بررسی مستثنیات دین در مهریه|راهکار

مهریه حق مسلم زن است و به محض جاری شدن خطبه عقد، او مالک آن خواهد بود و می‌تواند هر لحظه که خواست، مهریه خود را از شوهرش مطالبه نماید. با این حال زن نمی‌تواند برای مهریه هر مالی را توقیف کند و اگر آن مال جز مستثنیات دین باشد، امکان توقیف آن وجود ندارد. در ادامه همراه ما باشید تا با شرایط مستثنیات دین در پرداخت مهریه آشنا شویم.

مستثنیات دین در پرداخت مهریه شامل چه اموالی است؟

اموال زیر جز مسثنیات دین هستند:
منزلی که مرد در آن ساکن است. بنابراین اگر مرد بیش از یک منزل داشته باشد، زن می‌تواند سایر منازل، به جز منزلی که آقا در آن سکونت دارد را توقیف کند.
اسباب و وسایل منزل که برای ادامه زندگی مرد لازم و ضروری هستند.
پولی که به عنوان اجاره به صاحب خانه پرداخت می‌شود در صورتیکه موجب عسر و حرج شود جز مستثنیات خواهد بود و قابل توقیف نیست.
لوازم و دستگاه‌هایی که برای کسب و کار مرد ضروری هستند و او با آن لوازم امرار معاش می‌کند؛ مانند تاکسی برای مردی که راننده است و یا ابزار کشاورزی و پیشه‌وری.
آذوقه موجود در منزل که برای ادامه حیات ضروری است.
ابزار علمی و کتبی که برای کسب علم مورد استفاده قرار می‌گیرند.
تلفن شخصی مرد که وسیله مورد نیاز او در زندگی است.

بنابراین، زن نمی‌تواند اموال مذکور را برای مهریه خود توقیف کند. بر همین اساس، اگر مردی چند آپارتمان و خودرو داشته باشد، زن می‌تواند آن مقدار که معادل مهریه است و شامل موارد بالا نیست را توقیف نماید. اما اگر مهریه زن بیشتر از تعداد آپارتمان‌ها و خودروهای مرد باشد، زن نمی‌تواند آن خودرو و آپارتمانی را که مرد از آن‌ها برای زندگی استفاده می‌کند، توقیف کند.

مرکز حقوقی راهکار

لازم به ذکر است که تعیین شان مرد در خصوص منزل مسکونی وی، توسط دادگاه انجام می‌شود. بنابراین اگر مردی ساکن خانه‌ای باشد که بسیار بیشتر از بدهی او به زن ارزش داشته باشد و او بتواند با فروش آن مهریه را پرداخته و خانه‌ی دیگری نیز برای خود بخرد یا رهن کند، دادگاه وی را به فروش خانه مذکور وادار خواهد کرد. حتی ممکن است مرد صرفا به فروش بخشی از این خانه محکوم شود و مابقی آن در مالکیت او باقی بماند. علاوه بر این، در برخی شرایط نیز ممکن است مرد بتواند با منافع مال ، مهریه زن را بپردازد که در این صورت هم مال مذکور به این منظور قابل توقیف خواهد بود.

در نهایت اگر هیچ مالی به نام مرد نباشد و جز مستثنیات دین، دارایی دیگری نداشته باشد، مهریه زن به صورت اقساط پرداخت خواهد شد. ذکر این نکته نیز ضروری است که برای توقیف اموال صرفا اموالی که سند تک‌برگ دارند قابل توقیف هستند و اموال قولنامه‌ای را نمی‌توان توقیف کرد.

شرایط و نحوه رسیدگی به مستثنیات دین در پرداخت مهریه

به طور کلی، مرجع صالح برای رسیدگی به مستثنیات دین در پرداخت مهریه، دادگستری است.

با این حال امکان پیگیری این موضوع از سوی اداره ثبت اسناد، اداره کار و اداره دارایی نیز وجود دارد.

در برخی موارد ممکن است زن در جریان رسیدگی به روند پرداخت مهریه اموالی را معرفی کند که جز مستثنیات دین باشد یا مرد مدعی شود.

علاوه بر این گاهی دیده شده که مردی بعد از توقیف اموال مدعی شود که مال توقیفیَ، جز مستثنیات دین بوده است.

در همه این موارد مامور دادگاه در این باره تصمیم می‌گیرد. در نهایت مرد نیز می‌تواند برای تجدیدنظر به دادگاه اعتراض کند. طبیعی است که تا زمان اعلام حکم دادگاه، اموال مورد بحث از توقیف خارج خواهد شد. دادگاه برای تصمیم‌گیری در خصوص مستثنیات دین، به عرف، شان محکوم‌علیه، موقعیت اجتماعی و شرایط مالی وی توجه می‌کند و در نهایت رای صادر می‌شود و به اطلاع طرفین می‌رسد.

دریافت مشاوره حقوقی

مرکز حقوقی راهکار با مدیریت وکیل فرشته محمد حسینی و با بیش از ده سال سابقه وکالت در زمینه حقوقی و کیفری، آماده ی خدمت رسانی به شما همراهان می باشد.
جهت دریافت”مشاوره” و “وکالت”  با شماره 09128719258 با ما در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *