بررسی نفقه همسر و فرزند|راهکار

نفقه به معنای هزینه و خرج روزانه است که در اصطلاح حقوقی ، نیازهای متعارف از قبیل مسکن ، خوراک ، پوشاک و اثاث خانه و دیگر هزینه های مورد نیاز می باشد.

بهترین وکیل نفقه کسی است که دارای دانش حقوقی خانواده بوده و تخصص کافی را در این زمینه داشته باشد . و علاوه بر تسلط کافی بر قوانین ماهوی در امور خانواده به سایر قوانین مرتبط و آرا وحدت رویه نیز تسلط داشته باشد.

نفقه زوجه

پس از جاری شدن صیغه نکاح ، روابط زوجیت بین زن و مرد ایجاد می شود و آنها نسبت به یکدیگر دارای حقوق و تکالیف می شوند . یکی از این حقوق ، حق نفقه برای زوجه است که پس از جاری شدن صیغه عقد ، مرد مکلف به پرداخت آن می شود.

شرط پرداخت نفقه

شرط پرداخت نفقه زوجه ، تمکین زوجه است. در واقع تمکین عبارت است از پاسخ دادن زن به نیازهای مشروع جنسی همسر خود. در صورتی که زوجه تمکین نکند و این عدم تمکین در دادگاه خانواده محرز شود ، زن ناشزه بوده و حق برخورداری نفقه از او سلب می شود.

پرداخت نکردن نفقه

در صورتی که مرد از پرداخت نفقه خودداری کند ، زن می تواند به دادگاه مراجعه کند تا دادگاه میزان نفقه او را تعیین و مرد را به پرداخت آن محکوم کند.

مرکز حقوقی راهکار

تأثیر داشتن وکیل نفقه در روند پرونده

با توجه به پراکندگی مواد و همچنین اصلاحیه ها و تبصره هایی که هر روز تصویب می شوند و عدم آگاهی افراد به این قوانین ، لازم است قبل از طرح دادخواست و همچنین برای دفاع در دعوی نفقه از وکیل نفقه مجرب مشاوره گرفت.

نفقه اقارب

نفقه اقارب عبارت است از نفقه پدر و مادر و فرزندان.

چه کسی مستحق گرفتن نفقه است؟

کسی مستحق نفقه است که ندار بوده و نتواند وسائل معیشت خود را فراهم کند.

شرایط پرداخت نفقه به اقارب

شخصی که محکوم به پرداخت نفقه اقارب خود می شود باید دارای استطاعت مالی باشد . به این معنا که بتواند نفقه پدر و مادر یا فرزندان خود را پرداخت کند . در غیر این صورت شخص محکوم به پرداخت نفقه اقارب نخواهد بود . این در حالی است که وضعیت فرد از لحاظ دارا و ندار بودن در پرداخت نفقه زوجه فرقی ندارد و زوج در هر دو حالت محکوم به پرداخت نفقه زوجه می باشد.

نفقه فرزندان

نفقه فرزندان در وهله ی اول بر عهده پدر است و در صورت فوت پدر یا عدم استطاعت مالی پدر در پرداخت نفقه ، به عهده جد پدری است . در صورتی که اجداد پدری در قید حیات نباشند ، پرداخت نفقه با مادر است.

دریافت وکیل

گروه وکلای راهکار با مدیرت وکیل فرشته محمد حسینی و سابقه درخشان و پرونده های موفق طی سال های اخیر آماده بررسی پرونده های قضایی و مشاوره های تخصصی در حوزه های مختلف حقوقی می باشد. با اعتماد به وکلای پایه یک دادگستری این موسسه می توانید از استیفای کامل حقوق قانونی خود اطمینان خاطر داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *