده است ، اقدام به گرفتن طلاق از همسر خود نماید.
به استناد قانون مدنی یکی از موقعیت هایی که می تواند از موارد ایجاد سختی نامتعارف و عسرت در زندگی مشترک به حساب بیاید ، آن است که :
علیرغم همه درخواست های قانونی زن از شوهر خود و موافقت دادگاه با این درخواست و ملزم شدن شوهر به تهیه مسکن جداگانه مناسب با شئونات همسر خود، شوهر عمدا از اجرای حکم دادگاه سرباز می زند و حاضر به تهیه مسکن جداگانه مناسب برای همسر خود نیست.

در این گونه موارد دادگاه میتواند در صورت عدم امکان اجبار همسر به تهیه مسکن مناسب ، به زن حق طلاق بدهد تا وی بتواند با استفاده از این حق، از همسر خود طلاق بگیرد.
نباید این نکته را فراموش کرد که تهیه ی مسکن به صورت اجاره نیز می تواند به عنوان تهیه ی مسکن و اجرای حکم دادگاه محسوب شود و اجباری در خرید آن نیست.
البته چنانچه دادگاه تشخیص دهد که شوهر مسکن مناسب و متعارف برای زندگی زناشویی را برابر شئون همسر خود مهیا نموده لکن زن از قبول منزل امتناع نموده و حاضر به ادامه زندگی مشترک نیست، با درخواست شوهر به تمکین همسر موافقت می کند و زن را وادار به اطاعت از شوهر و بازگشت به زندگی خود می نماید.
همچنین اگر اوضاع مالی شوهر برای تهیه مسکن مناسب نباشد، دادگاه به اندازه کافی به شوهر مهلت میدهد تا بتوانند مسکن را تهیه نماید.
اگر مدت زیادی بگذرد و علیرغم دادن مهلت مناسب از طرف دادگاه وی نتواند به تعهدات خود عمل نماید. زن میتواند درخواست طلاق خود را به دادگاه ارائه دهد .
درخواست تهیه مسکن مناسب می تواند در خصوص تهیه وسایل مناسب زندگی و اثاث خانه که برای ادامه زندگی زناشویی ضروری باشند، نیز مطرح شود.

دریافت وکیل

گروه وکلای راهکار با مدیرت وکیل فرشته محمد حسینی و سابقه درخشان و پرونده های موفق طی سال های اخیر آماده بررسی پرونده های قضایی و مشاوره های تخصصی در حوزه های مختلف حقوقی می باشد. با اعتماد به وکلای پایه یک دادگستری این موسسه می توانید از استیفای کامل حقوق قانونی خود اطمینان خاطر داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *