بهترین وکیل دریافت مهریه در مشهد|راهکار

اگر به دنبال بهترین وکیل دریافت مهریه در مشهد هستید، مرکز حقوقی راهکار با مدیریت وکیل فرشته محمد حسینی، با داشتن چندین سال تجربه در این زمینه، آماده ی خدمت رسانی به شما عزیزان می باشد‌.

مرکز حقوقی راهکار، از تمامی نگرانی‌ها، نیازها و خواسته های شما در رابطه با مسئله ی مهریه آگاه است و با در اختیار گذاشتن اخرین قوانین و اطلاعات، به شما کمک می کند تا مناسب ترین روش دریافت مهریه را انتخاب کنید.

مهریه چیست؟

مطابق با موازین شرعی و قوانین جمهوری اسلامی ایران، مهریه یکی از مهم ترین حقوق مالی است که به موجب عقد نکاح، به زوجه تعلق می گیرد. با وجود اینکه در عمل، زن حین طلاق مهریه را طلب می کند، اما مطابق ماده ۱۰۸۲ قانون مدنی، بلافاصله پس از عقد، مالک مهر می شود و می تواند در هر زمان که بخواهد، آن‌ را از شوهر طلب کند.

این مورد را در نظر داشته باشید که قراردادی که توسط زن و مرد راجع به مهریه بسته می شود، جدا از اصل نکاح ولی تابع آن می‌باشد و نیازمند این است که یک سری از شرایط اساسی برای صحت معامله در آن رعایت شود. برخی از این موارد عبارتند از:

• یکی از مهم ترین موارد این است که مهریه مالیت و ارزش اقتصادی داشته باشد.

• قابل تملک به وسیله زن باشد.

• آنچه که به عنوان مهریه در نظر گرفته می‌شود، باید ملک شوهر باشد.

مرکز حقوقی راهکار با مدیریت وکیل فرشته محمد حسینی

• طبق ماده ی ۱۰۷۹ قانون مدنی باید درمورد مهریه ی در نظر گرفته‌، تا آنجایی که ممکن است رفع جهالت صورت گیرد.

• به استنباط از مواد ۲۱۵ و ۳۴۸ قانون مدنی باید منفعت عقلایی مشروع داشته باشد.

• شوهر باید قدرت تسلیم مهریه را داشته باشد.

اقسام مهریه بر اساس تعیین مهر در نکاح

زوجین معمولا در زمان عقد، بر روی مقدار مهریه با یکدیگر به توافق می رسند. گاهی اوقات ممکن است به دلایل مختلفی، میزان مهریه ی مشخصی تعیین نشده باشد‌ اما این به آن معنا نیست که مهریه ای به زن تعلق نخواهد گرفت. در ادامه به بررسی انواع مهریه می پردازیم:

• مهرالمسمی
این نوع از مهریه مقدار مال معین و مشخص شده ای است که زوجین در زمان عقد نکاح، بر سر آن با یکدیگر به توافق رسیده اند. زوجه پیش از نزدیکی با شوهر مستحق نصف آن و پس از نزدیکی مستحق کل آن می باشد.

• مهرالمثل
ماده ی ۱۰۸۷ قانون مدنی به توضیح این نوع از مهریه پرداخته‌ است:”اگر در نکاح دائم مَهر ذکر نشده یا عدم مَهر شرط شده باشد نکاح صحیح است و طرفین می‌توانند بعد از عقد مَهر را به تراضی معین‌ کنند و اگر قبل از تراضی بر مَهر معین بین آن ها نزدیکی واقع شود زوجه مستحق مَهرالمثل خواهد بود.”
بنابراین اگر مهریه ای تعیین نشده باشد، و پیش از توافق بر سر مهریه نزدیکی صورت گیرد، زن مستحق مهرالمثلی است که توسط کارشناس رسمی تعیین می شود.
مهرالمثل، با در نظر گرفتن شان و وضعیت خانوادگی زن محاسبه می شود.

• مهرالمتعه
طبق ماده ی ۱۰۹۳ قانون مدنی، زمانیکه مهریه ای تعیین نشده باشد و قبل از اینکه نزدیکی صورت گیرد، مرد همسرش را طلاق دهد، باید به زن مهرالمتعه پرداخت نماید.
برخلاف مهرالمسمی، برای تعیین میزان مهرالمتعه، شرایط اقتصادی مرد در نظر گرفته می شود.

انواع مهریه بر اساس تعیین مهر در نکاح_مرکز حقوقی راهکار

•مهرالسنه
در قانون به این نوع از مهریه اشاره ای نشده است اما با توجه به منابع فقهی می توان آن را اینگونه تعریف کرد: مهرالسنه، مهریه ی همسر و فرزندان پیامبر اسلام بوده است که میزان آن پانصد درهم (سکه نقره) یا پنجاه دینار (سکه طلا) می باشد. محاسبه ی این مهریه با توجه به نوسانات بازار ارزیابی و محاسبه می شود.

اگر در این زمینه نیاز به راهنمایی دارید، کارشناسان حقوقی راهکار آماده‌اند که به تمامی سوالات شما پاسخ داده و از نگرانی های شما کاهش بکاهند‌.

انواع مهریه بر اساس استطاعت مالی

مهریه بر اساس شرط استطاعت و توانایی مالی مرد به دو دسته ی عند المطالبه و عند الاستطاعه تقسیم می شود:

• مهریه عند المطالبه
عند المطالبه بودن مهریه به این معنا است که زن هر زمان که بخواهد می توانند آن را مطالبه کند و موظف است که آن را بپردازد.

در صورتی که مرد از پرداخت مهریه استنکاف کند، زوجه می تواند از طریق مراجع قانونی برای مطالبه آن اقدام کند.

• مهریه عندالاستطاعه
اگر استطاعت مرد شرط شده باشد، زن زمانی می تواند مرد را ملزم به پرداخت مهریه کند که توانایی پرداخت آن را به عهده ی زوج ببیند.

نکته ۱: مهریه می تواند ترکیبی از عندالمطالبه و عندالاستطاعه باشد.

نکته ۲: مهریه از هر نوعی، تحت شرایط خاص  قابل مطالبه است و مرد ملزم به پرداخت آن می باشد.

انواع مهریه بر اساس استطاعت مالی_مرکز حقوقی راهکار

مراحل دریافت مهریه در مشهد

مطالبه مهریه به دو روش زیر امکان پذیر است:

از طریق اجرای ثبت

اولین روش از روش های مطالبه مهریه، مطالبه ی آن به وسیله ی اجرای ثبت است. برای دریافت مهریه در مشهد، ابتدا باید بدون مراجعه به دادگاه از طریق اجرای ثبت اقدام کرد چراکه سند ازدواج، یک سند رسمی و ثبت شده می باشد.

در این نوع از مطالبه، بر خلاف مطالبه از طریق دادگاه نیاز به هیچ گونه دادخواستی وجود ندارد و تنها هزینه ی وصول مهریه از طریق اجرای ثبت باید پرداخت شود.

در صورتی که مرد اموالی برای پرداخت مهریه داشته باشد اما از پرداخت آن استنکاف نماید، زن می تواند درخواست فروش اموال در مزایده را نماید و مهریه ی خود را وصول کند‌.

از طریق محاکم قضایی

دیگر روش وصول مهریه، از طریق مراجعه به محاکم قضایی و دادگاه می باشد.

در این روش، وکیل دریافت مهریه، دادخواستی را تنظیم و ثبت می کند که ضمن آن درخواست تامین خواسته و توقیف اموال زوج داده می شود. حال اگر مرد هیچ دارایی ای نداشته باشد، حقوق او تا یک چهارم توقیف می گردد.

شما همراهان مرکز حقوقی راهکار می توانید از طریق همین صفحه، با وکیل دریافت مهریه در مشهد ارتباط برقرار کنید و در هزینه و زمان خود صرفه جویی کنید.

دریافت مشاوره دریافت مهریه در مشهد

برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد انواع مهریه و نحوه ی دریافت آن ها، با مشاوران مرکز حقوقی راهکار در ارتباط باشید تا با ارائه خدمات مشاوره ای، به سوالات شما عزیزان پاسخ دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *