انواع مهریه|راهکار

شاید شما هم در زمره کسانی باشید که در مورد مهریه ، انواع اصطلاحات به گوشتان خورده باشد . اگر میخواهید با همه نامهای مهریه و اطلاعات مربوط به نوع مهریه آشنا شوید بهتر است ادامه مطلب را از دست ندهید.

مهریه عندالمطالبه

معمولاً مهریه ای که در سند ازدواج قید میشود بصورت عندالمطالبه است. یعنی هر زمان زن خواستار تعلق مهریه به خود و یا مالکیت کامل بر آن شد ، میتواند مهریه را به قیمت روز از همسرش و یا از طریق مراجع قضایی مطالبه نماید.

چنانچه مهریه عندالمطالبه باشد، زن فقط به میزان ۱۱۰ سکه می‌تواند درخواست صدور حکم قضایی کند. برای این مقدار ضمانت اجرایی در قانون محکومیت‌های مالی پیش بینی شده است.

اگر مهریه بیش از این باشد امکان صدور حکم قضایی وجود ندارد. با این وجود در مورد زوجی که تمکن مالی دارد میتوان همه مهریه را مطالبه و دریافت نمود، اما اثبات توانایی مالی مرد بر عهده زن خواهد بود.

در مواردی که مرد شرایط پرداخت مهریه را نداشته باشد، حق درخواست اعسار از پرداخت مهریه برای زوج محفوظ خواهد بود.

مهریه عندالاستطاعه

چنانچه مهریه به صورت عندالاستطاعه در سند ازدواج قید گردد ، پرداخت مهریه مشروط به دارا بودن استطاعت و توانایی مالی زوج خواهد بود. اگر مرد از توان مالی کافی برای پرداخت مهریه برخوردار باشد می‌تواند آن را بپردازد. اما چنانچه توانایی مالی پرداخت مهریه را نداشته باشد اجباری برای پرداخت مهریه توسط او وجود ندارد. بنابراین ، زن نمی‌تواند به خاطر عدم پرداخت مهریه ، مرد را روانه زندان کند یا او را تحت ‌فشار بگذارد.

مرکز حقوقی راهکار

مهرالمسمی

مهر المسمی همان میزان مهریه ای است که خانواده زوجین در مورد آن توافق میکنند و هنگام عقد ، در سند ازدواج قید میشود.

مهرالمثل

هر گاه میزان مهریه به هر دلیل نامشخص و ناممکن و در سند ازدواج قید نگردد ، به استناد ماده 1091 قانون مدنی ، مبلغی بر اساس شأن خانوادگی و وضعیت زندگی زن ، به او تعلق میگیرد که مهرالمثل نامیده میشود.

علاوه بر این ، در مواردیکه زوجین مهریه را مشخص نکرده باشند و قبل از آن بین آنان نزدیکی صورت گیرد، مهرالمثل به زن تعلق خواهد گرفت.

مهرالمتعه

اگر مهریه در زمان عقد مشخص نشده باشد و زوجین قبل از نزدیکی از هم طلاق بگیرند، مهار المتعه به زن تعلق می‌گیرد. این نوع از مهریه طبق شرایط مالی و اقتصادی مرد تعیین می‌شود.

مهر السنه

در صورتی که در سند ازدواج به مهرالسنه اشاره شده باشد ، زن می‌تواند مهریه خود را به میزان پانصد درهم نقره به قیمت روز دریافت نماید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *