یکی دیگر از دعاویی رایج در بین افراد، مربوط به فروش اموال بدون اجازه صاحب مال یا همان انتقال مالکیت می‌باشد. همان طور که می‌دانید، فروش دارایی‌ها و اموال شخصی، تنها در صورتی امکان پذیر است که صاحب اصلی ملک رضایت کامل را نسبت به این فروش داشته باشد. فروش مال غیر نیز به همین مسئله اشاره می‌کند.

به طور کلی برای توضیح فروش مال غیر باید گفت که فردی اقدام به فروش ملکی بدون اجازه صاحب اصلی آن کند. اما برای آشنایی بیشتر شما نسبت به مسئله، در ادامه این مقاله قصد داریم شما را با اثبات مالکیت در فروش مال غیر آشنا کنیم.

فروش مال غیر

قبل از پرداختن به مبحث اصلی مقاله، یعنی اثبات مالکیت در فروش مال غیر، بد نیست کمی با فروش مال غیر و مجازات در نظر گرفته شده برای آن آشنا شوید. همان طور که می‌دانید، حق تصرف در هر ملک یا فروش آن را تنها مالک ملک مورد نظر دارد، در غیر این صورت، ملک به فروش رفته پس گرفته شده و فروشنده به عنوان کلاهبردار شناخته می‌شود.

امروزه بسیاری از کلاهبرداران از اعتماد افراد سواستفاده کرده و اموالی که در مالکیت آنها نیست را به اشخاص دیگری می‌فروشند. قانون برای این فرایند مجازاتی تایین کرده و اظهار داشته که جرم فردی که از عمد اقدام به فروش مالی که متعلق به خود او نیست و نسبت به این قضیه آگاهی کامل دارد می‌کند، 1 تا 7 سال زندان، جریمه ای معادل با هزینه مال فروخته شده، برگردانند مال مورد نظر به صاحب اصلی آن و شناخته شدن به عنوان صفت متقلب می‌باشد.

 

شرایط اثبات مالکیت در فروش مال غیر در اموال مشاع

یکی از مباحث مربوط به عنوان اثبات مالکیت در فروش مال غیر، شرایط فروش مال غیر در مال مشاع می‌باشد. همان طور که می‌دانید، مال مشاع به مالی گفته می‌شود که مطلق به یک نفر نبوده و افراد زیادی در ملک مورد نظر شریک می‌باشند. فروش مال مشاع تنها زمانی قانونی است، که فرد مورد نظر تنها اقدام به فروش مال خود کند.

اما این در حالی است که بعضی از افراد از اعتماد شریکان خود سواستفاده کرده و اقدام به فروش تمامی ملک مورد نظر می‌کنند. همان طور که اشاره کردیم، این کار به عنوان انتقال مال غیر شناخته شده و تمامی شرکا می‌توانند از فرد مورد نظر به عنوان کلاهبردار شکایت کنند.

اما آیا خریدار ملک مورد نظر نیز می‌تواند از فروشنده شکایت کند؟ برای پاسخ به این سوال باید گفت که قانون اظهار داشته که اگر خریدار مورد نظر نسبت به قصد فروشنده اطلاعی نداشته باشد، می‌تواند در دادگاه از او شکایت کند.

برای مثال اگر شما اقدام به خرید ملکی کنید که صاحب اصلی آن فرد دیگری نیست و شما نسبت به این قضیه اطلاعی نداشته باشید، می‌توانید از فرد فروشنده مورد نظر شکایت کرده و خسارات کاهش ارزش مبلغ پرداختی را نیز طلب کند. در ادامه با اثبات مالکیت در فروش مال غیر آشنا می‌شوید.

اثبات مالکیت در فروش مال غیر

همان طور که اشاره کردیم، در این مقاله قصد داریم شما را با اثبات مالکیت در فروش مال غیر آشنا کنیم. همان طور که اشاره کردیم، فروش املاک دیگران تحت عنوان انتقال مال غیر شناخته شده و جرم کلاهبرداری را دارد.

اثبات مالکیت فروش در مال غیر به این معنا است که صاحب اصلی ملک فروخته شده چگونه می‌تواند ملک خود را پس گرفته و از شخص مورد نظر شکایت کند. برای پاسخ به این سوال و توضیح اثبات مالکیت در فروش مال غیر، باید گفت که صاحب اصلی ملک مورد نظر می‌تواند با ارائه مدارک مالکیت در دادگاه، ملک خود را پس گرفته و از متهم شکایت کند. به طور کلی باید گفت که، اثبات مالکیت در فروش مال غیر، یعنی پس گرفتن ملکی که توسط صاحب اصلی آن به فروش نرفته است. می‌ش د

دریافت خسارت فروش مال غیر

بی شک تا کنون با اثبات مالکیت در فروش مال غیر آشنا شده اید. اما دریافت خسارت فروش مال غیر چگونه است؟ همان طور که اشاره کردیم، خریدار اگر از قصد فروشنده اطلاع نداشته باشد و ملکی که متعلق به شخص دیگری است را خریداری کند، می‌تواند در دادگاه از فروشنده شکایت کند. اما دادگاه علاوه بر شکایت، این فرصت را نیز دارد که علاوه بر خساراتی که به او وارد شده، خسارت کاهش ارزش مبلغ پرداختی را نیز از خریدار طلب کند.

 

مجازات انتقال فروش مال غیر

یکی دیگر از مباحث مربوط به اثبات مالکیت در فروش مال غیر، مجازات در نظر گرفته برای این جرم می‌باشد. همان طور که اشاره کردیم، انتقال مال غیر کلاهبرداری محسوب شده از مجازاتی نیز برخوردار است.

طبق قانون، جرم فردی که متهم به انتقال مال غیر می‌باشد، 1 تا 7 سال زندان، پرداخت جریمه نقدی به صاحب مال، پرداخت جریمه نقدی به خریدار، و شناخته شدن به عنوان متقلب می‌باشد. البته ناگفته نماند که اگر ارزش مال فروخته شده کمتر از 100 میلیون تومان باشد، حداقل و حداکثر مجازات نصف می‌شود.

دفاع در جرم انتقال مال غیر

اکنون که با نحوه اثبات مالکیت در فروش مال غیر آشنا شده اید، بد نیست با شرایط و چگونگی دفاع در جرم انتقال مال غیر آشنا شوید.گاهی اوقات ممکن است فرد ملک شخصی خود را فروخته اما به دلایلی یا مشخص نبودن اطلاعات، متهم به انتقال مال غیر شود. در این صورت فرد مورد نظر اگر صاحب اصلی ملک فروخته شده می‌باشد، می‌تواند با ارائه مدارک مالکیت، خود را تبرئه کند. اما در غیر این صورت مجازات در نظر گرفته شده از طرف قانون اجرا می‌شود.

تفاوت انتقال مال غیر با معامله فضولی چیست؟

در ادامه اثبات مالکیت در فروش مال غیر، بد نیست با تفاوت این نوع فروش با معامله فضولی آشنا شوید. در معامله فضولی فرد بدون اجازه دیگری، برای اون معامله می‌کند که می‌تواند به صورت تملیکی یا عهدی باشد. اما در فروش مال غیر، همان طور که اشاره کردیم، شخص بدون اجازه یا اذن صاحب اصلی مال، اقدام به فروش مال مورد نظر می‌کند.

نمونه شکایات فروش مال غیر

همان طور که اشاره کردیم، یکی از دعوایی رایج در بین افراد، انتقال فروش مال غیر می‌باشد. برای این منظور، سایت‌های حقوقی مختلفی اقدام به ارائه نمونه شکایاتی جهت پس گرفتن دارایی کرده اند. با استفاده از نمونه شکایات موجود در این سایت‌ها، شما می‌توانید اقدام به درخواست پس گرفتن ملک خود در دادگاه کنید.

البته ناگفته نماند که نمونه دادخواست‌ها را باید با توجه به شکایت خود و اسامی طرفین، اندازه و مبلغ ملک مورد نظر، خسارت‌های وارده و… اصلاح کند.

3.9/5 – (11 امتیاز)