بررسی وکالت تام الاختیار|راهکار

وکالت تام الاختیار به وکالتی گفته می‌شود که طی آن یکی از طرفین شخصی را برای انجام کاری به عنوان نماینده خود انتخاب می‌کند. شخص منتخب باید کارهای حقوقی موکل خود را به طور کامل انجام دهد و در این زمینه تسلط کامل دارد. در وکالت تام الاختیار، وکیل برای انجام کارها به اجازه از سوی موکل نیاز نداشته و اختیاراتش کاملاً مشخص است. در این نوع وکالت فردی که به دنبال انتخاب وکیل پایه یک دادگستری است باید به موارد مهمی توجه نماید که در ادامه به بررسی برخی از آن‌ها خواهیم پرداخت.

اولاً، فرد منتخب باید از هر جهت مطمئن باشد. دوما، باید توجه نمود که وکالت در چه زمینه‌ای داده می‌شود، در صورتی که موکل می‌خواهد فقط جهت انجام کارهای قانونی خاصی وکیل داشته باشد، باید حوزه عملکردی وکیل را مشخص نماید. سوما، حق‌الوکاله و قراردادهای طرفین باید کاملاً قانونی بوده و بهتر است در محضر ثبت شوند. در نهایت، پیش از تنظیم هر نوع وکالتی، فرد باید از یک مشاور خبره و باتجربه‌ای بهره‌مند شود.

وکالت تام الاختیار

در وکالت تام الاختیار، وکالت‌نامه‌ای بین دو طرف انعقاد می‌گردد که طی آن فرد اختیار تمامی امور مادی و اداری خود را به موکل داده و دیگر لزومی نیست جهت انجام هر کاری از وکالت جداگانه‌ای انعقاد گردد. این نوع وکالت‌نامه‌ها باید به صورت رسمی و در دفاتر اسناد رسمی تنظیم گردند.

مرکز حقوقی راهکار


انواع وکالت تام الاختیار

وکالت‌های تام الاختیار انواع مختلفی دارند ولی به طور کلی به دو دسته تقسیم خواهند شد که در زیر به بررسی آن‌ها پرداخته خواهد شد:

وکالت تام الاختیار بلاعزل: این نوع وکالت‌ها عموماً از وکیل ملکی برای خرید و فروش ملک، ماشین یا مسائل حقوقی داده شده و در آن امکان عزل وکیل وجود نخواهد داشت.
وکالت تام الاختیار ساده: در این نوع وکالت، موکل می‌تواند هرگاه که بخواهد وکیل خود را عزل کند.

وکالت تام الاختیار بلاعزل چیست؟

همان‌طور که در بخش بالاتر گفته شد، وکالت تام الاختیار به دو نوع ساده و بلاعزل تقسیم می‌شود. در وکالت بلاعزل سندی در دفترخانه تنظیم می‌شود و در آن فردی به فرد دیگری نمایندگی قراردادی می‌دهد. در این نوع وکالت موکل باید شروطی را برای عزل قرارداد گذاشته شود. در این نوع وکالت‌ها کلاهبرداری­‌های بسیاری صورت گرفته و در نتیجه باید با دقت کافی اقدام به عقد قرارداد کرد. این کلاه‌برداری‌ها بیشتر به دلیل عدم اطلاع کافی از قوانین اتفاق می‌افتد. در نتیجه پیش از تنظیم وکالت تام الاختیار باید با مشاوره حقوقی آنلاین سفیر صلح صحبت نمود. این نوع وکالت با جنون یا فوت هر یک از طرفین فسخ خواهد شد.

وکالت تام الاختیار چگونه باطل می‌شود؟

وکالت تام الاختیار ساده به صورت باطل و فسخ خواهد شد:
عزل وکیل توسط موکل
استعفای وکیل
علاوه بر موارد بالا، شرایطی نیز وجود دارد که طی آن می‌توان وکالت‌نامه را فسخ کرد، که در زیر به آن‌ها اشاره خواهد شد:

در صورتی که یکی از طرفین فوت کنند.
در صورتی که یکی از طرفین مجنون شوند.
موکل کاری را برخلاف شرایط مذکور در وکالت‌نامه انجام دهد.
موضوع وکالت از بین رفته و زمان وکالت‌نامه تمام شود.
طرفین با توافق همدیگر، وکالت‌نامه را باطل نمایند.
زمان توافقی در وکالت­نامه به پایان برسد.

دریافت مشاوره حقوقی

مرکز حقوقی راهکار با مدیریت وکیل فرشته محمد حسینی و با بیش از ده سال سابقه وکالت در زمینه حقوقی و کیفری، آماده ی خدمت رسانی به شما همراهان می باشد.
جهت دریافت”مشاوره” و “وکالت” با شماره 09128719258 با ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *