آیا مطالبه هدایای دوران نامزدی قانونی است؟|مرکز حقوقی راهکار

بررسی قانونی بودن پس گرفتن هدیه های دوران نامزدی

با توجه به فرهنگ ایرانیان قبل از جاری نمودن صیغه عقد نکاح زوجین مدتی را به عنوان نشان شده و یا نامزدی با یکدیگر مراوده می نمایند تا نسبت به یکدیگر و خانواده هایشان شناخت کافی و لازم را به دست بیاورند .

در اصطلاح عرف نامزدی دورانی است که خواستگاری مرد از زن برای ازدواج صورت پذیرفته و موافقت ضمنی زن و خانواده وی اخذ گردیده در این دوران به رسم اعلام علاقه و پایبندی به یکدیگر هدایای فی مابین طرفین رد و بدل می‌شود.

از آن جمله می‌توان به انگشتر نشان از طرف خانواده مرد که به دختر هدیه می دهند اشاره نمود در مواردی هم خانواده زن در جهت اعلام پذیرش مرد به عنوان داماد ، هدایای را به مناسبت های مختلف به خواستگار تقدیم میکنند .

 

مطالبه هدایای دوران نامزدی

هدایای دوران نامزدی اصولاً به دو بخش تقسیم میشود هدایایی که با مصرف کردن از بین می رود مانند عطر ، مواد خوراکی ، پوشاک و غیره دسته دوم هدایایی است به صرف استفاده کردن از بین نمی رود مانند طلا جات و زیورآلات و یا اموال غیر منقول مانند زمین و یا آپارتمان.

قانون مدنی به صراحت در ماده ی ۱۰۳۷ بیان نموده است کلیه هدایای دوران نامزدی در صورت عدم وصلت و به هم خوردن رابطه می بایست به طرف مقابل باز پس داده شود.

لیکن هدایایی که بدون تقصیر از بین رفته باشند قابل استرداد و قابل مطالبه نخواهد بود پس به طور کلی میتوان دسته اول هدایا را که مصرف شدنی باشد غیر قابل مطالبه و دسته دوم را که مصرف شدنی نیست را قابل مطالبه دانست.

مرکز حقوقی راهکار
مرکز حقوقی راهکار با همکاری برترین وکلای متخصص و مجرب، مشاوره و وکالت در امور حقوقی و کیفری رو به عهده میگیره.

 

الزام به ازدواج در دوران نامزدی

نکته بسیار مهم در دوران نامزدی این است که ایام نامزدی صرفاً و عده ازدواج می باشد و هرگز طرف مقابل را نمی توان اجبار انجام وصل و جاری نمودن صیغه نکاح نمود ، هرچند در فرهنگ ما به هم خوردن دوران نامزدی اتفاقی ناخوشایند و نام مبارک می باشد لیکن الزام هریک از طرفین غیر ممکن و فاقد وجاهت قانونی است .

 

روند رسیدگی

در خصوص دادخواست مطالبه هدایای دوران نامزدی توسط وکیل خانواده هر یک از طرفین می‌توانند نسبت به طرف مقابل دادخواست را طرح نمایند.

هدایای خود را مطالبه نمایند لیکن می‌بایست الزاماً دلیل و مدارکی که دال بر مالکیت و خرید هدایا می‌باشد را به محکمه ارائه نموده و در ادامه دلایل و مستنداتی که آن هدیه به طرف مقابل اعطا شده نیز می بایست زمینه دادخواست نمایند .

 

دادگاه در این موارد ضمن بررسی اسناد مالکیت در صورتیکه اعطای هدیه محرز و مشخص باشد ، حکم به استرداد عین اموال و در صورت عدم وجود عین هدایا حکم به پرداخت قیمت آنها خواهد داد مگر آنکه هدایا جزو اموال مصرف شدنی باشد و بدون تقصیر طرف مقابل از بین رفته باشد.

دادگاه صالح در این خصوص شورای حل اختلاف مخصوص دعاوی خانوادگی و یا دادگاه خانواده محل اقامت خوانده دعوا می باشد و با توجه به عدم برقراری رابطه زوجیت دادخواست صرفاً می بایست در محل اقامت طرف مقابل مطرح شود.

بررسی قانونی بودن مطالبه هدیه های نامزدی
مطالبه هدایای دوران نامزدی

 

مدارک مورد نیاز

مدارک مورد نیاز جهت ثبت دادخواست مطالبه هدایای دوران نامزدی عبارتند از دلایل و فاکتورهای موجود بر مالکیت آن اموال و دوم دلایل و مستندات اعطای آن هدایا به طرف مقابل، در این موارد شهادت شهود می تواند از دلایل مورد استناد تلقی شود.

لازم به ذکر است طرح این دادخواست مانند دعاوی دیگر نیازمند ثبت نام در سامانه ابلاغ الکترونیک ثنا و ارسال دادخواست از طریق دفاتر خدمات قضایی می باشد از دیگر سو بدیهی است مراجعه به وکیل دادگستری در جهت پیگیری موضوع ، در سرعت بخشیدن و تضمین احقاق حق موثر خواهد بود.

مرکز حقوقی راهکار

دریافت وکیل

داشتن یک وکیل با تجربه و ماهر در این زمینه، کمک بسیار زیادی به شما می کند.

مرکز حقوقی راهکار با سال ها تجربه در این زمینه آماده ی خدمت رسانی به شما می باشد؛ جهت دریافت مشاوره کافی است تا از لینک موجود در صفحه با وکلای ما ارتباط برقرار کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *