آشنایی با راههای فرار از پرداخت مهریه|راهکار

مطالبه مهریه در زمان اختلافات و دعاوی زوجین و یا قصد متارکه و طلاق یکی از دغدغه های زن و شوهر است.

زنان در تلاشند تا حقوقی که قانون برای آنان در نظر گرفته و از آن حمایت میکند را بدست آورند و مردان بدنبال راههای فرار از پرداخت مهریه.

اما مردان اغلب بدلیل ناتوانی از اجرای تعهدی که در هنگام عقد ازدواج در مورد مهریه بر دوششان سنگینی میکند و گریز چندانی از آن نیست در به در بدنبال راههای فرار از مهریه هستند. در این مقاله میخواهیم ببینیم آیا واقعا میتوان جلوی تعلق مهریه به زن را گرفت و آن را نپرداخت؟ و آیا میتوان از زیر بار این تعهد قانونی فرار کرد؟ پس با ما همراه شوید.

چرا مردان بدنبال راه فرار از پرداخت مهریه هستند ؟

حقیقت آن است که وقتی جوانان برای ازدواج اقدام میکنند معمولاً خوشان نقشی در تعیین مهریه ندارند . تصمیم در این مقوله مهم و اساسی غالباً بر عهده والدین آنها است. اما بعد از چند سال زندگی و ناتوانی در ادامه زندگی مشترک ، وقتی در صدد جدایی و طلاق هستند ، والدین آنها چندان تاثیر گذار نیستند و مسئولیتها بر عهده خودشان است. لذا از همان ابتدای ازدواج و با شروع ناسازگاری در زندگی زناشویی ، نگرانی و ترس از مسئولیت پرداخت مهریه ، زوج را به فکر راههایی می اندازد که از زیر بار مهریه فرار کند.

مرکز حقوقی راهکار

آیا به راستی میتوان از پرداخت مهریه فرار کرد؟

معمولاً وقتی زوجه درخواست طلاق را ثبت میکند از آنجا که حق طلاق از نظر قانونی با او نیست دچار مشکلات اساسی در فرایند طلاق خواهد شد. یکی از مشکلات ، اثبات دلایل طلاق برای دادگاه است. وقتی اثبات دلایل طلاق برای زوجه ناممکن است، ناخودآگاه برای رهایی از زندگی پر درد و رنج خود ، مهریه اش را میبخشد . متاسفانه برخی مردان فضای زندگی را به سمتی میبرند که همسر خود را به ناچار به این سمت ، سوق میدهند و این امر ، عاملی برای فرار از پرداخت مهریه میشود.

در این موارد ، درخواست طلاق از سوی خانم ثبت میشود. و همین امر باعث میشود راه فرار از پرداخت مهریه برای مرد باز شود.

انتقال مال ، راه فرار از پرداخت مهريه

زنان باید هوشیار باشند و بدانند که اموال همسرشان چگونه مدیریت میشود. یعنی اموال و دارایی های زوج به نام کیست و آیا نقل و انتقال پیدا کرده است؟ این موضوع زمانی اهمیت پیدا میکند که مرد بعد از محکومیت پرداخت مهریه ، مال و دارایی اش را به نام دیگران نماید.

بر اساس ماده 21 قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی ، انتقال مال به دیگری توسط مدیون به هر نحو و به هر وسیله، اگر با انگیزه فرار از ادای دین بوده و به نحوی باشد که باقی مانده اموال برای پرداخت دیون انتقال دهنده کافی نباشد، مرتکب به حبس تعزیری درجه 6 یا جزای نقدی معادل نصف محکوم به یا هر دو مجازات محکوم می گردد.

انجام معاملات صوری

یکی از راههای فرار از پرداخت مهریه ، انجام معاملات صوری توسط زوج قبل از فرایند طلاق و یا در اثنای آن است. اگر زنان در مورد فعالیت های اقتصادی همسرانشان اطلاعات دقیق داشته باشند در این مورد نیز بهتر میتوانند جلوی فرار همسرانشان از پرداخت مهریه را بگیرند.

دریافت وکیل

گروه وکلای راهکار با مدیرت وکیل فرشته محمد حسینی و سابقه درخشان و پرونده های موفق طی سال های اخیر آماده بررسی پرونده های قضایی و مشاوره های تخصصی در حوزه های مختلف حقوقی می باشد. با اعتماد به وکلای پایه یک دادگستری این موسسه می توانید از استیفای کامل حقوق قانونی خود اطمینان خاطر داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *