بررسی تفاوت مجازات اشد با اشد مجازات|راهکار

تاوت این 2 رو با یک مثال توضیح خواهیم داد . فرض کنید فردی مرتکب چند جرم شده که طبیعتاً برای هر جرم در قانون ، مجازات مستقلی تعیین و در نظر گرفته شده است ، انتخاب مجازات شدید تر به معنای مجازات اشد است.

بنابراین چنانچه فردی مرتکب استفاده از سند مجعول و کلاهبرداری ( کلاهبرداری بیشتر از یکصد میلیون تومان ) گردد ، مجازات تعیین شده برای جرم کلاهبرداری ( یک تا هفت سال حبس و … ) در نظر گرفته می شود چرا که مجازات کلاهبرداری بیشتر از مجازات استفاده از سند مجعول است. ( مستند به ماده 131 قانون مجازات اسلامی )
اشد مجازات را با مثال کلاهبرداری که پیشتر گفته شد توضیح خواهیم داد ، همانطور که گفته شد مستند به ماده یک قانون تشدید مجازات مرتکبین اختلاس و ارتشاء و کلاهبرداری ، مجازات شخصی که مرتکب کلاهبرداری ( بیشتر از یکصد میلیون تومان ) شده یک تا هفت سال حبس و ….. است انتخاب و تعیین هفت سال حبس یعنی اشد مجازات.

بنابراین چنانچه مجازات جرمی دارای حداقل و حداکثر باشد ، انتخاب حداکثر به معنای اشد مجازات است.

مجازات اشد

از بین چند مجازات موجود حالت شدید تر انتخاب می گردد.

اشد مجازات

از یک مجازات که دارای حداقل و حداکثر است حالت شدید تر انتخاب گردد.

نکته 1

در تفاوت مجازات اشد با اشد مجازات ، چنانچه مجازات جرمی جزای نقدی یا حبس باشد اگر به شخص مرتکب حبس داده شود یعنی اشد مجازات در خصوص او اعمال شده است.

نکته 2

در خصوص اعمال مجازات اشد موضوع ماده 131 قانون مجازات اسلامی ، الزاماً نباید حداکثر میزان مجازات تعیین گردد . در مثال فوق ( استفاده از سند مجعول و کلاهبرداری ) همانطور که گفته شد مجازات کلاهبرداری ( یک تا هفت سال حبس ) به عنوان مجازات اشد برای مرتکب در نظر گرفته می شود و چنانچه در حکم صادره به شخص مجرم یک سال حبس داده شود یعنی مجازات اشد برای او در نظر گرفته شده است.

دریافت وکیل

گروه وکلای راهکار با مدیرت وکیل فرشته محمد حسینی و سابقه درخشان و پرونده های موفق طی سال های اخیر آماده بررسی پرونده های قضایی و مشاوره های تخصصی در حوزه های مختلف حقوقی می باشد. با اعتماد به وکلای پایه یک دادگستری این موسسه می توانید از استیفای کامل حقوق قانونی خود اطمینان خاطر داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *