دادخواست مطالبه خسارت از بیمه | مرکز حقوقی راهکار

بعد از وقوع تصادف ابتدا خونسردی خود را حفظ نمایید چرا که تنها شما به این مشکل بزرگ دچار نشده اید، تاکنون هزاران نفر دچار چنین حوادثی شده اند به همین علت قبل از هراقدامی به پلیس ۱۱۰ اطلاع دهید. اگرچه پلیس به اورژانس اطلاع لازم را خواهد داد اما درصورتی که حادثه درجاده به وقوع پیوست به اورژانس (۱۱۵ ) نیز حادثه را اطلاع دهید. در پاسگاه انتظامی شرح تصادف را دقیق قید نمایید و به سوالات مندرج در برگه بازجویی صحیح پاسخ دهید. خصوصأ جهت ارسال اخطاریه های دادگاه به آدرس صحیح نسبت به اعلام نشانی درست خود توجه لازم را بنمایید در صورت اعلام ناقص نشانی رای دادگاه با تاخیر بدستان خواهد رسید و عواقب احتمالی افزایش تعهدات دیه بعهده شما خواهد بود. در این مقاله در رابطه با دادخواست مطالبه خسارت از بیمه بیشتر خواهیم گفت.

 

مدارک لازم جهت دریافت خسارت بیمه بدنه و دادخواست مطالبه خسارت از بیمه

  • کارت ملی بیمه گزار، مالک یا نماینده قانونی مالک
  • کروکی افسر کاردان
  • برگ‌های بازجویی طرفین تصادف در خصوص کروکی غیر سازشی
  • سایر گزارش‌های تکمیلی از قبیل: گزارش نیروی انتظامی، گزارش کارشناس یا کارشناسان رسمی دادگستری،  برگه قبول تقصیر مقصر، رای محاکم در مورد کروکی غیر سازشی ، عکس مواضع آسیب‌دیده،خود بیمه‌گزار می‌تواند عکس‌ها را تهیه کند
  • تصویر مصدق گواهینامه راننده در هنگام حادثه (برای دارندگان تاکسی ارایه کارنامه) یا دفترچه پلیس راه (برای اتوبوس و مینی‌بوس)
  • اسناد مالکیت اتومبیل زیان‌دیده
  • استعلام بیمه‌نامه مقصر و برش بیمه‌نامه
  • اصل بیمه‌نامه
  • رسید پرداخت حق‌بیمه
  • صورتحساب مسافران روز تصادف (برای اتوبوس و مینی‌بوس)
  • فاکتور هزینه حمل
  • فاکتور لوازم تعویضی در صورت نیاز
  • بارنامه (برای کامیونها و تریلرها)
    درصورتیکه بیمه‌گذار به بیمه بدهکار باشد و حق‌بیمه را کامل پرداخت نکرده باشد، مبلغ بدهکاری از خسارت محاسبه شده کسر می‌گردد.
به صورت خلاصه مدارک مورد نیاز شامل (اصل بدنه ، کپی بدنه ، کپی ثالث ، کپی گواهینامه ، کپی سند مالکیت خودرو ، کپی کارت ملی راننده کپی کارت ملی مالک خودرو ثبت در سند و اصل فاکتور های اقلام خریداری شده)

مدارک لازم جهت دریافت خسارت بیمه مسئولیت

مدارک عمومی حهت دادخواست مطالبه خسارت از بیمه

  1. شرح کامل تصادف همراه با تکمیل فرم اعلام حادثه.
  2. قرارداد کار با مستندات کافی در خصوص رابطه استخدامی حادثه دیده با بیمه گذار.
  3. تصویر مدارک شناسایی و آدرس محل سکونت (همراه با کدپستی) حادثه دیده.
  4. لیست تامین اجتماعی ماه حادثه کارکنان. (در صورتیکه برای کارکنان لیست رد شده باشد.)
  5. در صورت موجود بودن گزارش بازرس وزارت کار و امور اجتماعی ارائه شود.

خسارتهای پزشکی

  1. گزارش رادیولوژی یا سی تی اسکن.
  2. برگ اورژانس و کلیه مدارک پزشکی از پذیرش تا ترخیص بیمار ممهور به مهر مرکز درمانی.
  3. اصل صورتحساب بیمارستان و اصل کلیه فاکتور داروها و لوازم مصرفی معتبر مربوط به هزینه های درمانی ممهور به مهر مرکز درمانی و یا تامین اجتماعی.

 مدارک در خواستی در خصوص نقص عضو و دادخواست مطالبه خسارت از بیمه

  1. درخواست کتبی بیمه گذار در خصوص پرداخت دیه نقص عضو.
  2. اصل و یا کپی برابر اصل شده گزارش تنظیمی توسط مقامات انتظامی در خصوص وقوع تصادف.
  3. اصل و یا کپی برابر اصل شده گزارش پزشکی قانونی دایر بر تشخیص علت حادثه و در صد نقص عضو.
  4. اصل رای صادره از مراجع قضایی.

 

نمونه دادخواست مطالبه خسارت از بیمه برای خودرو

ریاست محترم شورای حل اختلاف
احتراماً به موجب مستندات مذکور در ستون خواسته،خصوصاً نظریه افسر کارشناس فنی تصادفات، اقدامات خوانده در بی احتیاطی در رانندگی منجر به وقوع تصادف در مورخه ………. ساعت …. گردیده است. مطابق با کروکی تنظیمی کارشناس تصادفات علت تامه تصادف بی احتیاطی از سوی خوانده،سواری……….. به شماره انتظامی…….‌. به علت تغییر ناگهانی مسیر و نقض ماده ۱۱۹ آیین نامه راهور نسبت به سواری موکل سواری ………. به شماره انتظامی ……… تشخیص داده شده است و منجر به وقوع صدمه و خسارت و افت قیمت نسبت به خودروی موکل گردیده است.
نظر به این که خوانده باوصف مقصر بودن در تصادف و ضمن اینکه سقف تعهدات شرکت بیمه (پیوست )نسبت به پرداخت خسارت وارد شده از طرف خواندگان، مطابق با بیمه نامه خودرو ………. صرفاً تا مبلغ ………. ریال می باشد و علیرغم خسارات زیادی که به خودروی موکل وارد آورده و سبب افت قیمت خودرو مذکور شده که بسیار بیش از سقف تعهدات بیمه گر می باشد،خوانده حاضر به پرداخت مابه التفاوت خسارت مطابق با فاکتورهای پیوست که موکل بابت تعمیر بخش محدود از قطعات خودرو پرداخته که صرفاً خودرو مذکور قابلیت استفاده پیدا کند نیست.
لذاحکم به محکومیت خوانده به پرداخت خسارت وارده، علی‌الحساب به مبلغ …………. ریال مطابق با فاکتور های پرداختی با جلب نظر کارشناس رسمی دادگستری مستند به مواد ۳۰۷ قانون مدنی و مواد ۳۳۱ قانون مسئولیت مدنی و با احتساب کلیه خسارات دادرسی و حق الوکاله وکیل مورد استدعاست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *