اذن ازدواج دختر توسط پدر|راهکار

یکی از شیرین‌ترین لحظه‌ها برای هر دختری لحظه عقد است. آرزوی و خواسته به حق هر دختری آن است که پدر وی در پرتو عقل و منطق، شرایط خواستگار خود را سنجیده و در صورت اهلیت داشتن خواستگار و نیز تمایل قلبی خود دختر به خواستگار، پدر با ازدواج آن‌ها موافقت نماید. اما در برخی موارد، به دلیل عدم درک درست پدر از شرایط و یا کدورت‌های دیگری که بین وی با افراد دیگر وجود دارد، بدون استدلال منطقی از ازدواج دختر خود با مرد مناسب و دلخواهش جلوگیری می‌نماید. در چنین شرایطی، تنها راهکار طرح دادخواست اذن ازدواج است.

قانون اذن ازدواج

براساس ماده ۱۰۴۳، ازدواج دختر باکره منوط به اذن پدر می‌باشد. در چنین شرایطی، چنانچه پدر بدون دلیل از ازدواج دختر خود جلوگیری نماید، بر طبق ماده ۱۰۴۴ قانون مدنی حق اجازه از وی ساقط شده و دختر با مراجعه به دادگاه و معرفی خواستگار خود می‌تواند اجازه دادگاه را مبنی بر ازدواج دریافت نماید.
اساسا اجازه ازدواج زمانی موضوعیت دارد که دختر باکره باشد. بنابراین، دختر غیر باکره نیاز به اذن ندارد.
بکارت می‌بایست با استفاده از رابطه و یا مواقعه از بین رفته باشد. بنابراین، دختری که بر اثر حادثه و یا ورزش بکارت خود را از دست بدهد، همچنان باکره محسوب می‌گردد.
چنانچه دختر یک بار ازدواج کند و طلاق بگیرد و در هنگام طلاق باکره باشد، برای ازدواج دوم نیز نیازمند اذن پدر است.
اجازه ازدواج صرفا در اختیار ولی یعنی پدر و بعد از آن جد پدری است و در صورت فوت هر دو، دختر نیازمند اجازه نخواهد بود.

مرکز حقوقی راهکار
چنانچه دختر، بدون اجازه دادگاه و بدون اذن پدر عقد نماید و حتی رابطه زناشویی هم داشته باشد. پدر می‌تواند ابطال عقد نکاح را از دادگاه بخواهد. البته پس از ابطال عقد نکاح دختر به دلیل عدم باکره بودن نیازی به اذن ازدواج ندارد.
چنانچه پدر و جد پدری در دسترس نباشند، پس از ثبت دادخواست باید سه نوبت نشر آگهی صورت گیرد.
در اذن ازدواج سن دختر ملاک نیست و دختر باکره در هر سن و موقعیتی که باشد، نیازمند اذن پدر است.

ضرورت استفاده از وکیل در دعاوی خانواده

دادخواست اذن ازدواج یکی از پیچیده‌ترین دعاوی است که به دلیل رابطه بین دختر و پدر نیازمند استفاده از یک وکیل متخصص است. وکیل خانواده متخصص در صورتی که ازدواج را به صلاح دختر بداند، با طرح دادخواست اذن ازدواج به شکل صحیح و صحبت با پدر دختر سعی بر گرفتن حق قانونی دختر و در عین حال بر هم نخوردن روابط خانوادگی دارد. مشاوره حقوقی و تلفنی در زمینه اذن ازدواج می‌تواند راهگشا باشد اما مشاوره حضوری طرفین می‌تواند به حل مساله و کاهش هر چه بیشتر تنش بین طرفین کمک بسزایی نماید.

دریافت وکیل

گروه وکلای راهکار با مدیرت وکیل فرشته محمد حسینی و سابقه درخشان و پرونده های موفق طی سال های اخیر آماده بررسی پرونده های قضایی و مشاوره های تخصصی در حوزه های مختلف حقوقی می باشد. با اعتماد به وکلای پایه یک دادگستری این موسسه می توانید از استیفای کامل حقوق قانونی خود اطمینان خاطر داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *