تفاوت جعل عنوان و غصب عنوان|راهکار

در این مقاله به بررسی وجه تمایز جعل عنوان و غصب عنوان و تعاریف هر یک می پردازیم و عناصر تشکیل دهنده ی جرم را بررسی کرده و به توضیح ارتباط بین این جرم با جرائم دیگر همچون (کلاهبرداری) خواهیم پرداخت.

تعریف ارکان تشکیل دهنده جرم غصب یا جعل عنوان

در ابتدا می بایست به این نکته توجه داشت که :
“طبق تعریف قانون مجازات اسلامی ،جرم جعل و یا غصب عنوان هر دو واجد یک تعریف هستند و هر دو از لحاظ عناصر تشکیل دهنده جرم، یکی می باشند.”
پس در بررسی تفاوت بین جرم جعل عنوان و غصب عنوان باید توجه داشته باشید که :
این دو لفظ تنها برای اشاره به یک رفتار مجرمانه استفاده می شود و تفاوتی با یکدیگر ندارند.
در تعریف جرم جعل عنوان و یا همان غصب عنوان باید اشاره کنیم که این جرم ، بر اساس (ماده ۵۵۵ قانون مجازات اسلامی) اینگونه تعریف شده است‌ :
“هر کس بدون داشتن اجازه از طرف دولت و یا مجوز از طرف نهادهای قانونی و حاکمیتی ، خود را به صورت جعلی و غیر واقعی به عنوان مامور دولتی و یا مامور نظامی و انتظامی و غیره جا بزند و معرفی کند به مجازات ۶ ماه تا ۲ سال حبس محکوم خواهد شد.”
در ادامه به بررسی عناصر و اجزای تشکیل دهنده جرم جعل عنوان با توجه به تعریفی که در ماده فوق از آن ارائه شده است می پردازیم.

عناصر و اجزای تشکیل دهنده جرم جعل عنوان

یکی از عناصر تشکیل دهنده جرم جعل و غصب عنوان :
معرفی کردن و جا زدن خود به عنوان مامور دولت یا مامور نظامی و انتظامی و مقامات قضایی در دادگستری مثل بازپرس و دادیار و یا سایر مامورین ادارات دولتی و ثبتی با استفاده از لباس یا ظاهر مخصوص ایشان یا بدون آن می باشد.
لازم به توضیح است که :
ارتکاب چنین اعمالی باید بدون اجازه مقامات ما فوق قانونی و یا مراجع قانونی و قضایی مربوط و یا با جعل احکام و نشانه ها و کارتهای مربوط به این نهادها و ارگان ها انجام بپذیرد.
***اگر کسی که واقعاً جزء مقامات و مامورین رسمی دولتی است بدون اجازه مقامات بالاتر، اقدام به انجام اعمال سرخود و بدون دستور نماید، به مجازات انتظامی و یا کیفری مربوط به خود ، محکوم خواهد شد. اما چنین شخصی مرتکب جرم جعل عنوان نشده است.

مرکز حقوقی راهکار

از عناصر تشکیل دهنده ی دیگر جرم جعل عنوان می توانیم به :
تحصیل اموال و یا اعتبارات و یا اسناد و اوراق بهادار و دیگر اشیا قیمتی از منزل یا محل کار و یا مغازه و یا هر جای دیگر متعلق به دیگران اشاره کرد ؛که معمولا هدف اصلی ارتکاب جرم جعل عنوان به دست آوردن چنین اموالی از راه فریب طرف مقابل که می تواند مالک اموال مذکور باشد یا نباشد است.

نکته

صرف تحقق جرم جعل عنوان و جا زدن فرد به عنوان مامور دولتی و یا نظامی و انتظامی ، برای محقق شدن جرم جعل عنوان کفایت می کند و تلاش برای تحصیل اموال و ارتکاب نوعی فریب و کلاهبرداری در جهت کسب اموال نامشروع می ‌تواند تبعات بعدی انجام چنین جرمی باشد لکن از ارکان اجباری تحقق جرم نیست. به بیان دیگر قصد تحصیل اموال همراه با ارتکاب فریب و کلاهبرداری در جرم غصب و یا جعل عنوان، می تواند انجام بگیرد و یا نگیرد.

مجازات جرم جعل عنوان

بر اساس (ماده ۵۵۵ قانون مجازات اسلامی) جرم جعل به عنوان یک جرم دارای مجازات تعزیری درجه ۶، حدودا بین (۶ ماه الی ۲ سال حبس) را به همراه دارد .
اما در قانون کاهش مجازات های تعزیری که به نوعی نسبت به قانون مجازات اسلامی ، قانون خاص محسوب می شود و میتواند موارد مذکور در این قانون را که عام هستند تخصیص بزند . مجازات جعل یا غصب عنوان بین (۳ ماه الی ۱ سال حبس) عنوان شده است.

نکات

باید همواره به این نکته توجه داشت که :
1- جرم جعل عنوان معمولاً در بیشتر اوقات جهت تهیه مقدمات جرائم بزرگتر از قبیل کلاهبرداری و اخاذی و یا سرقت های بزرگ و مشدد انجام می پذیرد.
2- مواردی از قبیل جرم جعل اسناد و مدارک قانونی و استفاده از سند های مجعول در کنار ارتکاب جرم جعل عنوان به دفعات بسیار زیاد به چشم می خورد.
3- جرم جعل عنوان در کنار مجازات جرایمی مثل جعل سند و یا استفاده از اسناد مجعول و همچنین ارتکاب کلاهبرداری، می تواند به یک جرم مشدد تبدیل و یا تحت قواعد تکرار یا تعدد جرائم مورد بررسی واقع شود.
4- در صورت صدق عناوین کلاهبرداری و جعل اسناد علاوه بر ارتکاب جرم (جعل و یا غصب عنوان) ، مرتکب به مجازات جمیع این جرائم، یعنی *شدیدترین مجازات ممکن در بین آنها محکوم خواهد شد.

5- همچنین امکان دارد افرادی با تشکیل گروه ها و دسته ها و باندهایی به منظور کلاهبرداری و کلاشی و اخاذی اقدام به ارتکاب جرم جعل عنوان و ورود غیرقانونی به منازل و اماکن خصوصی افراد، به بهانه تفتیش و بازرسی نمایند.
که حسب جرم ارتکابی برای هر کدام از افراد گروه *مجازات تشدید شده را در مورد آن جرم به همراه خواهد داشت.
6- ضمنا رئیس یا اداره کننده چنین گروه مجرمانه‌ای به *شدیدترین مجازات بزرگترین جرم ارتکابی توسط اعضای آن گروه محکوم خواهد شد.

نحوه اثبات جرم جعل عنوان

اثبات جرم جعل عنوان به این صورت است که :
در ابتدا می بایست جعلی بودن عنوان اتخاذ شده از طرف مجرم از طریق اثبات جعلی بودن اسناد، کارت ها و مدارک ارائه شده از ناحیه وی که برای اثبات مقام یا موقعیت شغلی جعلی خود استفاده می نموده است، از طریق مراجعه به کارشناسان و افراد متخصص انجام بگیرد.
همچنین عدم ادامه دار بودن ارتباط این اشخاص با افراد طعمه شده برای مدت طولانی، برخلاف سایر مامورین دولت و یا ضابطین دادگستری که تا به نتیجه نرساندن پرونده و موارد موضوع ماموریت خود، افراد مظنون و متهم و یا ارباب رجوع را رها نمیکنند ، این خود می تواند اماره و نشانه ای بر جعلی بودن عنوان و ماموریت این افراد باشد.
همچنین از طریق گزارش هرگونه سرقت و یا کلاهبرداری انجام گرفته توسط این افراد و شناسایی چهره آنها و مشخصات ایشان، می توان وقوع این جرم را اثبات کرد.

دریافت وکیل

گروه وکلای راهکار با مدیرت وکیل فرشته محمد حسینی و سابقه درخشان و پرونده های موفق طی سال های اخیر آماده بررسی پرونده های قضایی و مشاوره های تخصصی در حوزه های مختلف حقوقی می باشد. با اعتماد به وکلای پایه یک دادگستری این موسسه می توانید از استیفای کامل حقوق قانونی خود اطمینان خاطر داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *