بررسی خیانت در امانت|راهکار

بررسی خیانت در امانت|راهکار

خیانت در امانت عبارتی است که شاید تاکنون حداقل یک بار آن را شنیده باشید. هر فردی که چیزی نزد او به امانت گذاشته می شود، باید در حفظ و نگهداری از آن نهایت تلاش خود را کند. در این صورت او خیانت در امانت نکرده است. بهتر است بدانید خیانت در امانت علاوه بر اینکه از نظر حقوقی و قانونی جرم محسوب می‌شود، از نظر اجتماعی نیز جلوه خوبی ندارد و مردم نسبت به فرد خیانتکار، بی‌اعتماد خواهند شد. در ادامه همراه ما باشید تا مطالب بیشتری درباره خیانت در امانت در اختیار شما قرار دهیم:
خیانت در امانت همان پیمان‌شکنی و نقض عهدی است که بسته شده است.
البته نکته‌ی قابل توجه در این باره این است که اگر مال دزدیده شده به شخصی به عنوان امانت سپرده شود و آن شخص آن را به صاحب اصلی مال یا دولت بدهد، خیانت در امانت محسوب نمی‌شود.

بررسی خیانت در امانت|راهکار

چه زمانی فرد خیانت در امانت کرده است؟

اگر فردی مال یا هر چیز ارزشمند خود را نزد فرد دیگری به امانت بگذارد، آن فرد موظف است به نحو احسن از آن نگهداری کند؛ اما اگر او در نگهداری چیزی که نزد او به امانت گذاشته شده است کوتاهی کند یا بدون اجازه صاحب مال، از آن استفاده نمایند، خیانت در امانت کرده است. به طور کلی امانت عبارت است از پیمان بستن برای نگهداری از مالی که به فرد دیگری سپرده می‌شود. این کار باید از راه‌های قانونی انجام شود.

ارکان جرم خیانت در امانت

به طور کلی اگر فرد امین اقدامات زیر را در مورد مال مورد امانت انجام دهد، خیانت در امانت کرده است:

مفقود کردن: امین کاری کند که مال مورد امانت بدون آنکه تلف شود از دسترس مالک خارج یا مفقود گردد.
تصاحب: فرد امین، مال مورد امانت را مالک شود یا آن را بفروشد یا واگذار نمایند و در کل، مال مورد امانت را به صاحب اصلی آن بازنگرداند.
اتلاف: هرگونه اقدامی که از طرف امین جهت نابودی و تلف کردن مال مورد امانت صورت گیرد، اتلاف تلقی می‌شود. حال تفاوتی ندارد که کل مال را یا تنها بخش کوچکی از آن نابود شده باشد.
استعمال: فرد امین مال مورد امانت را استفاده کند.

جرم خیانت در امانت

این امر به عنوان یکی از مهم‌ترین جرایمی است که علیه اموال و مالکیت صورت می‌گیرد و جرم به‌شمار می‌رود.

طبق ماده 674 قانون مجازات اسلامی در بخش تعزیرات مصوب در سال 1375 که در زیر توضیح داده شده است، این کار جرم محسوب شده و مجازات آن از 6 ماه تا سه سال حبس می‌باشد.

“هرگاه اموال منقول یا غیرمنقول یا نوشته‌هایی از قبیل سفته و چک و قبض و نظایر آن به عنوان اجاره یا امانت یا رهن یا برای وکالت یا هر کار با اجرت یا بی‌اجرت به کسی داده شده و بنا بر این بوده است که اشیاء مذکور مسترد شود یا به مصرف معینی برسد و شخصی که آن اشیاء نزد او بوده، آن‌ها را به ضرر مالکین یا متصرفین آن‌ها استعمال یا تصاحب یا تلف یا مفقود نماید، به حبس از شش ماه تا سه سال محکوم خواهد شد.”

جرم این موضوع علاوه بر جنبه‌ی خصوصی که شاکی خصوصی اقدام به شکایت می‌کند، جنبه‌ی عمومی هم دارد و حتی در صورتی که شاکی خصوصی گذشت کند، مجازات تعزیری همچنان باقی خواهد ماند و غیرقابل تعلیق است.

پس این جرم علاوه بر مجازات طبق ماده‌ی 674 قانون مجازات اسلامی، ماده‌ی 19 هم تکمیل کننده‌ی مجازات وی می‌گردد؛

مرکز حقوقی راهکار با مدیریت وکیل فرشته محمد حسینی

“دادگاه می‌­تواند کسی را به علت ارتکاب جرم عمدی به تعزیرات یا مجازات‌های بازدارنده محکوم کرده است به عنوان تتمیم حکم تعزیری یا بازدارنده مدتی از حقوق اجتماعی محروم و نیز از اقامت در نقطه یا نقاط معین ممنوع و یا به اقامت در محل معین مجبور نماید.”

مدارک لازم جهت اثبات خیانت در امانت

برای اثبات این مورد لازم است مدارکی به همراه داشته باشید که به آن‌ها اشاره می‌کنیم؛

رسید امانی مالی که صاحب مال آن را به امانت سپرده است و مالک خواستار استرداد و مطالبه‌ی آن از امین است.
تنظیم اظهارنامه و سپس دادخواستی مبنی بر شکایت به دادسرا.
شهودی برای اثبات این جرم باید به همراه کلیه مدارک و مستندات ارائه شود.

دریافت مشاوره حقوقی

مرکز حقوقی راهکار با مدیریت وکیل فرشته محمد حسینی، آماده ی مشاوره و راهنمایی در تمامی امور حقوقی است. برای دریافت مشاوره کافیست با شماره تماس‌ 09150806049 و 09128719258 حاصل نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *